کد خبر : 39700
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1397 - 17:53

کم‌آبی ؛ بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان

اگر کم‌آبی ادامه پیدا کند، مجبور می‌شویم کشاورزی را کنار بگذاریم.

اگر روند کم‌آبی همچنان ادامه پیدا کند، ما مجبور می‌شویم کشاورزی را کنار بگذاریم.

یک کشاورز در استان البرز گفت: کم‌آبی بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان استان البرز است و اگر روند کم‌آبی همچنان ادامه پیدا کند، ما مجبور می‌شویم کشاورزی را کنار بگذاریم.

احمد زکی زاده امروز در گفتگو با فارس اظهار داشت: کم‌آبی بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان استان البرز است و این مسئله روز به روز شدت بیشتری میگیرد و نیازمند تدبیر مسئولین است.

وی ادامه داد: من در منطقه چهارباغ استان البرز کار کشاورزی انجام می‌دهم و سابق بر این و با وجود مهروموم‌های گذشته، آب باران برای کشت گندم کفایت می‌کرد ولی امسال به دلیل کمبود باران ما از آب چاه‌ها برای بارور شدن و رشد گندم‌ها استفاده کرده ایم که آن هم مشکلات خود را دارد.

این کشاورز البرزی ادامه داد: دمای هوا روزبه‌روز افزایش بیشتری پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود زمین آب بیشتری را جذب کند و ما تابستان برای کشت محصولات صیفی اعم از لوبیا، بادمجان، گوجه و … نیاز به آب بیشتری داریم.

زکی زاده تصریح کرد: اگر روند کم‌آبی همچنان ادامه پیدا کند ما مجبور می‌شویم کشاورزی را کنار بگذاریم زیرا برای پرورش هر محصول ارگانیک و غیر ارگانیک نیاز به آب‌داریم و اگر آب موردنیاز در زمین تأمین نشود محصول باکیفیتی وارد بازار نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: چاه‌های غیرمجاز و استفاده بی‌رویه از چاه‌های مجاز معضل دیگری است که گریبان گیر شغل کشاورزی است و باید نظارت بر چاه‌ها و استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی انجام شود.

کشاورز البرزی تأکید کرد: بیشترین هدر رفت آب در زمینهٔ کشاورزی است و از آنجا که در ایران کشاورزی هنوز به‌صورت سنتی و غرقابی انجام می‌شود، مشکلات کشاورزی نایی برای کشاورزان باقی نگذاشته است.

وی افزود: جهاد کشاورزی استان البرز باید برای زنده نگه‌داشتن شغل کشاورزی باوجود کم‌آبی تمهیداتی اساسی بیندیشد و با حمایت و ارائه تسهیلات لازم برای مکانیزه کردن دستگاه‌های آبیاری کشاورزان، آنان را در حفظ این شغل سخت ولی با ارزش، یاری کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.