تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 5:23

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران:

نرخ گندم باید ۲ هزار تومان بیشتر شود / وزیر جهاد و ۶ عضو شورای قیمت گذاری به نرخ ۱۹۵۰۰ تومان گندم رای داده بودند / وزیر جهاد نتوانست وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کند

نرخ گندم باید ۲ هزار تومان بیشتر شود / وزیر جهاد و ۶ عضو شورای قیمت گذاری به نرخ ۱۹۵۰۰ تومان گندم رای داده بودند / وزیر جهاد نتوانست وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کند
نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان گندم توجیه اقتصادی ندارد.

افزایش ۲ هزار تومانی نرخ خرید تضمینی گندم امری ضروری است.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: افزایش ۲ هزار تومانی نرخ خرید تضمینی گندم امری ضروری است.
علیقلی ایمانی گفت: با توجه به گلایه مندی کشاورزان به نرخ خرید، دولت تحت عنوان جایزه تحویل یا افزایش تورم و به منظور ایجاد رغبت در بین کشاورزان باید نرخ خرید را ۲ هزارتومان افزایش دهد.
وی گفت: قبل از اعلام رسمی نرخ توسط وزیر جهاد مکاتباتی با نمایندگان مجلس در بحث قیمت، تسریع در اعلام نرخ و منابع برای پرداخت بهای گندم در سال زراعی جدید به مجلس داشتیم و تمامی اثرات مثبت و منفی تاخیر در اعلام نرخ یا عدم اعلام نرخ منطقی را هشدار دادیم.

به گفته او، در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱، نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کود و ۲ هزار تومان جایزه تحویل بود که به رغم آنکه وزیر جهاد و ۶ نفر از اعضای شورای قیمت گذاری به نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رای داده بودند، اما مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه امضا نکردند.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه وزیر جهاد نتوانست مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را در هیئت دولت متقاعد کند، در نهایت بر مبنای نرخ پایه و احتساب ۵۰ درصد تورم قیمت خرید هر کیلو محصول ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که این نرخ با واکنش شدید کشاورزان روبرو شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به افزایش شدید هزینه های تولید اعم از تراکتور، دنباله بندها، حقوق و دستمزد و سم نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هر کیلو گندم توجیه اقتصادی ندارد.

او گفت: با توجه به آنکه در شهریور ماه زمانیکه قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم تعیین شد، تبصره ای مبنی بر اصلاح قیمت خرید در صورت افزایش تورم بالای ۳۰ درصد گذاشته شد، لذا قیمت خرید گندم تحت عنوان افزایش تورم یا جایزه تحویل باید به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد تا کشاورزان برای مرحله داشت و برداشت و همچنین تحویل به مراکز دولتی رغبت پیدا کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.