کد خبر : 17428
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1395 - 23:38

کشاورزان از افزایش ناگهانی قیمت کود شیمیایی نگرانند / مسئولین فکری کنند

دهقان نیوز / افزایش ناگهانی قیمت انواع کودهای شیمایی از طرف دولت طی روزهای اخیر موجب نگرانی هایی در بخش کشاورزی شده است.

دهقان نیوز / افزایش ناگهانی قیمت انواع کودهای شیمایی از طرف دولت طی روزهای اخیر موجب نگرانی هایی در بخش کشاورزی شده است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: افزایش ناگهانی قیمت انواع کودهای شیمایی از طرف دولت طی روزهای اخیر موجب نگرانی هایی در بخش کشاورزی شده است.

 علی خانمحمدی  در گفتگو با دهقان نیوز گفت: در حالیکه کشاورزان امیدوار بودند به لطف بارش های خوب امسال به تولید مطلوب و سود خوبی دست پیدا کنند اما مواردی مانند تاخیر در پرداخت وجه خرید گندم  و همچنین گران شدن قیمت کود شیمیایی در روزهای اخیر باعث نگرانی کشاورزان شده است.

وی گفت: طبق اعلام جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، قیمت کودهای یارانه ای تغییر یافت و کود دی آمونیوم  فسفات از فروش یارانه ای خارج و بر اساس قیمت آزاد و نرخ روز محاسبه می گردد.

وی گفت: کشاورزان امیدوارند نظام صنفی کشاورزی، مجمع ملی خبرگان کشاورزی و خانه کشاورز به یاری آنها بیاید و صدای آنها را به گوش مسئولین برساند اما با وجود اعلام این وضع و با گذشت یک هفته از افزایش قیمت کود هیچگونه اقدامی نشده است.

وی با ابراز نگرانی از این وضع گفت: اگر به فلسفه مصرف کود شیمیایی بنگریم خواهیم دید که عدم مصرف کود چه تاثیری در تولید محصول بوجود می آورد.

خانحمدی افزود: طی دو سال اخیر اعتماد کشاورزان از طریق ترویج و خبرگان و تولیدات گیاهی باعث شد که امسال رکورد دار تولید باکیفیت گندم بشویم. برخی ممکن است عامل افزایش تولید گندم را صرفا بارندگی ها بدانند ولی این گونه نیست، استفاده آگاهانه از کودها باعث افزایش تولید شده است.

وی گفت: با این وضعیت برخی کشاورزان می گویند از سال آینده بدون کود کشاورزی خواهیم کرد چون خرید کود با این قیمت نمی تواند جوابگوی هزینه ها باشد.

وی از مسئولین خواست تا به فکر کشاورزان باشند و تا دیر نشده نسبت به تصمیمات جدید تا شروع کشت پاییزه تجدید نظر کنند و قیمت کارشناسی را اعلام کنند.

وی در پایان با اشاره به تغییر قیمت کودهای یارانه ای گفت: از امروز قیمت فروش کودهای شیمیایی برای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی بشرح ذیل می باشد:

۱-سولفات پتاسیم ۷۵۰۰۰ تومان

۲-سوپرفسفات تریپل ۵۵۰۰۰ تومان

۳-سوپرفسفات ساده ۲۲۰۰۰ تومان

۴-اوره ۳۸۵۰۰ تومان

۵-کلرور پتاسیم ۴۰۰۰۰ تومان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد شنبه , ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵

به نظر من دی امونیوم بهتر که ازاد شد چون فقط افرادی که پارتی داشتند و دلال ها سودش را می بردند