کد خبر : 18017
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1395 - 13:45

کشاورزی محل جولان دلالان ! / نماینده مجلس: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی غفلت می کنند

وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای جامع برای ساماندهی و بهره وری هرچه بیشتر در این بخش ندارد و این جای بسی تاسف است.

وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای جامع برای ساماندهی و بهره وری هرچه بیشتر در این بخش ندارد و این جای بسی تاسف است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای از غفلت مسئولان وزارت جهادکشاورزی از بخش کشاورزی کردستان انتقاد کرد و گفت: کشاورزی کردستان محل جولان دلالان شده است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای در اجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی، سوالی مبنی بر اینکه چرا مسئولان وزارت جهادکشاورزی، کشاورزی کردستان را به فراموشی سپرده اند و اراده ای برای ساماندهی و حل مشکلات و معضلات کشاورزان زحمتکش این استان وجود ندارد.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با مهر در ارتباط با تشریح این سوال گفت: کردستان قطب کشاورزی و دامپروری غرب کشور است و بیشترین تعداد جمعیت فعال این استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: توسعه بخش کشاورزی و استفاده از سیستم های نوین و تکنولوژی روز، ارتقای بهره وری و افزایش تولید محصولات راهبردی و نهاده های این بخش می تواند در شکوفایی اقتصاد کردستان بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه علارغم پتانسیل های موجود دربخش کشاورزی کردستان، مسئولان ذیربط کشاورزان استان را به فراموشی سپرده اند.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به ذکر چند مثال در ارتباط با غفلت مسئولان از کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: تخصیص تسهیلات به کشاورزان استان و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای تجهیز مزارع استان به سیستم آبیاری تحت فشار با استفاده از تکنولوژی های روز برای کاهش هدر رفت منابع آبی و فاصله گرفتن از آبیاری سنتی امری است که با توجه به خشکسالی های چند دهه اخیر انجام آنها ضروری است و متاسفانه از آن غفلت شده است.

علوی با بیان اینکه استان کردستان ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش زنبور عسل دارد، بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی برنامه ای جامع برای ساماندهی و بهره وری هرچه بیشتر در این بخش ندارد و این جای بسی تاسف است.

وی افزود: به دلیل نبود انبارهای استاندارد، صنایع تبدیلی و تکمیلی، سردخانه ها و صنایع بسته بندی مناسب، مجموعه های کشت و صنعت و همچنین فاصله جغرافیایی استان کردستان با سایر استان های کشور، کشاورزی این استان محل جولان دلالانی شده که با کمترین زحمت دست رنج یکساله کشاورزان را غارت می کنند.

وی ادامه داد:سال هاست دلالان میوه را از باغداران با نازل ترین قیمت خریداری می کنند و در بازار با قیمت بیشتری به فروش می رسانند، این وضعیت چرا ساماندهی نمی شود؟.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای عنوان کرد: سرمای شدید در زمستان گذشته باعث نابودی قسمت زیادی از  محصولات کشاورزی اعم از باغی و زارعی استان شده است حال این سوال مطرح است که چرا موضوع بیمه بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان استان و پرداخت به موقع خسارات وارد شده در دستور کار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار نمی گیرد؟.

علوی اضافه کرد: حمایت ویژه بخش دولتی از کشاورزی، توسعه گلخانه ها، توجه به محصولات و گونه های گیاهی و جانوری بومی در استان به بوته فراموشی سپرده شده است.

وی عنوان کرد: عدم انتقال به موقع گندم استان به خارج از این استان، ذخیره این محصول استراتژیک در مراکز غیراستاندار و روباز، تسهیل در خرید تضمینی گندم و واریز پول در زمان مشخص و همچنین مرتفع کردن مشکلات ظرفیتی سیلوهای گندم از دیگر مشکلاتی است که علارغم تذکر و پیگیری های متعدد، اراده ای برای حل آن دیده نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.