کد خبر : 58166
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 8:27

سجاد سنجابی عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در جریان سفر رییس جمهور به کرمانشاه:

وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت خبرگان کشاورزی استفاده کند / از تجارب کشاورزان نمونه باید بهره گرفت / جهاد کشاورزی بجای تنظیم بازار باید به تولید بپردازد / از خبرگان کشاورزی برای انتخاب مدیران نظرخواهی کنید

وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت خبرگان کشاورزی استفاده کند / از تجارب کشاورزان نمونه باید بهره گرفت / جهاد کشاورزی بجای تنظیم بازار باید به تولید بپردازد / از خبرگان کشاورزی برای انتخاب مدیران نظرخواهی کنید

از تجارب کشاورزان نمونه باید بهره گرفت.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در جریان دیدار رییس جمهور با فعالین اقتصادی کرمانشاه در سخنانی خطاب به رییس جمهور بر لزوم استفاده از ظرفیت خبرگان کشاورزی تاکید کرد.

سجاد سنجابی بعنوان یکی از سخنرانان این دیدار گفت: این که هر سال در مراکز خدمات کلیه استانها، افراد نمونه ای از تولیدکنندگان برتر در زمینه تولیدکنندگان کشاورزی برگزیده می شوند و در شهرستان به بالغ بر چندین نفر می رسند و در استان هم غربالگری شده و در نهایت به صورت هیئت مدیره استانی تشکیل می‌گردند، سپس با انتخاب از آن میان؛ کانون خبرگان کشاورزی استان و در انتها اعضای کانون خبرگان کشاورزی کشوری تعیین و به وزارت کشاورزی معرفی می گردد که در این خصوص لازم است به هزینه های بالایی که برای وزارت جهاد کشاورزی در بر  دارد توجه نمایید.

وی افزود: مهمتر آنکه وزارت جهاد کشاورزی، انتخاباتی را شکل می دهد و مجموعه ملی خبرگان کشاورزی را انتخاب می کند و به  هر کدام از ایشان ماهیانه مبلغی را برای ایاب و ذهاب و غیره به ویژه در چند سال گذشته توسط همین افراد پرداخت می‌شود و در مقابل یافته های این افراد خبره در اختیار کشاوزان قرار می گرفت اما اکنون پرسش این است که نه از هزینه ها و نحوه پرداخت اطلاعی درست استفاده نمی شود، کشاورزی که به نام خبره انتخاب گردیده به جز زحمت و هزینه و رفت و آمد؛ چیزی دیگر نصیبش نمی شود و نه وزارت جهاد کشاورزی و نه شخص وزیر محترم؛ به هیچ عنوان استفاده ای از خبرگان نمی کنند و گفتنی است در مجمع کنونی خبرگان کشاورزی تا اکنون توسط مدیرعامل محترم خبرگان چندین نامه زده شده و با تاسف حتی جواب این نامه ها برای ملاقات هیئت مدیره خبرگان و وزیر محترم داده نشده است. از حضرتعالی خواهشمند است؛ دستور فرمایید یا جلوی هزینه های بالای انتخاب نمونه ها گرفته شود یا اینکه از تجارب افراد نمونه برای یافته هایی که به دست آورده اند، بهره بگیرند و با ایشان تعامل حقیقی و سودمند داشته باشند. مثلاً به عنوان مثال یک کشاورز نمونه در یک هکتار، ۱۲ تن گندم برداشت می کند و یک کشاورز غیر نمونه سه تن، این فاصله را که در بین کشاورزان هست، وزارت جهاد کشاورزی و وزیر محترم می توانند بررسی کنند و این فاصله را یا کمتر کرده یا کلا از بین ببرند.

وی گفت: ما فکر می‌کنیم خشکسالی به پایان رسیده است اما وضعیت اقلیمی و منطقه ای و حتی سراسر دنیا تغییر کرده است لذا باید وزارت جهاد کشاورزی برای کشت های کم آب بر و یا آب بر چاره ای بیندیشد و در محصولات کشاورزی تغییر کشت بدهد. کشاورزی قراردادی را رشد دهد. به این معنی که دولت با کشاورز، قرارداد خرید ببندد و خود را به خرید محصول ملزم بداند.

وی افزود: پیشنهاد چهارم و بسیار مهم به سازمان جهاد کشاورزی آن است که نباید در تنظیم بازار دخالت کند؛ چون وظیفه ذاتی خود را که همانا تولید است، فراموش کرده و نمی تواند به امور دیگر بپردازد برسد و در واقع خَلط مبحث می شود و لذا و اکیداً از حضرتعالی تقاضا دارم؛ دستور فرمایید وزارت بازرگانی یا اداره بازرگانی در این مورد تنظیم بازار را عهده دار شود و کشاورزی را از این بن بست خلاص نماید.

رئیس شورای مرکزی کانون کارآفرینان کشور در ادامه گفت: پیشنهاد بعدی بنده این است که قانونی چند سال پیش گذاشته شده است مبنی بر این  که یک کشاورز می تواند ۵ نفر  را طبق مقررات و ضوابط سازمان جهاد کشاورزی با یارانه دولتی پرداختی بیمه تامین اجتماعی انجام نماید. متاسفانه این دستورالعمل در دولت قبل کامل و روشن اجرا نشد، در بعضی از استانها اصلاً اجرا نکردند و در بعضی دیگر از استان ها تعداد محدودی انجام شد. متذکر می گردد که امید است بین وزارت کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی اشکال تراشی های مرسوم و درگیری های اداری نباشد و امر کشاورزی بتواند اشتغالزایی بزرگی در سطح کشور بوجود بیاورد.

سجاد سنجابی در پایان گفت: انتظار داریم وزیر محترم با تشکل ها همفکری و همکاری داشته باشد و از مجمع خبرگان و یا کشاورزان پیشرو برای انتخاب مدیران مشورت و نظرخواهی کند اما بعضا دیده می شود که ‌بطور مستقل و بدون مشورت و هماهنگی عمل می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.