کد خبر : 2655
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 دی 1394 - 0:20

پاکستانی ها در ایران ، آموزش کشاورزی می بینند

دهقان نیوز / کارشناسان کشاورزی کشور پاکستان از طرحهای ترویجی ،آموزشی زنان در روستا و دستاورد های پژوهشی ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین بازدید کردند.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / کارشناسان کشاورزی کشور پاکستان از طرحهای ترویجی ،آموزشی زنان در روستا و دستاورد های پژوهشی ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین بازدید کردند.

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان گفت: مدیران و کارشناسان کشاورزی پاکستان از ۱۰ تا ۳۰ دی ماه امسال آموزش هایی با موضوع های کشاورزی پایدار، خاکورزی حفاظتی و مبارزه با آفات کشاورزی را فرا می گیرند.
حمید رضا دری افزود: شرکت کنندگان پاکستانی در این دوره از بخش های مختلف پژوهشی، آزمایشگاه های تخصصی گیاه پزشکی، اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، ثبت و گواهی بذر، ایستگاه تحقیقات کشاورزی، هرباریوم واحد فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بازدید می کنند.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در این بازدید ها مدیران و کارشناسان پاکستانی از نزدیک با فعالیت های پژوهشی ،دستاوردها و یافته های تحقیقاتی مرکز آشنا شده و در خصوص موضوع ها و مشکل های پژوهشی کشاورزی و منابع طبیعی ایران و پاکستان با پژوهشگران مرکز بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
استان مرکزی یکی از قطب های مطرح کشور در حوزه کشاورزی است و تولیدات انار، پسته، لوبیا، پیاز، گوشت قرمز و سفید، شیر و تخم مرغ از جمله مزیت های آن است.

***بازدید کارشناسان کشاورزی کشور پاکستان از طرح های کشاورزی خمین
کارشناسان کشاورزی کشور پاکستان روز دوشنبه از طرحهای ترویجی ،آموزشی زنان در روستا و دستاورد های پژوهشی ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین بازدید کردند.
کارگاه خیاطی در روستای امیر آباد و یک واحد نانوایی سنتی در روستای خراوند و گلخانه تولید گل رزبه روش هیدروپونیک در روستای شهابیه مورد بازدید این هیات کشاورزی از پاکستان قرار گرفت.
این هیات پاکستانی با حضور در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیا در خمین با آخرین یافته های تحقیقاتی این ایستگاه در محصول لوبیا نیز آشنا شدند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: گلخانه مورد بازدید این هیات در روستای شهابیه گلخانه ای ترویجی در ۱۰۰ هکتار است که کشت آن هیدروپونیک است و در آن گل رز تولید می شود.
احمد رضا جعفری افزود: در این گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است و ۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است .
وی بیان کرد: کارگاه خیاطی در روستای امیرآباد نیز با اعتبارات صندوق اعتبارات صندوق خرد بانوان به میزان ۸۰ میلیون ریال راه اندازی شده است که برای هفت نفر از زنان روستا اشتغال دائم فراهم شده است.
وی افزود: در واحد نانوایی با پخت سنتی نیز زمینه اشتغال سه زن روستایی فراهم شده که این واحد نیز از محل اعتبارات صندوق خرد زنان روستایی به میزان ۷۰ میلیون ریال راه اندازی شده است .
وی با بیان توانمندی خمین در تولید لوبیا در کنار ایستگاه ملی تحقیقات لوبیا در این شهرستان افزود: رایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی این حبوبات است که سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی گفت: ۱۳۵ طرح پژوهشی محصول لوبیا درایستگاه تحقیقات خمین به ثبت رسیده و نتایج این پروژه های تحقیقی در اختیار کارشناسان کشاورزی، بهره برداران و محققان سراسر کشور است تا بستر تجاری سازی آن ها مهیا شود.
وی اظهارکرد: طرح های پژوهشی این ایستگاه در زمینه های اصلاح بذر، شناسایی آفات و بیماری های گیاهی، آب و خاک، تولید بذر مادری، افزایش ضریب مکانیزاسیون در تولید لوبیا است که منجر به دستاوردهای مهمی شده است.
مدیران و کارشناسان کشاورزی پاکستان با سفر به استان مرکزی از ۱۰ تا ۳۰ دی ماه امسال در مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان مرکزی در اراک آموزش هایی با موضوع های کشاورزی پایدار، خاکورزی حفاظتی و مبارزه با آفات کشاورزی را فرا می گیرند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ۱۱۰ هزار نفر جمعیت دارد که بخش عمده ای از ساکنان شهرستان به کشاورزی مشغول هستند .
۷۲۷۷/۱۹۵۵/۶۰۱۳/۶۰۱۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.