کد خبر : 58416
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1401 - 8:16

کشاورزانی مورد حمایت دولت هستند که الگوی کشت را رعایت کنند

کشاورزانی مورد حمایت دولت هستند که الگوی کشت را رعایت کنند
کشاورزانی مورد حمایت دولت هستند که الگوی کشت را رعایت کنند

کشاورزانی مورد حمایت دولت هستند که الگوی کشت را رعایت کنند
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از کشاورزانی حمایت می‌کنیم که الگوی کشت را رعایت می‌کنند و در قالب کشت قراردادی، نهاده‌های بذر، کود و سموم در اختیارشان قرار می‌دهیم و در انتهای تولید وجه آن را از کشاورزان اخذ می‌کنیم.
به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم، سهراب سهرابی اظهار داشت: با اجرای این طرح در چارچوب الگوی کشت، گندم مورد نیاز کشور برای نان، صنف و صنعت بالغ بر ۱۳٫۵ تا ۱۴ میلیون تن تامین می شود.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه طراحی شده پیش‌بینی می‌کنیم سطح اراضی گندم آبی به حدود دو میلیون هکتار و اراضی دیم به بیش از ۴ میلیون هکتار برسد.

سهرابی کشت گندم در تناوب با برخی محصولات را از ویژگی‌ها و برنامه‌های الگوی کشت عنوان و تصریح کرد: کشت گندم در تناوب با محصولاتی همچون دانه‌های روغنی، حبوبات، و نباتات علوفه‌ای به کاهش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع کمک می‌کند و در نهایت منجر به پایداری تولید می شود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای تناوب کشت، ماشین آلات و ادوات مورد نیاز پیش بینی شده و کسری آن از طریق خطوط اعتباری مکانیزاسیون و یا تسهیلات مرتبط با آن تامین خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در همین حال گفت: امسال برای اجرای الگوی کشت در حوزه گندم، نهاده های کود و بذر مورد نیاز نیز تهیه و تدارک دیده شده و در شهریور ماه برنامه کشت گندم را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی اذعان داشت: عملیات کشت این محصول در استان های سرد مانند کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان و اردبیل آغاز شده است و کشت در استان های گرم همچون خوزستان، ایلام و هرمزگان تا اواخر آذر ماه ادامه خواهد داشت.

سهرابی با بیان این که همزمان با اجرای الگوی کشت در حوزه گندم، کشت قراردادی در اراضی آبی و طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نیز اجرا می‌شود، تصریح کرد: برای امسال کشت قراردادی گندم در سطح دو میلیون هکتار پیش‌بینی شده ضمن آن که دستورالعمل‌های فنی آن آماده و به زودی توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

وی در عین حال بر حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند تاکید ورزید و گفت: ما از کشاورزانی حمایت می‌کنیم که الگوی کشت را رعایت می‌کنند و در قالب کشت قراردادی، نهاده‌های بذر، کود و سموم در اختیارشان قرار می‌دهیم و در انتهای تولید وجه آن را از کشاورزان اخذ می‌کنیم.

سهرابی ارایه یارانه کشت، تسهیلات سرمایه در گردش، آموزش، کارهای ترویجی و بخشودگی ۵۰ درصد آب بها را از دیگر حمایت ها برای اجرای الگوی کشت برشمرد.

وی اضافه کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها نیز امسال در سطح ۴٫۲ میلیون هکتار پیش بینی شده که از این سطح ۲٫۲ میلیون هکتار مربوط به گندم است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت یارانه کشت اظهار داشت: در چارچوب اجرای الگوی کشت برای هر کیلوگرم گندم تولیدی ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت به کشاورزان پرداخت می شود.

وی افزود: علاوه بر یارانه کشت به زارعانی که الگوی کشت را رعایت کنند یارانه یا پاداش بهره وری هم پرداخت می شود.

سهرابی افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید، افزایش درآمد گندمکاران، جلوگیری از شدت نوسانات بازار را از مزیت‌های اجرای الگوی کشت نام برد و گفت: با اجرای این طرح بیش بود و یا کمبود محصول را کمتر خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دامدار عشایری سه شنبه , ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳

سلام ما عشایر کوچ رو هم کشاورزی میکنیم زمین هم داریم چطور باید حمایت بشیم به کجا مراجع کنیم