کد خبر : 27634
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1395 - 10:36

وقتی دسترنج سیب زمینی کاران بر باد می رود !

اگر چه سیب زمینی بعد از گندم و برنج جزء پر مصرف ترین محصول در کشور به شمار می رود اما کاشت این محصول با مشکلاتی نظیر هزینه های تولید بالا، نبود انبار ویژه و بازار مناسب همراه است

دسترنج سیب زمینی کاران  با کاهش قیمت بر باد رفت

اگر چه سیب زمینی بعد از گندم و برنج جزء پر مصرف ترین محصول در کشور به شمار می رود اما کاشت این محصول با مشکلاتی نظیر هزینه های تولید بالا، نبود انبار ویژه و بازار مناسب همراه است و به گفته سیب زمینی کاران خمینی امسال با کاهش قیمت، تولید کنندگان این محصول سود موثر را کسب نکرده اند.
به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، سیب زمینی یکی از محصولات کشاورزی شهرستان خمین است و ۳۰۰ کشاورز این خطه به کاشت این محصول اقدام می کنند که امسال با آغاز برداشت محصول و سطح قیمت در بازار، شوک بزرگی به این تولید کنندگان وارد شد.
محصول سیب زمینی خمین با قیمتی خریداری می شود که نه تنها سودی عاید کشاورز نمی کند بلکه موجب ضرر و زیان نیز می شود چرا که نه فروش در بازار آزاد، نه دلالان و نه فروش با نرخ تضمینی نتوانسته هزینه تولید را تامین کند و مرهمی بر زخم کهنه بهره برداران بگذارد.
کاهش قیمت سیب زمینی به نفع مصرف کننده است اما، دل سیب زمینی کاران را به شدت به درد آورده به طوری که بسیاری از این بهره برداران انگیزه برداشت این محصول را ندارند.
یک کشاورز سیب زمینی کار شهرستان خمین گفت: هزینه های تولید سرسام آور است و زمان برداشت محصول که می شود، افت قیمت کشاورز را دچار سردرگمی می کند.
غلامرضا دالایی افزود: هیچ گاه هزینه های تولید با کاهش مواجه نمی شود و کشاورز با شروع فصل کاشت خود را آماده خرید بذر، کود و سم با بهای دو تا سه برابری سال گذشته می کند.
به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: موقع برداشت سیب زمینی به طور معمول قیمتی اعلام می شود که نیمی از هزینه های تولید را هم جواب نمی دهد و اگر برای این مسئله چاره ای نشود کشاورز سیب زمینی کار با همه رنجی که در مراحل کاشت و داشت متحمل شده، نابود می شود.
دالایی ادامه داد: هیچ گاه بازار محصولات کشاورزی قابل پیش بینی نیست و با نوسان قیمتی همراه است و انتظار ما از دولت این است که سیاستی اعمال کند تا بهره بردار متضرر نشود.
وی بیان کرد: مقداری از محصول امسال را به نرخ تضمینی فروختم که هنوز بهاء آن را دریافت نکردم و بقیه محصول که روی دستم مانده را باید به دلالان با بهای نازل بسپارم.
کشاورز سیب زمینی کار دیگر در خمین گفت: قیمتی که دولت برای عرضه سیب زمینی اعلام کرده است به لحاظ اقتصادی نازل و غیر متعارف است و برای همین بیشتر سیب زمینی کاران محصولشان را به دلالان واگذار می کنند تا شاید چیزی از رنج کاشت و داشت نصیبشان شود.
محمد صادق نباتی بیان کرد:هر کیلوگرم سیب زمینی را دلالان ۲ هزار ریال بیشتر خریداری کردند اما، تضمینی در پرداخت به موقع آن نیست و همین قیمت هم هنوز کفاف هزینه های تولید را نمی دهد.
وی ادامه داد: دستمزد کارگر در مراحل کاشت و داشت نقدی پرداخت شده و هزینه های سم و کود و آبیاری نیز به آن افزوده می شود اما اینک که می خواهم ثمره کارم را بفروشم در بازار به پایین ترین سطح می برند.
یکی دیگر از کشاورز ان سیب زمینی کار خمین با ابراز ناخرسندی از قیمت پایین سیب زمینی گفت: سیب زمینی که با خون دل کاشته ام در انبار مانده و انتظارم این است که دولت با مداخله موثر من و خانواده ام را از نگرانی بیرون بیاورد.
محمد تقی طهماسبی افزود: گاهی با نیسان محصول خود را در شهر می برم و سعی می کنم با خرده فروشی و عرضه مستقیم سود بیشتری را داشته باشم اما این چاره کار نیست و مسئولان باید فکر اساسی بکنند.
یکی دیگر از سیب‌زمینی‌کاران خمین گفت: امسال حدود ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت سیب زمینی برده ام و محصول تولیدی نیز کیفیت خوبی دارد اما نابسامانی بازار مرا سردرگم کرده است.
