کد خبر : 25987
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1395 - 21:40

چند توصیه به کشاورزان در فصل سرما

تغییر ناگهانی وضع دمای هوا و افزایش سرما، هر ساله خیلی از کشاورزان را غافلگیر کرده و خسارت های زیادی را متوجه آنان می کند.

تغییر ناگهانی وضع دمای هوا و افزایش سرما، هر ساله خیلی از کشاورزان را غافلگیر کرده و خسارت های زیادی را متوجه آنان می کند.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، تغییر ناگهانی وضع دمای هوا و افزایش سرما، هر ساله خیلی از کشاورزان را غافلگیر کرده و خسارت های زیادی را متوجه آنان می کند.
تقریبا همه بخش های کشاورزی از جمله دامداری ها، مرغداری ها، گلخانه ها، استخرهای پرورش ماهی، مزارع و حتی کندوهای عسل از خسارت های سردی هوا در امان نیستند.
سرمای هوا هرساله مقدار قابل توجهی خسارت های مادی روی دست کشاورزان باقی می گذارد که صرف وقت، اتلاف انرژی و منابع را نیز باید به آنها بیافزاییم.
با این وجود با برنامه ریزی مناسب و اندیشیدن برخی تمهیدات ساده می تواند کشاورزان را از گرفتار شدن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات سردی هوا برهاند.

** کاهش ۵۰ درصدی خسارت های مربوط به سرما با آمادگی کشاورزان
معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان با داشتن آمادگی های لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه شامل برنامه ریزی، پیش بینی تمهیدات لازم و آموزش به کارکنان خود می توانند خسارت های ناشی از سرما را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.
کوروش کشاورز افزود: در حوزه مزارع مدیریت زمان کاشت و برداشت می تواند از بروز بسیاری از خسارت های ناشی از سرما به کشاورزان پیشگیری کند.
وی اظهارکرد: اگر کاشت و برداشت محصولات زود هنگام و یا دیرهنگام صورت بگیرد احتمال بروز خسارت های ناشی از سرما به کشاورزان افزایش می یابد.
این مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به نقش آموزش کارکنان در گلخانه ها، دامداری ها و مرغداری ها برای پیشگیری از خسارت های سرما، گفت: با رعایت نکات و موارد ساده ای چون تنظیم هیتر و ترموستات در مرغداری ها و گلخانه ها و چک کردن سلامت آنها می توان از بروز خسارت های ناشی از سرما در این واحدهای کشاورزی جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه در سال ۸۶ که شاهد برودت کم سابقه دمای هوا در استان قزوین بودیم خیلی از مجتمع های دامی و مرغداری ها دچار مشکل و خسارت شدند، اظهار کرد: این خسارت به دلیل بسته شدن جاده ها و نرسیدن کارکنان و یا دامپزشک به این واحدها بود که برای حل این مشکل بسیاری از صاحبان این واحدها اقدام به تهیه ماشین آلات و ابزارهایی مانند بیل لودری کردند تا راه دسترسی به واحد خود یا رساندن دارو و یا علوفه و سایر نیازها به دام ها و طیور باز باشد.
مسئول مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر کشاورزان در فصل سرما به خصوص مواقعی که دمای هوا به زیر صفر می رسد به برخی نکات و دستورالعمل ها توجه کنند، مشکل یا خسارتی متوجه آنان نخواهد بود.
مهدی مهرپویان افزود: مهم ترین نکته این است که پیش از آغاز سردی هوا مجتمع های دامپروری، مرغداری ها و گلخانه ها نسبت به رفع نقص سیستم های گرمایشی و فعال سازی آنها اقدام کرده و در زمینه سوخت نیز ذخیره لازم را داشته باشند.
وی، دمای مناسب هوا در مجتمع های دامپروری، مرغداری ها و گلخانه ها را ۱۸ درجه سانتیگراد عنوان کرد و افزود: دمای هوا در این گونه مراکز کشاورزی نباید به کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد.
مهرپویان، سرویس ماشین آلات کشاورزی را نکته دیگری که کشاورزان همزمان با آغاز سرما باید به آن توجه کنند عنوان کرد و گفت: تخلیه آب رادیاتور و تعویض آن و ریختن ضد یخ باید مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد تا ماشین آلات آنها دچار مشکل و خرابی نشود.
وی اضافه کرد: زارع داران بویژه گوجه کاران نیز باید همزمان با آغاز فصل سرما نسبت به پاک سازی و یا شخم زنی اراضی خود اقدام کنند تا زمین های آنها از آفت به دور بماند.

**کاشت و برداشت به هنگام مانع از بروز خسارت های سرما به مزرعه داران
مسئول مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به کاشت و برداشت به هنگام در جلوگیری از بروز خسارت های ناشی از سرما، گفت: تسریع در برداشت محصولات ریشه ای مانند کلم، هویج و سیب زمینی و چغندر لبویی دیگر توصیه ای است که کشاورزان باید در فصل سرما به آن توجه داشته باشند.
وی به زنبورداران نیز توصیه کرد تا قبل از آغاز سردی هوا نسبت به جابجایی کلنی ها و انتقال آنها به مکان های مناسب اقدام کنند.
مهرپویان با بیان اینکه بهتر است کشاورزان از وضعیت جوی روزهای آینده مطلع باشند تا در صورت نیاز تمهیدات لازم را برای پیشگیری از خسارت بیاندیشند، در پایان اظهارکرد: با رعایت موارد یاد شده و پیش بینی های لازم می توان از بسیاری از خسارت های ناشی از برودت و سردی هوا به بخش های کشاورزی جلوگیری کرد.
در حال حاضر کشاورزان قزوینی برای اطلاع از وضعیت جوی تا سه روز آینده می توانند با سامانه ۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان تماس حاصل کنند.
استان قزوین در بخش کشاورزی دارای ۸۲ هزار بهره بردار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.