کد خبر : 22167
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1395 - 14:00

وقتی کشاورزان ندای لبیک‌خواهی امام حسین(ع) را پاسخ می‌گویند

آیین سنتی بیل‌زنی نماد تدفین شهدای کربلا است و بصیرت دینی و معرفت حسینی مردم در مقابل طاغوتیان زمان را به نمایش می‌گذارد.

آیین سنتی بیل‌زنی نماد تدفین شهدای کربلا است و بصیرت دینی و معرفت حسینی مردم در مقابل طاغوتیان زمان را به نمایش می‌گذارد.

هر چند ندای لبیک‌خواهی امام حسین (ع) در صحرای کربلا بی‌پاسخ ماند، امروز کشاورزانی هستند که با ابزار کشاورزی خود هر تاسوعا و عاشورا ندای لبیک خواهی امام حسین (ع) را پاسخ گفته و به میدان جهاد با زشتی‌ها و رذایل اخلاقی می‌روند.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایکنا از خراسان‌جنوبی، آیین سنتی بیل‌زنی نماد تدفین شهدای کربلا است و بصیرت دینی و معرفت حسینی مردم در مقابل طاغوتیان زمان را به نمایش می‌گذارد.

این آیین با حضور کشاورزان خوسفی همه ساله برگزار می‌شود که از دو سال است علاوه بر خوسفی‌ها از دیگر نقاط استان و کشور نیز مشتاقانی پیدا کرده که روز عاشورا به خوسف می‌آیند.

بیل‌ها ابزار کشاورزان برای جهاد با یزیدیان و طاغوت‌های زمان است و این آیین مذهبی هرساله با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

در این آیین سنتی، عزاداران هیئت‌های مذهبی صاحب الزمان(عج)، حسینی، محبان حضرت علی اکبر(ع)، رزمندگان و فاطمیه خوسف ظهر عاشورا پس از اقامه نماز ظهر و عصر و صرف ناهار بلافاصله به اجرای مراسم می‌پردازند.

مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از عزاداری و تلاش طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است که پس از ۳ شبانه‌روز در ۱۳ محرم سال ۶۱ هجری در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدا را با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپردند.

بیل‌زنی، میراث معنوی مردم خوسف است که در ظهر عاشورا بر پا می‌شود، تنها مراسم ماه محرم در استان خراسان جنوبی است که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.

برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیأت خوسف دو دسته پانزده نفری که مجموعاً چهار دسته هستند، تشکیل می‌شود.

هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند: “حیدر علی”.

این مراسم در خوسف اجرا می‌شود و اهالی این شهر معتقدند اگر بیل نزنند آن سال برای آنها سال خوبی نخواهد بود و به محصولاتشان آسیب خواهد رسید.

مراسم بیل‌زنی به شماره ۵۰۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.