منوچهر زیدی ادامه داد: پارسال از هر هکتار حدود ۸۳ تن سیب زمینی برداشت کردم اما امسال به دلیل مدیریت مزرعه و استفاده از کودهای ریز مغذی و بذر مرغوب این مقدار به ۹۵ تن افزایش یافت اما روی دستم مانده است.
وی بیان کرد: امسال دولت سیب زمینی تولیدی را هر کیلوگرم سه هزار و ۹۶۰ ریال خریداری می‌کند و این روی بازار ازاد هم اثر دارد و وضعیت فروش محصول را برای بهره بردار مشکل‌تر کرده است.
وی افزود: امسال بار تحویلی باید درون کیسه‌های توری باشد و این باعث اضافه شدن هزینه‌های تولید می‌شود چرا که سیب‌زمینی که درون گونی باید دوباره درون کیسه‌های توری منتقل شود.
این کشاورز گفت: قیمت سیب زمینی در بازار هر کیلوگرم ۱۰ هزار ریال است در حالیکه از کشاورز حدود ۴۰۰۰ ریال خریداری می‌شود.
به گزارش ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز در این خصوص گفت: قیمت خرید تضمینی بر اساس میانگین هزینه تولید در کشور برآورد می شود و شورای اقتصاد بر اساس میانگین هزینه تولید و بر اساس تقاضای داخلی و خارجی قیمت گذاری می کند.
احمد رضا جعفری افزود: در حالیکه هزینه تولید استان به استان و شهرستان به شهرستان متفاوت است،قیمت خرید تضمینی هر محصول برای جبران هزینه تولید و با در نظر گرفتن سود ناچیزی برای کشاورز است.
وی ادامه داد: در شهرستان خمین که یکی از مهمترین محصولات زراعی آن سیب زمینی است هزینه تولید هر کیلو گرم محصول، ۶ تا ۷ هزار ریال است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: خرید تضمینی محصول سیب زمینی با قیمت سه هزار و ۹۶۰ ریال اگر چه باعث نارضایتی کشاورزان می شود اما راهکاری برای جلوگیری از فاسد شدن این محصول و جبران هزینه تولید است.
وی گفت: هر چه تناژ تولید بیشتر باشد، سود دهی بیشتر می شود.
جعفری گفت: سیب زمینی از محصولاتی است که ماندگاری طولانی ندارد و با تغییر فصل این محصول نیز جوانه زده، شیرین و غیر قابل مصرف می شود.
وی ادامه داد: برای نگهداری این محصول برای عرضه به قیمت مناسب نیاز به انبار و سرد خانه ویژه برای تنظیم میزان نور، دما و رطوبت است که در این شهرستان و حتی استان مرکزی انبار با این ویژگی ها وجود ندارد.
وی، مشکل دیگر این شهرستان را نبود صنایع تبدیلی سیب زمینی بیان کرد و افزود: در صورتی که این محصول فرآوری شود، سود بیشتری نصیب تولید کننده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: در صورتی که کشاورزان خود به عرضه این محصول و خرده فروشی بپردازند هر کیلوگرم سیب زمینی را می توانند تا ۱۰ هزار ریال هم بفروشند اما به صورت عمده فروشی و فروش به دولت کمتر از پنج هزار ریال از آنها خریداری می شود .
وی گفت: برخی تولید کنندگان عمده سیب زمینی نیز طبق قراردادهایی که با صنایع تبدیلی در مناطق دیگر منعقد کردند به این مراکز عرضه می کنند که برای آنان مقرون به صرفه اقتصادی است اما بهره برداران خرد از نوسان قیمت بازار زیان دیده اند.
وی سطح زیر کشت سیب زمینی در خمین را ۱۲۵ هکتار بیان کرد و افزود: پنج هزار و ۱۰۰ تن محصول با میانگین تولید ۴۰ تن در هکتار از این سطح کشت در خمین برداشت شد.
رئیس سازمان تعاون روستایی خمین نیز گفت: امسال در مجموع ۱۹۲ تن محصول سیب زمینی از کشاورزان خمین با نرخ تضمینی خریداری شد و در صورتی که کشاورز راغب باشد خرید تداوم می یابد.
علی عبدی بیان کرد: بهای محصول خریداری شده از بهره برداران هنوز پرداخت نشده است و کشاورزان بابت این میزان محصول سیب زمینی ۷۷۰ میلیون ریال طلب دارند.
وی گفت: زمان پرداخت بهاء محصول نیز اعلام نشده که این مهم تا حدودی نارضایتی کشاورزان را در پی دارد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با ۱۱۰ هزار نفر جمعتی دارای ۱۴ هزار خانوار کشاورز است و مهمترین محصولات شهرستان گندم، جو، سیب زمینی، پیاز و ذرت علوفه ای است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.