کد خبر : 46945
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 دی 1397 - 19:04

نیمی از فارغ التحصیلان کشاورزی بیکارند

حدود ۱۸۰ هزار نفر آموزش دیده کشاورزی در کشور داریم که شناسنامه دارند اما بیش از ۵۴ درصد این بخش بیکار هستند.

حدود ۱۸۰ هزار نفر آموزش دیده کشاورزی در کشور داریم که شناسنامه دارند اما بیش از ۵۴ درصد این بخش بیکار هستند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: حدود ۱۸۰ هزار نفر آموزش دیده کشاورزی در کشور داریم که شناسنامه دارند اما بیش از ۵۴ درصد این بخش بیکار هستند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، اسدالله تیموری در نشست هم اندیشی توسعه پایدار، ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی در مازندران، اظهار کرد: سالانه ۵۰ هزار دانشجو در حوزه کشاورزی با اهداف پرورش نیروی ماهر، متخصص و محقق آموزش های لازم را کسب می‌کنند و تقریبا یک سوم دانشجویان کشاورزی در کل تاریخ دختر هستند و بقیه مرد و ۱۰ درصد شبانه، آزاد و سایر و بقیه دولتی تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه در کشور طبل خصوصی سازی می‌زنیم اما ۹۰ درصد آموزش دانشجویان کشاورزی برعهده دولتی‌هاست، ادامه داد: اینکه چرا بخش خصوصی متولی آموزش کشاورزی نمی‌شوند جای سوال دارد. شیوه‌های آموزشی در حوزه کشاورزی حضوری ۸۹٫۵ و ۱۰ درصد نیمه حضوری و ۴ درصد غیرحضوری است.

الگوی آموزشی با الگوی توسعه‌ای کشور هماهنگ نیست

وی با بیان اینکه در بخش آموزش کشاورزی ۱۴٫۵ درصد دانشجویان در مقطع کاردانی، ۴۷٫۹ دانشجویان کشاورزی در مقطع کارشناسی، ۲۸٫۷ ارشد و ۲٫۷ دانشجویان دکترای حرفه‌ای و ۶ درصد کل دانشجویان کشور را دانشجویان دکترای تخصصی تشکیل می‌دهند، یادآورشد: این الگوی آموزشی با الگوی توسعه‌ای کشور هماهنگ نیست.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه تحصیلات تکمیلی کشور باید به ۲۰ درصد می‌رسید اما این هدف گذاری اشتباه است، تصریح کرد: تاکنون هزار نفر دانشجوی دکترای کشاورزی داریم که بازار را اشباع کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی در اقتصاد کلان کشور سهم ۲۰ درصدی دارد اما آمارها نشان می‌دهد تنها ۶ درصد محقق شده است. سهم کشاورزی از سایر رشته‌ها بسیار کمتر است و در بخش آموزش آن چیزی که الگوی آموزش برای کشاورزی در نطرگرفته شده عدالت محور نیست.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه سه استان شمالی، فارس و خوزستان مهد کشاورزی کشور هستند، ادامه داد: اما سهم این استان‌ها در آموزش، سرمایه گذاری و جذب دانشجو از همه کمتر است و مازندران رتبه چهارم را دارد.

۵۴درصد فارغ التحصیلان کشاورزی بیکارند

تیموری با بیان اینکه ۱۴هزار فارغ التحصیل کشاورزی و منابع طبیعی در مازندران داریم که حدود ۷۰ درصد بیکار هستند، تصریح کرد: هر چند سهم ما در اشتغال پذیری برای فارغ التحصیلان ۹۴ درصد است اما در حوزه کشاورزی تنها ۱۲ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل در همان مرتبط رشته‌های تحصیلی خود هستند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه هنوز دانشگاه های کشاورزی بسترهای لازم برای آموزش مهارت و افزایش توان اشتغال پذیری را نتوانستند فراهم کنند، خاطرنشان کرد: دلیل این امر، ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت بوده و توانمند نبودن اعضای آموزشی و نبود امکانات از دیگر عوامل دخیل است.

تیموری با اشاره به اینکه کشاورزی در ایران بیش از ۱۲ هزار سال قدمت دارد، اظهار کرد: در گذشته تامین غذا در اولویت قرار داشت اما اکنون امنیت غذایی مهم شده است. کشاورزی یکی از راهگشاترین منابعی است که برای اشتغالزایی به کار می‌رود و این حوزه برای تامین منابع اولیه صنعت و خدمات نقش موثری دارد.

تنها سه درصد افرادی که در بخش کشاورزی تولید می‌کنند، تحصیلات دانشگاهی دارند

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه هنوز ۱۰۰ سال نسبت به برخی بحث‌ها در بخش کشاورزی عقب هستیم، تصریح کرد: تنها سه درصد افرادی که در بخش کشاورزی تولید می‌کنند، تحصیلات دانشگاهی دارند و متوسط سن کشاورزان بالای ۶۳ سال است که اکثر آن ها دانش کافی در حوزه کشت مکانیزه را ندارند.

وی خاطرنشان کرد:به زعم بسیاری از کشورهای توسعه یافته، کشاورزی پایدار کهنه شده و ضمن بومی شدن باید نوآوری شود. متوسط نرخ توسعه کشاورزی بر اساس واقعیت متوسط ۱٫۶۹ است که در برابر نرخ رشد بخش خدمات اصلا قابل قیاس نیست.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مورد دلایل موفقیت بخش کشاورزی اظهار کرد: اقلیم مناسب، تنوع در انواع فعالیت‌ها، منابع پایه تولید، وجود ظرفیت های صادراتی، وجود دانش و تجربه بومی و سرمایه گذاری‌های مناسب از جمله موارد علل موفقیت کشاورزی در دنیا است.

تیموری با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته فضای حضور دولت در بخش کشاورزی خیلی کم است و این یک فرصت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: نبود امنیت سرمایه گذاری، کوچک بودن واحدهای بهره برداری، بی سوادی و کم سوادی تولید کنندگان، موانع طبیعی و اکولوژیک مانند تغییر کاربری و موانع فنی و تکنیکی و اقتصادی از جمله عوامل عدم موفقیت کشاورزی و توسعه آن است.

نشست هم اندیشی توسعه پایدار، ظرفیت ها و چالش‌های بخش کشاورزی در مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، در این همایش اساتید دانشگاه و مسئولان بخش های مختلف تحقیقاتی و اجرایی کشاورزی پیامون مسائل مختلف این حوزه به اظهارنظر پرداختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.