کد خبر : 35533
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1396 - 13:24

کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری با هوشمندسازی

نشست «بکارگیری سیستم های هوشمند در بخش کشاورزی» در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا،  نشست «بکارگیری سیستم های هوشمند در بخش کشاورزی» در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
«محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی و «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست حضور یافتند و درباره ضرورت ها و راه های بهره گیری از فناوری های نوین و هوشمند در بخش کشاورزی سخن گفتند.
به گزارش تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، حجتی در این نشست گفت: بهره گیری از فناوری های نوین و هوشمند برای توزیع هدفمند کالاهای کشاورزی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است. به منظور کاهش فاصله عرضه و تقاضا ضرورت دارد.
وی، هوشمندسازی آبیاری در بخش کشاورزی در کنار توسعه سامانه های نوین آبیاری را از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: بهره گیری از سیستم های هوشمند موجب افزایش بهره وری در مصرف آب و افزایش تولیدات کشاورزی با استفاده از منابع موجود می شود.
حجتی، مدیریت برخط عرصه های کشاورزی از نظر سطح زیرکشت، عملیات داشت و برداشت و همچنین کنترل آفات را از دیگر اولویت های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما می توانیم با بکارگیری سیستم های نظارت و کنترل از راه دور (اسکادا) بویژه بهره گیری از تصاویر ماهواره ای، تولید محصولات کشاورزی را بهتر کنترل کنیم.

** لزوم تدوین سند اقدام مشترک فناوری های فضایی در بخش کشاورزی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست بر ضرورت تدوین سند اقدام مشترک برای بکارگیری فناوری های فضایی در بخش کشاورزی به منظور مدیریت بهینه مصرف آب تاکید کرد.
به گزارش تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آذری جهرمی به اجرای ۲طرح آزمایشی هوشمندسازی آبیاری در باغ ۶۰ هکتاری در استان فارس و همچنین مدیریت هوشمند زمین های کشت و صنعت مغان توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد.
وی گفت: این طرح ها برای بکارگیری فناوری های نوین و فضایی در بخش کشاورزی اجرا شده و نتیجه آن کاهش مصرف آب و انرژی و همچنین افزایش تولید محصولات زراعی و باغی بوده است.
آذری جهرمی بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی دقیق و کاربردی نتایج طرح های یاد شده تاکید کرد و افزود: باید سند اقدام مشترک ۲وزارت برای بکارگیری فناوری های فضایی در بخش کشاورزی تدوین شود.
براساس این گزارش، در این نشست درباره طرح ها و فناوری های هوشمندسازی فرآیندها در بخش کشاورزی تبادل نظر و قرار شد معاونان ۲ وزیر ضمن بازدید میدانی از مراحل اجرای طرح، نسبت به تهیه و تدوین سند همکاری های وزارتخانه های جهاد کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام کنند.

** کاربرد صنعت فضایی و اینترنت اشیا برای بهبود شرایط آبیاری و داشت محصولات زراعی و باغی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در صفحه اینستاگرام خود به نشست امروز پرداخت و موضوع آن را بررسی «راهکارهای توسعه کاربردهای صنعت فضائی در بخش کشاورزی کشور برای بهبود برنامه ریزی کاشت محصولات و نیز پایش آفت ها و…» عنوان کرد.
وی افزود: با مرور ۲ طرح آزمایشی انجام شده در دشت مغان و استان فارس در زمینه بکارگیری اینترنت اشیا در بهبود شرایط آبیاری و داشت محصولات زراعی و باغی، نتایج چشمگیر آنها تشریح شد.
آذری جهرمی نوشت: مقرر شد کمیته‌ای مشترک، پیش نویس برنامه اجرایی را در ۴۵ روز تکمیل کرده تا در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شود.
به گزارش ایرنا، سازمان فضایی ایران توسعه اینترنت اشیا (آی.او.تی-IoT)* و پیاده سازی آزمایشی آن در بخش کشاورزی را در برنامه های خود قرار داده است.
اینترنتِ اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان یا شیء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی اینترنت یا اینترانت فراهم می‌ شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتازگی اعلام کرد در این زمینه از ۲ سال پیش کمیته ای در این وزارتخانه برای برنامه ریزی تشکیل شده است.
ایجاد سامانه پایش آتش سوزی جنگل های شمال کشور با هدف کمک به بهبود محیط زیست و برگزاری کارگاه بین المللی سازمان ملل متحد درباره کاربرد های فناوری های فضایی در پایش خشکسالی و گرد و غبار از دیگر دستاوردهای این بخش است.
طرح ملی پایش محصول های کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و طرح پایش تالاب ها و دریاچه های کشور نیز با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست اجرا شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.