کد خبر : 4613
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اسفند 1394 - 12:40

پرداخت کمک بلاعوض دولت به کشاورزان

دهقان نیوز / برای اجرای آبیاری تحت فشار دولت کمک بلاعوض، تسهیلات بانکی به کشاورزان پرداخت کرده است.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / برای اجرای آبیاری تحت فشار دولت کمک بلاعوض، تسهیلات بانکی به کشاورزان پرداخت کرده است.

 

سید علی اصغر مصطفوی در حاشیه بازدید از طرحهای آب وخاک ابرکوه درگفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای اجرای آبیاری تحت فشار دولت به همین میزان کمک بلاعوض، تسهیلات بانکی به کشاورزان پرداخت کرده است.
وی افزود: با پرداخت این کمکها از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰۰ هکتار از اراضی آبی استان یزد به سامانه نوین آبیاری مجهز شده اند و یکهزار و ۶۰۰ هکتار دردست اجراست.
این مسوول با بیان اینکه آبیاری قطره ای از سال ۷۰ در استان آغاز شده است، ادامه داد: تاکنون ۱۷ هزار هکتار از اراضی استان یزد به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است که ۲۵ درصد باغهای استان راشامل می شود.
مصطفوی با اشاره به اراضی زیر کشت آبی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۰ هزار هکتار اراضی استان یزد قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد.
وی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کاهش علف های هرز و بهبود کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی ، سهولت در سم پاشی و کوددهی و همچنین برداشت محصول از مهمترین مزایای آبیاری تحت فشاراست.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه سالانه ۸۵ درصد منابع آبی استان در بخش کشاوری مصرف می شود افزود: تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان سالانه یک میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب است.
این مسئول تاکید کرد: بطور متوسط صرفه جویی آب در سیستم های آبیاری تحت فشار حدود چهار هزار مترمکعب به ازای هر هکتار است .
مصطفوی با توجه به خشکسالی و کمبود بارش در سال های اخیر خاطرنشان کرد: امسال ۳۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار در استان مصوب شده است که تاکنون ۳۵ میلیارد ریال آن اختصاص یافته وامیدواریم مابقی هم تخصیص داده شود.
وی گفت: دولت برای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به آبیاری تحت فشارشصت میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد یادآور شد: حدود دو دهه است که استان یزد در مرحله خشکسالی قرار داردو سفره های آبی زیر زمینی به شدت پایین رفته است، بنابراین ضروری است که برای مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی و کمبود آب در استان، اجرای طرح های آبیاری تحت فشاربرای تعادل بخشی مصرف آب بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.
مصطفوی بیشترین طرحهای اجرا شده این بخش را در شهرستانهای خاتم، ابرکوه و تفت اعلام و خاطرنشان کرد: باغهای پسته، بادام، زردآلو، انار، زیتون و انگور به این شیوه آبیاری می شود.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار سامانه آبیاری تیپ در سطح ۸۰هکتار از مزارع گندم استان بخاطر بهره وری بیشتر اجراشده و ۱۰۰هکتار هم دردست اجراست .
هم اکنون از ۱۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت استان ۱۳۰ هزار هکتار آن کشت می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.