کد خبر : 875
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آذر 1394 - 18:10

کشاورزان از روی اجبار و بخاطر بی برنامگی کشت می کنند / اجرای الگوی کشت به نظام صنفی کشاورزی واگذار شود

دهقان نیوز / در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی برای عضویت همه کشاورزان در سازمان نظام صنفی به یاری این تشکل بیاید، این سازمان می‌تواند اجرای الگوی کشت را به‌صورت دقیق رصد کرده و آن را در کشور اجرایی کند.

دهقان نیوز / در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی برای عضویت همه کشاورزان در سازمان نظام صنفی به یاری این تشکل بیاید، این سازمان می‌تواند اجرای الگوی کشت را به‌صورت دقیق رصد کرده و آن را در کشور اجرایی کند.

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در استان فارس که منجر به تقاضای استعفای یکی از نمایندگان شد چه بود گفت: این موضوع به علت تنظیم بازار و کمک به تولید بوده و متاسفانه عده ای اینگونه قضایا را بزرگ میکنند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

محمد شفیع ملک زاده با اشاره به اینکه عده ای بدون اطلاع کافی از قضایا میخواهند مسائل را بزرگ و از آب گل آلود ماهی بگیرند گفت: اگر واقعا این افراد دلسوز جامعه هستند چرا در این چند سال اخیر که زندگی کشاورزان نابود شده و تولید کننده های بخش کشاورزی به ته دره سقوط کرده اند دم نزدند و صدایشان در نیامد.

وی افزود: درواقع این مسئله تازگی ندارد، هرساله برخی از محصولاتی که به میزان زیاد تولید می شود و مازاد بر مصرف هست و امکان صادر کردن آن نیست و بازار داخلی هم اشباع شده و کشش خرید آن را ندارد با هماهنگی و دستور مسئولان رده بالا از جمله استانداری، دادگستری ، سازمانهای مرتبط و …. امحا میشود .

وی با اشاره به اینکه سیب زمینی محصولی است که خاصیت انبارداری زیادی ندارد و زود فاسد میشود و امسال سیب زمینی زیادی تولید شد که باعث خسارت دیدن اکثر تولید کننده ها می شود گفت: متاسفانه ما در کشور در بخش کشاورزی بانک اطلاعاتی و آمار و ارقام صحیح نداریم و از طرفی در تنظیم بازار هم مشکلات زیادی وجود دارد ، در صادرات محصولات هم بخاطر مسائل سیاسی و تحریم ها مشکل داریم ، کشاورزان هم از روی اجبار بخاطر بی برنامگی و عدم مدیریت صحیح اقدام به کشت می کنند و در نهایت به دلیل عدم رعایت الگوی کشت و نبود بازار مناسب این مشکلات ایجاد شده و تولید خیلی بیشتر از مصرف میشود .

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور یکی از علت های امحای این محصولات را تنظیم بازار و کمک به تولید کننده و کشاورزان عنوان کرد و افزود: در این چند سال مخصوصا بعد از هدفمندی یارانه ها هزینه های تولید کشاورز ده ها و حتی صدها برابر شده ولی قیمت تمام شده محصول آنها حتی در بعضی موارد نزول هم کرده و هرساله باعث ورشکستگی و نابودی کشاورزان شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: بر اساس اخبار منتشرشده، میزان مصرف سیب‌زمینی در داخل کشور حدود سه تا ۳٫۵ میلیون تن است، در حالی که در سال جاری به‌علت عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان، حجمی بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید شده است.

شفیع ملک‌زاده افزود: اشباع بازار و مازاد تولید به قدری بالا است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و به‌صورت سیستماتیک وارد بازار شد تا علاوه بر جلوگیری از ضایعات بالا و ضرر و زیان به کشاورزان و دولت، برای عرضه بهینه آن نیز برنامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشاورزان سیب‌زمینی تولیدی خود را به قیمت حدود ۱۲۰ و حتی ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسانند، در حالی که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورزان بیش از ۴۵۰ تومان برآورد شده است.

