کد خبر : 39518
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1396 - 13:32

هشدار امور اراضی درباره سودجویی از تغییر کاربری باغ ها

هرگونه تغییر کاربری مزرعه و باغ بدون اخذ مجوز ممنوع است.

سازمان امور اراضی کشور درباره افزایش فعالیت‌های سودجویانه و تبلیغات کاذب درباره خرید و فروش زمین و تغییر کاربری زمین های کشاورزی در آستانه تعطیلات نوروزی هشدار داد.

 به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، همه ساله در ایام نوروز و ماه های آغازین سال جدید، فعالیت‌های سودجویانه و تبلیغات کاذب در زمینه خرید و فروش زمین و تغییرکاربری زمین های کشاورزی و باغ ها برای ویلاسازی یا هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز افزایش می‌یابد.
در همین پیوند، سازمان امور اراضی کشور در اطلاعیه هشدار داد هرگونه تغییر کاربری مزرعه و باغ بدون اخذ مجوز ممنوع است.
در اطلاعیه این سازمان تاکید شده است: زمین های زراعی و باغ‌ها به‌ عنوان بستر اقتصاد کشاورزی، رکن تامین امنیت غذایی جامعه و بخشی از محیط زیست کشور از سرمایه‌های ملی جامعه به شمار می رود.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: براساس آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی اسلامی، قوانین کشوری و سخنان رهبر معظم انقلاب، حفاظت از این عرصه‌ها وظیفه‌ای همگانی بوده و تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند، غیرقانونی و خلاف مصالح جامعه و خسارتی جبران ناپذیر است.
بر پایه این اطلاعیه، سازمان امور اراضی کشور صیانت از زمین های کشاورزی را به‌عنوان رسالتی دینی، فرهنگی و قانونی وظیفه خود می داند و و با مشارکت همه شهروندان و در اجرای قوانین وضع شده کشور، بر آن است که از زمین‌های زراعی و باغ‌های سراسر کشور با هدف حفظ منابع پایه و تامین امنیت غذایی جامعه محافظت کند.
«بر اساس قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی وباغ ها، هرگونه تغییر کاربری، تفکیک، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد می شود».
گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروز نیز با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری و تخریب برخورد می کند.
صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی خارج از محدوده شهرها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا بدون اخذ مجوز از جهادکشاورزی ممنوع است و ارایه خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیرمجاز نیز تخلف و عدول از قانون محسوب می شود.
بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده وارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.
تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم می شوند.
سازمان امور اراضی کشور مشارکت و نظارت همگانی را بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور اعلام کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.
این سازمان از روستاییان و کشاورزان نیز خواست اگر قصد خرید زمینی برای ساخت و ساز یا دیوارکشی در زمین های کشاورزی و باغی را دارند، پیش از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره گرفته و برای دریافت مجوز اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، در فروردین ماه ۱۳۵۹ قانون نحوه احیا و واگذاری زمین های کشاورزی تهیه و در شورای انقلاب تصویب شد.
از این رو، ستاد مرکزی هیات های هفت نفره واگذاری زمین با هدف واگذاری زمین های موات و منابع ملی به روستاییان و کشاورزان در سراسر کشور تاسیس شد.
در خرداد ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه روند اصلاحات ارضی را قانونی اعلام کرد و از این تاریخ دوباره تشکیلات اصلاحات ارضی در وزارت کشاورزی ساماندهی شد.
در بهمن ماه ۱۳۷۱ از ادغام تشکیلات سازمان اصلاحات ارضی و ستاد مرکزی هیات های هفت نفره، سازمان امور اراضی کشور تاسیس شد و به عنوان سازمانی مستقل و وابسته به وزارت کشاورزی (و پس از ادغام وزارت جهاد کشاورزی) با تنوعی از وظایف و ماموریت های حاکمیتی فعالیت می کند.
«حفظ کاربری، یکپارچگی، ساماندهی و توسعه اراضی» حوزه های اصلی ماموریتی سازمان در جهت مدیریت بر اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی برای طرح های کشاورزی و غیرکشاورزی است.
برای تنظیم سند و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، طرح تهیه اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی یا کاداستر کشاورزی به شکل رسمی از سال ۱۳۹۴ کلید خورد؛ به طوری که در سال ۱۳۹۵ با همکاری سازمان نقشه برداری کشور و بهره گیری از عکس های هوایی موجود و عکسبرداری های جدید، عکس هوایی نزدیک به پنج میلیون هکتار زمین کشور تهیه شد.
در سال ۱۳۹۶ تهیه نقشه کاداستر (اطلاعات مکانی اراضی) ۱۰ میلیون هکتار زمین های آبی، باغی و درجه یک کشور در اولویت برنامه ها قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.