کد خبر : 10989
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1395 - 0:47

کمک نامحدود دولت برای اجرای آبیاری نوین / هر هکتار ۷/۵ میلیون تومان کمک بلاعوض

دهقان نیوز / هر کشاورز که بصورت خود اجرایی و با ضوابط جهاد کشاورزی اقدام به اجرای آبیاری نوین کند به ازای هر هکتار ۷/۵ میلیون تومان بلاعوض به وی پرداخت می شود.

 

دهقان نیوز / هر کشاورز که به صورت خود اجرایی و با ضوابط سازمان جهاد کشاورزی اقدام به اجرای سیستم آبیاری نوین کند به ازای هر هکتار هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض به وی پرداخت می شود که تقریبا معادل ۸۰ درصد هزینه خواهد بود.

 

عباس سعیدی در همایش استانی بحران آب و مدیریت اقتصاد کشاورزی همراه با تجلیل از کشاورزان در سیرجان از اعطای این تسهیلات به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان پس از سفر ریاست جمهوری به استان خبر داد و افزود: هر کشاورز که به صورت خود اجرایی و با ضوابط سازمان جهاد کشاورزی اقدام به اجرای سیستم آبیاری نوین کند به ازای هر هکتار هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض به وی پرداخت می شود که تقریبا معادل ۸۰ درصد هزینه خواهد بود.
وی گفت: تاکنون ۶۰ هزار هکتار باغ در شمال استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و باید کشاورزان به دنبال این سیستم برای حفظ کشاورزی خود باشند زیرا شرایط آماده است تا بتوان تمامی باغ ها را به این سیستم مجهز کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: مصرف بهینه آب و مدیریت در این بخش می تواند بحران آب را کاهش دهد و اگر به فکر نباشیم بیشترین خسارت متوجه بخش کشاورزی خواهد بود.
وی کشت گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند، جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت، بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آب مصرفی، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، کاهش میزان بهره برداری از چاه های کشاورزی با خاموشی در زمان هایی که باغ ها به آبیاری نیاز ندارند و همچنین استفاده از سیستم های نوین آبیاری و تحت فشار را بخشی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد.
فرماندار سیرجان هم در این همایش گفت: بعد از کم آبی ما بحران آب را داریم و وضعیت بسیار نگران کننده است که اگر تدبیری اندیشیده نشود و به فهم مشترک در ارتباط با کمبود آب نرسیم در آینده حیات کشاورزی و حیات انسان ها تهدید خواهد شد به خصوص شهرستان ما که متاسفانه وضعیت خوبی ندارد.
منصور مکی آبادی افزود: آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که همه کشاورزان به درک مشترک برسند.
وی از تجهیز ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار از باغ های سیرجان به سیستم نوین آبیاری خبر داد و گفت: ما به استقبال کشاورزان برای اجرای آبیاری نوین می رویم و تسهیلات بلاعوض به آنها داده می شود که باید با همت جمعی بحران آب را کاهش داد.
وی اظهار کرد: از زمانی که دولت تدبیر و امید امور را در دست گرفته این موضوع را بسیار جدی تلقی کرده است و اگر دولت های گذشته به اندازه این دولت به این موضوع توجه داشتند قطعا ما با این مشکلات مواجه نبودیم.
فرماندار سیرجان از کشاورزانی که در طرح خاموشی موتورهای آب مشارکت کردند تشکر کرد و افزود: این موضوع نشان دهنده درک مشترکی است که کشاورزان دارند و با خاموشی ۴۵ روزه چاه های آب حدود ۴۰ هزار متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را داشتیم که به اندازه یک و نیم برابر سد تنگوییه است.
در این همایش از ۱۰ کشاورز نمونه تجلیل شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.