کد خبر : 730
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394 - 9:06

کشاورزان از کوچکترین مزایای اجتماعی محرومند

دهقان نیوز / کشاورزان محصولات را تولید می کنند، ولی قیمت را دلالان، میدان داران،کارخانه داران و در نهایت مسئولان دولتی با عنوان قیمت خرید تضمینی تعیین می کنند که به ضرر کشاورز تمام می شود.

دهقان نیوز / کشاورزان محصولات را تولید می کنند، ولی قیمت را دلالان، میدان داران،کارخانه داران و در نهایت مسئولان دولتی با عنوان قیمت خرید تضمینی تعیین می کنند که به ضرر کشاورز تمام می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: اخذ عوارض از کشاورزان هرمزگان غیرقانونی صورت می گیرد و بر اساس قانون، کشاورزان از پرداخت عوارض معاف هستند.

محمد شفیع ملک زاده در همایش کشاورزان خواستار رفع این مشکل توسط مسئولان استان شد و اظهار کرد: تجارت های سنگینی در کشور انجام می شود و۸۰ درصد بذرهای کشاورزی از خارج کشور وارد می شود، محصولات کشاورزی نیز بی رویه وارد می شود که حتی عوارض این بخش را می توانند به بخش کشاورزی اختصاص دهند که تاکنون اینگونه نشده است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات و انعقاد قراردادهای بانکی بایستی بر اساس عقود اسلامی به گونه ای باشد که بانک ها در سود و زیان شریک باشند؛ اما بانک ها فقط سود و دیرکرد را از کشاورزان مطالبه می کنند.

ملک زاده گفت: وضعیت معیشتی و زیان هایی که به کشاورزان وارد می شود، مانند زیان حوادث غیرمترقبه است که بایستی از این قشر حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان علی رغم خشکسالی،سرمازدگی، تورم و بی کیفیتی نهاده های کشاورزی، دست از تولید نمی کشند؛ اما در زمان ورود به بازار، رغبتی برای کشاورز به دلیل قیمت نامناسب خرید وجود ندارد.

به گفته وی کشاورزان و روستائیان تنها قشری هستند که بطور کامل از نظام، دولت و نمایندگان حمایت می کنند؛اما خودشان مورد حمایت قرار نمی گیرند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اظهار تاسف از بدهی بیش از۴۴۰ میلیارد تومانی کشاورزان هرمزگانی به بانکها؛خواستار حمایت دولت از کشاورزان در این بخش شد.

ملک زاده از هویت بخشی به کشاورزان، سازماندهی و نظم بخشی به بخش کشاورزی و دفاع منطقی و معقول از حقوق کشاورزان به عنوان مهمترین وظایف بخش کشاورزی نام برد و افزود: بیش از۳۰۰ شغل در بخش کشاورزی کدگذاری شده است.

وی گفت: بیش از ۵۰ سال در کشور کشاورزان فاقد صنف بودند تا اینکه از سه سال قبل کشاورزان نیز داری صنف شدند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با انتقاد از قیمت گذاری گندم تصریح کرد: در حالیکه هزینه تمام شده هرکیلوگرم گندم بین ۱هزار و ۶۰۰ تا ۱هزار و ۷۰۰ تومان برای کشاورزان است؛ اما دولت خرید تضمینی گندم را ۱ هزار و ۲۷۰ تومان اعلام کرده است.

ملک زاده گفت: ۳۰ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است و۹۸درصد امنیت غذایی کشاورزان به دست کشاورزان است.اما کشاورزان از کوچکترین مزایای اجتماعی محرومند.

وی افزود: ۱۰۰درصد امور اجرایی بخش کشاورزان را کشاورزان و۱۰۰درصد تصمیمات را بخش دولتی انجام می دهد.

ملک زاده گفت: کشاورزان محصولات را تولید می کنند، ولی قیمت را دلالان،میدان داران،کارخانه داران ودر نهایت مسئولان دولتی باعنوان قیمت خرید تضمینی تعیین می کنند که به ضرر کشاورز تمام می شود.

وی بیان کرد: کشاورزان در جامعه بزرگترین ملک وتولید را دارند،اما فقیرترین قشر جامعه شده اند و دولت هم از آنها حمایت نمی کند وامروزه کشاورزان در آخرین مرحله سقوط قرار دارند.

وی گفت: هیئت مدیره های نظام صنفی هم باید مشکلات بخش کشاورزی را آسیب شناسی کنند.

وی خواستار هماهنگی نمایندگان مجلس جهت حضور صنوف ونمایندگان کشاورزان استان در کمیسیون های مختلف مجلس از جمله برنامه وبودجه،کشاورزی و… شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.