کد خبر : 15262
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 تیر 1395 - 23:49

کشت پنبه، گندم و محصولات پر آبخواه بدون توجیه اقتصادی است

باید نسبت به کاشت محصولات راهبردی و کم آبخواه در استان دقت بیشتری شود.

کشت پنبه، گندم و محصولات پر آبخواه در استان بدون توجیه اقتصادی است

همایون نخعی نژاد در آیین تجلیل از ۴۷ تولید کننده نمونه بخش کشاورزی، استان تغییر الگوی کشت را نیاز عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: باید نسبت به کاشت محصولات راهبردی و کم آبخواه در استان دقت بیشتری شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۹۱ درصد آب استحصالی استان با ۳۴درصد بهره وری در بخش کشاورزی به مصرف می رسد و با توجه به شرایط اقلیمی و تداوم ۱۷سال پدیده خشکسالی منطقه در این زمینه باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود.
سالانه یک میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب آب از حدود ۱۱هزار منابع آبی استان برداشت می شود که ۱۶۴میلیون مترمکعب آن اضافه برداشت است.
به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی تعدادی از منابع آبی استان خشک شد یا میزان آبدهی آن کاهش یافته یا رو به کاهش است.
در اثر خشکسالی یک هزار و ۸۵۰ روستا در خراسان جنوبی خالی از جمعیت شد و
روند افزایش مهاجرت از روستاها به شهرهای استان و سایر استانها ادامه دارد.
نخعی نژاد در ادامه مدیریت منابع آبی موجود را مهمترین اولویت استان دانست و گفت: وضعیت مخازن آبی فوق العاده بحرانی است و منابع موجود باید به درستی مدیریت شود.
وی بر ایجاد رابطه مطلوب بین اشتغال و درآمد با وجود کمبود منابع آبی تاکید کرد و افزود: طرح آبیاری نوین بارانی و قطره ای از چند سال قبل با اعتبار مشخص در استان در حال اجراست.
به گفته نخعی نژاد علاوه بر مسئولان و مردم، خصوصا بهره برداران باید تلاش کنند طرح های آبیاری نوین در استان ترویج تا از وضعیت چالش کمبود آب در استان عبور کنیم.
وی بیان کرد: میزان کاهش مصرف آب در استان توسط مسئولان مربوط به مردم و شهروندان نیز مرتب اعلام شود.
معاون استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر بهترین و ارزشمندترین محصولات استان به صورت فله توسط دلالان خارج و سود آن عاید تجار کشورهای منطقه می شود.
وی ادامه داد: نسبت به بسته بندی محصول راهبردی استان مانند زرشک، زعفران و عناب باید توجه ویژه و تلاش شود که توسط واسطه ها بدون بسته بندی از استان خارج نشود.
معاون هماهنگی امور استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: بخش دامداری و دامپروری استان نیازمند توجه ویژه است باید نسبت به تامین نیاز دامداران با توجه به شرایط موجود از طریق تهیه علوفه و غیره مدنظر قرار گیرد که هم اکنون این موضوع در حال پیگیری است.
نخعی نژاد آموزش در بخش کشاورزی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: همواره آموزش در بخش های مختلف به ویژه بخش تولید بسیار حائز اهمیت است و باید توجه ویژه ای به این بخش شود.
در مراسم یاد شده که تعدادی از مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی استان حضور داشتند از ۴۷ تولید کننده برتر استان تجلیل شد.
از این تعداد ۲۴ نفر به ستاد ملی تولیدکنندگان برتر کشور برای انتخاب معرفی شدند.
سال ۹۴، از خراسان جنوبی دو نفر به عنوان تولید کننده برتر ملی انتخاب شده بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.