کد خبر : 33218
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1396 - 14:01

کمبود آب و شوری ؛ مشکل باغات کشور

مشکل جدی باغات کشور کمبود آب و افزایش شوری است

مشکل جدی باغات کشور کمبود آب و افزایش شوری است

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، کاظم ارزانی در نشست خبری نخستین کنفرانس بین اللملی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران افزود: ایران با وجود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی باغی بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید دارد که بخشی از این محصولات صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه باغبانی با داشتن محصولات پسته، گردو، انار، زعفران، زردآلو به دلیل ژن پلاست ویژه در دنیا منحصر به فرد است، اظهار داشت: با وجود مزیت های بالا در این بخش با محدودیت های زیادی در این حوزه مواجه هستیم که باید در این زمینه اقدام های لازم صورت گیرد.
ارزانی گفت: در حال حاضر کمبود منابع آبی و افزایش شوری آب در باغبانی به یک مشکل جدی تبدیل شده، به طوری که پسته یک محصول مقاوم به شوری است و برخی از باغات ما در این زمینه دچار مشکلات جدی شده است.
نایب رئیس انجمن علوم باغبانی ایران نابودی منابع بومی و ژن پلاست ها را از دیگر چالش های پیشرو در حوزه باغبانی برشمرد و تصریح کرد: افزایش دمای هوا می تواند بر تولیدات این بخش تاثیر گذار باشد و مشکلات جدی ایجاد کند.
ارزانی، سرماهای زمستانه و بهاره و شیوع آفات و بیماری ها از دیگر مشکلات مهم این بخش برشمرد که به تولید خسارت می زند.

** حضور ۱۸ کشور در دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران
دبیر دهمین کنگره بین المللی علوم باغبانی ایران (IRHC2017 ) گفت: در این کنگره پژوهشگران و محققان بیش از ۱۸ کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، چک، روسیه، عراق، ایتالیا، مجارستان، تایلند، عمان، اسپانیا، ترکیه، یونان، چک، هلند، کرواسی، بلژیک، برزیل و مکزیک حضور خواهند داشت.
ارزانی درباره تاثیر برگزاری این کنگره در اصلاح و مدرنیزه کردن باغات کشور گفت: این کنگره زمینه ساز هم اندیشی و همفکری باغداران ایرانی و ارتباط مستقیم آنان با پژوهشگران خارجی و ایرانی است تا برخی از مشکلات مرتفع شود.
به گفته وی، هدف اصلی از برگزاری کنگره IrHC2017 بررسی تولید محصولات باغبانی، ظرفیت ها،چالش ها،راهبرد ها و همکاری های بین المللی است تا با همکاری پژوهشگران داخلی و خارجی آنها را حل و فصل کنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.