کد خبر : 51243
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 تیر 1398 - 20:23

واکنش قائم مقام خانه کشاورز به اظهارات مدیرعامل تعاون روستایی / به مشکلات تشکل ها بپردازید / تشکل ها نباید مورد بی مهری دستگاه های اجرایی قرار گیرند

تعاونی ها به مفهوم صحیح تعاونی اداره شوند.

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در واکنش به اظهارات مدیرعامل تعاون روستایی کشور مبنی بر اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی، تاکنون از نقش و جایگاهی شایسته در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و مأموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی برخوردار نبوده‌اند پیشنهاداتی در خصوص تشکیل شورای ملی تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی ارائه داد.

چندی پیش حسین شیرزاد مدیرعامل تعاون روستایی کشور گفت: جامعه کشاورزی جهت نیل به اهداف کلان و توسعه پایدار، نیاز به صدای واحد در کنار تکثر ذاتی خود داشته و این در حالی است که تشکل‌های بخش کشاورزی، تاکنون از نقش و جایگاهی شایسته در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و مأموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی برخوردار نبوده‌اند.

در این خصوص قائم مقام خانه کشاورز پیرو اظهارات مدیرعامل تعاون روستایی، پیشنهادات این خانه را به شرح زیر اعلام کرد:

 جناب آقای حسین شیرزاد

مدیرعامل محترم سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

سلام علیکم

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری خبری از قول جنابعالی از خبرگزاری مهر مبنی بر تشکیل شورای ملی تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی دریافت شد که لازم آمد مواردی جهت استحضار و عنایت جنابعالی به شرح زیر اعلام شود:

ابتدا لازم است تلاش شود تعاونی هایی که تشکیل گردیده است هدف مشترک و هم افزایی در انجام فعالیت ها پیدا کنند و به مفهوم صحیح تعاونی اداره شوند.

مبانی تشکیل تعاونی ها به صورتی سازماندهی گردد که تعاونی صرفا برای مزایا و معافیت های قانونی نظیر تعاونی های خانوادگی تشکیل نشود.

از تشکیل تعاونی ها و تشکل های دولت ساخته در بخش کشاورزی پرهیز و در جهت استقلال تعاونی ها و مشارکت اعضای آن ها در امور تعاونی برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

ضعف تعاونی ها در چانه زنی ها و رایزنی ها که عمدتا ناشی از دخالت دستگاه های متولی به جای نظارت می باشد با قائل شدن تصمیم گیری مستقل تعاونی ها و همفکری اعضا برطرف و تعاونی ها بر اساس اصول تعاون، مدیریت و اداره شود.

زنجیره به هم پیوسته تعاونی ها در امور تولیدی، خدماتی، فراوری، مارکتینگ و پولی و اعتباری تکمیل تا نواقص موجود برطرف و اعضای تعاونی ها و تشکل ها از فعالیت های جمعی بهره مند شوند.

ترتیبی اتخاذ گردد تشکل هایی که با هدف مشترک و برای هم افزایی توانمندی های جزیی اعضا در زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی تشکیل شده اند و مطالبات اعضا را پیگیری می نمایند مورد توجه و برخورد شایسته قرار گیرند و مورد بی اعتنایی و بی مهری دستگاه های اجرایی قرار نگیرند.

تجارب موجود نشان می دهد که تعامل تشکل ها و تعاونی ها با کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مجلس در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نتایج مطلوب تری نسبت به تعامل با دستگاه های اجرایی ذیربط داشته است.

به نظر می رسد از نظر ساختاری، تشکل ها و تعاونی های بخش کشاورزی در سطح ملی و استانی مشکلی نداشته باشند زیرا در سطح ملی اتحادیه های مرکزی و ملی و در سطح استانی اتحادیه های استانی وجود دارد و تشکیل شورای ملی تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی نیز سرنوشتی بهتر از سرنوشت اتحادیه ها و شورای مرکزی تشکل های موجود نخواهد داشت.

خواهشمند است مقرر فرمایند به مراتب فوق الذکر عنایت ویژه مبذول و در رفع مسایل و مشکلات و تنگنای موجود تعاونی ها و تشکل های فعال و غیر فعال موجود پرداخته شود تا ثمره آن در افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی، کاهش ضایعات، استفاده از فناوری های نوین و همراهی و هم افزایی و همکاری اعضای تعاونی ها و تشکل ها در فعالیت ها چشمگیرتر و ثمرات آن در بهبود زندگی اعضا مشهود گردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.