کد خبر : 5712
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اسفند 1394 - 13:08

پای درد دل رییس شورای ملی نخود / بجای حمایت از نخودکاران، واردات بی رویه می کنند / نخودکاران ضرر کردند !

دهقان نیوز / در حالی که پس از سالها تولید نخود در کشور رونق گرفت اما می بینیم که با واردات بی رویه این محصول به کشاورزان نخودکار ضربه وارد می شود و بعضا ضرر می کنند.

دهقان نیوز / در حالی که پس از سالها تولید نخود در کشور رونق گرفت اما می بینیم که با واردات بی رویه این محصول به کشاورزان نخودکار ضربه وارد می شود و بعضا ضرر می کنند.

 

رییس شورای ملی نخود ایران در گفتگویی با دهقان نیوز به تشریح مشکلات نخودکاران پرداخت.

ناصر مرادی با اشاره به اینکه در زمینه تولید نخود کشور دارای مازاد بر نیاز تولید هستیم گفت: وزارت جهاد کشاورزی بجای حمایت از نخودکاران که دارای برند جهانی هم هستیم اقدام به واردات بی رویه از کشورهایی مانند هند، ترکیه، ازبکستان و دوبی می کند.

وی گفت: نخود کرمانشاه هم اکنون دارای یک برند جهانی است اما می بینیم که بازار نخود داخلی در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و قیمت این محصول به کیلویی ۱۲۰۰ تومان هم رسید.

وی افزود: در حالی که در سال ۹۳ صادرات نخود داشتیم اما امسال بدلیل ارزان بودن نخود وارداتی و در حالی که نخود مازاد بر نیاز در کشور داشتیم که نخود با کیفیتی است دیدیم که نخود خارجی وارد ایران شد.

رییس شورای ملی نخود ایران از جمله ویژگی های نخود ایرانی را کیفیت بالا، پاک و سالم، عدم دستکاری ژنتیکی، شیرین و خوش طعم، درصد پروتئین بالا و زودپز بودن برشمرد و گفت: در حالی که پس از سالها تولید نخود در کشور رونق گرفت اما می بینیم که با واردات بی رویه این محصول به کشاورزان نخودکار ضربه وارد می شود و بعضا ضرر می کنند.

مرادی با اشاره به اینکه طی دو سه ماه آینده محصول نخود جدید وارد بازار می شود گفت: متاسفانه بدلیل واردات نخود هم اکنون محصول نخود کشاورزان داخلی روی دست آنها مانده است و اگر فکری برای این موضوع نشود آینده خوبی در انتظار کشاورزان نخودکار کشور نخواهد بود.

وی عوارض کنونی واردات نخود که ۱۰ درصد می باشد را کم دانست و گفت: یا باید واردات نخود ممنوع شود یا عوارض سنگینی برای آن وضع شود تا نخودکار داخلی بیش از این متضرر نشود.

وی استانهای کرمانشاه، لرستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را از جمله استان های مهم در زمینه تولید نخود برشمرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی صادرات و واردات محصولات کشاورزی است که امیدواریم از نخودکاران ایرانی حمایت لازم را بعمل آورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.