کد خبر : 690
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 آبان 1394 - 14:37

کشاورزان به فارغ التحصیلان کشاورزی اعتماد کنند

دهقان نیوز / کشاورزان باید به دانش و اطلاعاتی که فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به دست آورده‌اند اعتماد کنند و هم فارغ التحصیلان باید به یک عمر تجربه کشاورزان احترام بگذارند، چرا که بدون شک پیوند بین تجربه و علم در نهایت منجر به توسعه بخش کشاورزی خواهد شد.

دهقان نیوز / کشاورزان باید به دانش و اطلاعاتی که فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به دست آورده‌اند اعتماد کنند و هم فارغ التحصیلان باید به یک عمر تجربه کشاورزان احترام بگذارند، چرا که بدون شک پیوند بین تجربه و علم در نهایت منجر به توسعه بخش کشاورزی خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی کرج گفت: بیشترین هدررفت منابع آبی در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

علی محمد عمویی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش مقادیر قابل توجهی از منابع آبی استان بوده‌ایم و با توجه به وسعت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های استان بدون شک بخش زیادی از این منابع آبی در بخش کشاورزی به مصرف رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کمبود آب در اکثر مناطق استان به مرز بحرانی رسیده است باید برای ذخیره و مصرف بهینه منابع موجود برنامه‌ریزی کرد. اکنون بهره‌وری آب مصرفی در بخش کشاورزی کمتر از ۳۰ درصد است و بقیه آن هدر می‌رود.

عمویی ادامه داد: در حال حاضر در ۱۷ میلیون هکتار از اراضی کشور، کشت صورت می‌گیرد، درحالی که ظرفیت واقعی این بخش بیش از ۵۰ میلیون هکتار است. اکنون تکنولوژی برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ایجاد شده که می‌تواند میزان مصرف آب دراین بخش را به یک پنجم مقدار موجود کاهش دهد. با استفاده از این تکنولوژی، سطح بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و با این اوصاف بخشی از مشکل کمبود آب استان و به طور کلی همه کشور حل می‌شود.

وی یادآور شد: بدون شک با استفاده از این تکنولوژی، تولیدات بخش کشاورزی نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب از حجم واردات محصولات کشاورزی به کشور کم می‌شود. با استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌توان تا ۱۰ سال آینده، میزان تولید محصولات کشاورزی را به سه برابر موجود افزایش داد.

این مسئول یادآور شد: از آنجا که اکثر کشاورزان توان مالی برای خرید این تکنولوژی ندارند، در مرحله اول دولت باید آنان را حمایت کند تا بتوانند از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغ‌های خود استفاده کنند. علاوه بر این، باید زمینه‌ای ایجاد کرد که کشاورزان به استفاده از این سیستم قانع شوند و در مقابل آن مقاومت نکنند. تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی، آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب است.

عمویی به مشکلات انتقال دانش به مزارع اشاره کرد و گفت: اکنون ساختار انتقال دانش فنی از دانشگاه‌ها به مزارع و باغها وجود ندارد و کشاورزی به صورت سنتی انجام می‌شود. ایجاد ساختار مناسب در این زمینه نیازمند ایجاد زمینه مناسب برای پیوند بین تجربه کشاورزان با علم و دانش فارغ التحصیلان است.

وی بیان کرد: کشاورزان باید به دانش و اطلاعاتی که فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به دست آورده‌اند اعتماد کنند و هم فارغ التحصیلان باید به یک عمر تجربه کشاورزان احترام بگذارند، چراکه بدون شک پیوند بین تجربه و علم درنهایت منجر به توسعه بخش کشاورزی خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.