کد خبر : 4183
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 بهمن 1394 - 18:39

هدیه ۲۳۰ میلیاردی دولت به کشاورزان

دهقان نیوز / توجه دولت به بخش کشاورزی با رویکرد حمایتی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و موجب افزایش سهم این بخش در صادرات غیرنفتی می شود.

دهقان نیوز / توجه دولت به بخش کشاورزی با رویکرد حمایتی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و موجب افزایش سهم این بخش در صادرات غیرنفتی می شود .

کریم مهری  با اشاره به نفش بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: توجه دولت به این بخش با رویکرد حمایتی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و موجب افزایش سهم این بخش در صادرات غیرنفتی می شود .
وی با اشاره به اینکه زمانی حتی لبنیات نیز به عنوان یکی از محصولات وارداتی به کشور محسوب می شد، گفت: امروزه به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش تولید کنندگان، کارشناسان، بهره برداران و تولید کنندگان، به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی و لبنی محسوب می شویم.
مهری با اشاره به صادرات ۲۰۶ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان در۱۰ ماهه سالجاری گفت: با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن موانع انتظار افزایش صادرات را داریم .
وی با اشاره به تدوین سند تدبیر و توسعه بخش کشاورزی استان در سال گذشته خاطرنشان کرد: این سند در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و با هدف رسیدن به توسعه پایدار و امنیت غذایی تدوین شده است.
مهری با اعلام اینکه در سال زراعی گذشته حدود ۱۹۶هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد، گفت: امسال میزان خرید مستقیم گندم به ۴۰۰ هزار تن رسید که مازاد بر نیاز مصرفی استان است و موفقیتی بزرگ در سایه تلاش تلاشگران عرصه تولید و خادمان بخش کشاورزی محسوب می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، امنیت غذایی را همپای امنیت ملی دانست و افزود: بدون تردید بهره وری نیازمند استفاده از ماشین آلات به روز می باشد و دراین راستا در دو سال گذشته با تلاش های صورت گرفته در جهت جذب اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون جزو استان های برتر کشور بودیم.
وی با بیان اینکه طرح پهنه بندی روستاها به ابتکار سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اجرایی شده است، گفت: این طرح به عنوان طرح ملی مورد تصویب وزارتخانه متبوع قرارگرفت و بنا به دستور وزیر محترم به کل کشور ابلاغ و در ۹ استان بصورت پایلوت اجرایی شده است.
مهری با اعلام اینکه ۱۳ هکتار از مجتمع گلخانه ای ۱۴۰ هکتاری جلفا درآینده ای نزدیک افتتاح می شود، افزود: دراین مجتمع علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بسته بندی محصولات نیز برنامه ریزی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در صورت تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی توسط بهره برداران، هزینه تجهیز این اراضی به سامانه های نوین آبیاری به عهده دولت خواهد بود، ادامه داد: این طرح ها دراولویت اعطای تسهیلات است.
وی از افزایش سطح اصلاح الگوی کشت در استان از ۴۰۰ هکتار به دو هزار و۸۰۰ هکتار اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت به ویژه در مورد کشت ارقام کم مصرف آبی نظیر پسته و دانه های روغنی نظیر کلزا اجرا می شود.
بر اساس این گزارش، بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با برخورداری از۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۰ درصد اشتغال، ۱۳٫۲ درصد صادرات غیر نفتی و ۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور شامل محصولات زراعی و باغی جایگاه والایی در اقتصاد ملی دارد.
مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی است، اراضی زیر کشت محصولات دائمی نیز ۱۲۳ هزار هکتار وسعت دارد.
میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی استان در سال گذشته ۵ میلیون و۲۴۱ هزارتن است که از این رقم ۳٫۰۹۱ میلیون تن به محصولات زراعی، ۱٫۰۵۶ میلیون تن به محصولات باغی، ۱٫۰۸۹ میلیون تن به محصولات دامی و ۴٫۷۲۴ هزار تن به آبزیان اختصاص دارد.
استان آذربایجان شرقی دارای رتبه اول تولید پیاز، زردآلو، عدس، یونجه و تعداد کندو، رتبه دوم تولید سیب درختی، گوشت قرمز و عسل، رتبه سوم جمعیت دامی و تخم مرغ، رتبه چهارم تولید شیر خام و رتبه پنجم تولید نخود، سیب زمینی، انگور و گردو در کشور می باشد.
۳۰۷۱/ ۱۴۹۵

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.