کد خبر : 3335
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 بهمن 1394 - 14:45

هنرجویان کشاورزی، منجی آب کشاورزی می شوند

دهقان نیوز / دانش آموزان آموزش های لازم در خصوص حفظ منابع آبی را فرا می گیرند.

دهقان نیوز / دانش آموزان آموزش های لازم در خصوص حفظ منابع آبی را فرا می گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: یکهزار دانش آموز در ۱۴ هنرستان این استان، برای نخستین بار در سال تحصیلی جاری زیر پوشش طرح نجات آب کشاورزی قرار می گیرند.

محمد حسین جعفری افزود: طرح نجات آب کشاورزی در شش سال گذشته برای نخستین بار در سطح کشور از خراسان رضوی آغاز شد و بتدریج در تمام مناطق کشور گسترش یافت.

وی گفت: در قالب این طرح که به همت شرکت های آب منطقه ای با همکاری ادارات آموزش و پرورش اجرا می شود، دانش آموزان آموزش های لازم در خصوص حفظ منابع آبی را فرا می گیرند.

وی بیان کرد: امسال هفتمین سال اجرای طرح نجات آب کشاورزی در خراسان رضوی است که طبق برنامه ریزی امسال بیش از ۲۳۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه در استان، با همکاری دو هزار و ۲۰۰ معلم رابط، زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

به گفته وی، امسال برای نخستین بار هنرجویان کشاورزی در هنرستان ها به این طرح اضافه می شوند که در صورت نتایج موثر آن، طرح در سطح کشور نیز اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی سپس به تشریح وضعیت منابع آبی این استان پرداخت و گفت: ۷۴ درصد اقلیم استان خشک و ۲۶ درصد نیز نیمه خشک است.

او گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی خراسان رضوی، بحث خشکسالی موضوعیتی ندارد، بلکه دیدگاه مهم سازگاری با محیط است و ما باید خود را با این محیط وفق دهیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که در ۱۰ سال اخیر میانگین بارندگی در استان خراسان رضوی از ۲۲۴ به ۱۹۶ میلی متر کاهش یافته و بدین ترتیب کاهش روان آب ها و افت منابع آبی را شاهد بوده ایم.

وی بیان کرد: اکنون منابع آب در خراسان رضوی شرایط مطلوبی ندارد و از ۳۷ محدوده مطالعاتی استان، ۳۴ دشت وضعیت ممنوعه دارند.

او در پایان گفت: ارتقای آگاهی و بینش مردم در خصوص وضعیت منابع آبی و مصرف بهینه بویژه از سنین کودکی، نقش مهمی در کنترل و حفظ منابع آبی دارد و طرح نجات آب کشاورزی یکی از روش های موثر در این زمینه محسوب می شود.

طرح نجات آب کشاورزی از سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار در کشور، در استان خراسان رضوی به اجرا درآمده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.