کد خبر : 37613
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1396 - 20:15

پیگیری برای واردات ماشین آلات کشاورزی با ارز مبادله ای

امیدواریم به طور مجدد مکانیزاسیون کشاورزی را مشمول ارز مبادله ای کنند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خواستار تخصیص مجدد ارز مبادله ای برای واردات قطعات و ماشین آلات بخش کشاورزی شد.

«کامبیز عباسی» در گفتگو با ایرنا با انتقاد به این که ارز مبادله ای بخش مکانیزاسیون کشاورزی بین ۱٫۵ تا دو ماه اخیر حذف شده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی بازگرداندن ارز مبادله ای به این بخش را در دست پیگیری دارد که این امر می تواند منجر به تحول این بخش شود.
وی اظهارداشت: امیدواریم بانک مرکزی و حوزه صنعت به طور مجدد مکانیزاسیون کشاورزی را مشمول ارز مبادله ای کنند زیرا می تواند باعث کاهش قیمت ماشین آلات کشاورزی حتی نسبت به قبل از برجام شود.
وی با بیان این که بخش خصوصی ما قبل از برجام در مبادلات پولی دچار مشکلات عدیده بود، گفت: صنعت داخل کشور بخشی نیازهای ارزبری و وارداتی دارد، قبل از برجام بخش وارداتی ما از کیفیت مناسب برخوردار نبود و نمی توانست از کیفیت های اصلی و برندهای معتبر نیاز داخلی صنعت را تامین کند.
به گفته وی، پس از برجام امکان تامین اجزا و قطعات وارداتی برای تولید داخل از شرکت های مادر و اصلی مهیا شد و همه اینها منجر به ارتقای کیفیت و استانداردسازی ماشین های کشاورزی در کشور شد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور گفت: قبل از برجام هزینه مبادله و نقل و انتقالات بالا بود که پسابرجام توانست قیمت ماشین آلات و قطعات وارداتی را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و در برخی موارد حتی ۲۰ درصد کاهش دهد.
وی تصریح کرد: در پسابرجام سرمایه گذاری های خوبی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به وقوع پیوست و بخش عمده ای از برندهای مطرح و تولید کنندگان برتر جهان و با بخش خصوصی کشور ما وارد کار شدند که همه اینها سرمایه گذاری های مثبتی در این بخش بوده است.
وی اظهارداشت: به طوری که طرفین خارجی و برندهای معتبر با سرمایه گذاری های مشترک با طرف های داخلی اقدام به ساخت و تولید ماشین های کشاورزی در داخل کشور ما کرده اند.
وی با اشاره به این که قبل از برجام در حوزه تامین قطعات یدکی در واقع تحریم هایی وجود داشت و قطعات یدکی مناسب و با کیفیت و اصلی به دست ما نمی رسید، گفت: پسابرجام باعث شد تامین قطعات یدکی در بخش مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی از مبادی اصلی صورت گیرد.
عباسی افزود: اکنون مراودات تجاری ما در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ماشین آلات و قطعات در پسابرجام با برندهای معتبر دنیا از کشورهای اروپایی به طور عمده ایتالیا و آلمان، آسیای مثل ژاپن، کره جنوبی، چین ، هندوستان و ترکیه و برخی کشورهای شمال دریای خزر و حتی برزیل و آرژانتین است.

به گزارش ایرنا، در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافت به نحوی که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ چهار خط اعتباری به این بخش اختصاص یافت.
خط اول اعتباری در سال ۱۳۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال(۷۵۰ میلیارد تومان)، خط دوم اعتباری به میزان هشت هزار میلیارد ریال (۸۰۰ میلیارد تومان) در سال ۱۳۹۳، خط سوم اعتباری در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال( یک تریلیون تومان) و خط اعتباری چهارم که در سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال(۱۲۰۰ میلیارد تومان) تخصیص یافته بود.
در دولت دوازدهم نیز خط اعتباری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در سال ۱۳۹۶ به این بخش تعلق گرفت.
این درحالیست که آمارها نشان می دهد سالانه ۲۵ هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.
برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ پس از ۲۰ ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، ۶ قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
برجام در ۱۹ مهرماه ۱۳۹۴ در قالب قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در ۲۳ مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این توافق از ۲۶ دی ماه ۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

اقتصام**۹۱۸۶ ** ۶۰۷۵
گزارش: هما همت خواه** انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.