کد خبر : 45130
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آبان 1397 - 12:03

کشاورز به اندازه یک کارگر معمولی درآمد ندارد

از اعلام نرخ خرید تضمینی در سال زراعی جدید نیست.

تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی در کشت محصولات استراتژیک تاثیر گذار است.

یک مقام مسئول گفت: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک موجب شده تا کشاورزان به سمت کشت محصولان سبزی و صیفی روند.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: اگر چه وزیر جهاد کشاورزی در رسانه ها اعلام کرده بود که طی هفته گذشته نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام می شود، اما هنوز خبری از اعلام نرخ نیست.

وی افزود: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز کشت پاییزه خبری از اعلام نرخ خرید تضمینی در سال زراعی جدید نیست، این در حالی است که این موضوع در کشت محصولات استراتژیک تاثیر بسزایی دارد به طوریکه تاخیر در اعلام نرخ و یا عدم افزایش متناسب با هزینه های تولید در تصمیم گیری کشاورزان تاثیر بسزایی دارد.

ایمانی ادامه داد: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، جو و کلزا موحب شده تا کشاورزان به سمت و سوی کشت دیگر محصولات سبزی، صیفی و جالیزی روند تا بتوانند معیشت خانوار خود را تامین کنند.

به گفته وی در دولت یازدهم یکی از عوامل افزایش ضریب امنیت غذایی کشور، بحث قیمت تضمینی بود که همه ساله متناسب با هزینه های تولید اعلام می شد.

این مقام مسئول با انتقاد از ثبات نرخ خرید تضمینی گندم در سه سال گذشته بیان کرد: بر اساس تورمی که همه ساله از سوی بانک مرکزی اعلام‌می شود، حداقل ۳۰ درصد نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری اعلام شود.

وی از افزایش سرسام آور نهاده ها و ادوات تولید خبر داد و افزود: طی ماه های اخیر نرخ ماشین آلات، ادوات، نهاده های کشاورزی، دستمزد و حمل و نقل به شدت افزایش یافته که این امر در هزینه تولید تاثیر بسزایی داشته است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در ادامه افزود: با وجود آنکه کشاورز بیش از ۹ ماه روی زمین کار می کند، اما به اندازه یک کارگر معمولی درآمد ندارد. که به همین خاطر انتظار می رود شورای اقتصاد هر چه سریع تر نرخ منصفانه خرید را اعلام کند تا امنیت غذایی کشور حفظ شود.

وی در پایان با اشاره به ضرورت افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم تصریح کرد: از دولتمردان، مجلس انتظار می رود که نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد چرا که کشاورزان با عوامل قهری متعددی نظیر سیل، طوفان، بیماری و آفت روبرو هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.