ملک‌زاده ادامه داد: امحاء محصولات کشاورزی به‌عنوان یک سناریو هرساله اتفاق می‌افتد، اما امسال به‌علت حجم بالای تولید و تمرکز رسانه‌ها، مبدل به یک بحران ملی شد.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط سازمان تعاون روستایی، خرید تضمینی سیب‌زمینی در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته، اما واقعیت آن است که انبارها و سردخانه‌های موجود گنجایش انبار کردن چنین حجمی از سیب‌زمینی را ندارند و بر اساس اطلاعات رسیده، انبارها در استان‌های تولیدکننده، هم‌اکنون مملو از سیب‌زمینی است و جریان فسادپذیری و گندیدگی سیب‌زمینی در سایر استان‌ها نیز محتمل خواهد بود.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات دریافت‌شده از استان فارس، مدیرعامل تعاون روستایی این استان پیش از آنکه اقدام به امحاء یک‌هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی فاسد کند، طی نامه‌نگاری‌هایی برای توزیع سیب‌زمینی در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی اقدام کرده است.

ملک‌زاده تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های تعاون روستایی فارس، حجم سیب‌زمینی انبارشده بسیار بالاتر از این مقدار بوده است، اما با وجود توزیع‌های صورت‌گرفته، یک‌هزار و ۷۰۰ تن از آن فاسد شده و چاره‌ای جز امحاء وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: با این حال، به‌نظر می‌رسد سناریوی فسادپذیری سیب‌زمینی‌های انبارشده در سایر استان‌ها نباید به امحاء ختم شود و از هم‌اکنون برای عرضه آن در بازار باید ابزارهای کمکی داشت.

ملک‌زاده همچنین گفت: توزیع سیب‌زمینی به‌صورت رایگان در میان مراکز عرضه میوه و تره‌بار یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

 رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور افزود: صادرات سیب‌زمینی به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و همچنان روسیه بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تولید بالاتر از نیاز، یک مسئله پیچیده نیست و در همه کشورها از چنین شرایطی به‌عنوان یک فرصت یاد می‌شود که می‌تواند منجر به ارزآوری برای کشورها شود.

ملک‌زاده ادامه داد: مسئله سیب‌زمینی و مازاد تولید آن به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن ختم نمی‌شود و حجمی بیش از یک میلیون تن مازاد در کشور وجود دارد که جز با نگاه ملی برای خارج کردن آن از چرخه مصرف نمی‌توان انتظار اثرگذاری داشت.

وی تصریح کرد: عدم اجرای الگوی کشت مسبب چنین اتفاقی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

ملک‌زاده یادآور شد: سرنوشت غم‌بار سیب‌زمینی سناریوی تکان‌دهنده‌ای است که احتمال می‌رود برای پرتقال نیز تکرار شود؛ چرا که امسال نیز با حجم بالای تولید پرتقال روبه‌رو هستیم که به‌زودی با رسیدن فصل برداشت، بازار مملو از پرتقال‌های تولیدی خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای آنکه نوش‌داروی پس از مرگ سهراب نباشیم، از هم‌اکنون باید برای عرضه بازار پرتقال چاره اندیشی کرد.

اجرای الگوی کشت به سازمان نظام صنفی واگذار شود

ملک‌زاده اظهار داشت: مسئله مازاد تولید و امحاء محصولات کشاورزی طی سال‌های گذشته بارها تجربه شده است و از سوی دیگر کمبود یک محصول و بالا رفتن قیمت آن به‌طوری که دولت ناگزیر به واردات شده، نیز در تاریخ کشاورزی و بازار این کشور حک شده است؛ با این وجود، اجرای الگوی کشت چندان مورد توجه نیست.

وی در پایان گفت: در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی برای عضویت همه کشاورزان در سازمان نظام صنفی به یاری این تشکل بیاید، این سازمان با در دست داشتن بانک اطلاعات صحیح از میزان تولید، سطح زیر کشت و با داشتن بدنه علمی و اجرایی در حوزه کشاورزی می‌تواند اجرای الگوی کشت را به‌صورت دقیق رصد کرده و آن را در کشور اجرایی کند./

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.