کد خبر : 58057
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 6:57

نرخ خرید تضمینی کلزا افزایش می‌یابد

نرخ خرید تضمینی کلزا افزایش می‌یابد

نرخ خرید تضمینی کلزا افزایش می‌یابد.

نرخ خرید تضمینی کلزا افزایش می‌یابد.
معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی کلزا جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما‏، محمد قربانی با اعلام این خبر که نشست اضطراری شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی کلزا هفته آینده تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: با تعیین نرخ جدید، مابه التفاوت قیمت به کشاورزانی که پيش از اين محصول خود را به شرکت بازرگانی دولتی فروخته اند، پرداخت می‌شود.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که متناسب نبودن نرخ خرید تضمینی کلزا با سایر محصولات استراتژیک از جمله گندم، باعث گلایه کلزاکاران و بی رغبتی کشاورزان به کشت این دانه روغنی شده بود.

در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم کلزا در خرید تضمینی ۱۵ هزار تومان است که همین رقم نیز بطور یکسان در بازار داخلی اعمال نمی‌شود و قیمت‌ها در استان‌های مختلف، متفاوت است.

این در شرایطی است که رخداد‌های اخیر بین المللی به ویژه بحران اوکراین باعث افزایش قیمت غلات در سطح جهانی شده و به دنبال آن توجه به تامین نیاز داخلی و حفظ امنیت غذایی کشور اهمیت مضاعف یافته است.

از همین رو، حمایت از تولیدکنندگان داخلی با روش‌هایی مانند افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک در برنامه مدون وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با تبعات منفی کمبود جهانی مواد غذایی در اولویت قرار گرفته و بر این اساس، نرخ خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

از آنجایی که برداشت کلزا در هر هکتار حدود نصف عملکرد گندم است، کلزا باید به دو برابر قیمت گندم فروخته شود تا سود کشاورز کلزاکار و گندمکار برابر باشد. در غیر این صورت و با تداوم قیمت های نامتناسب، کشاورز ترجیح می‌دهد گندم بکارد و در نتيجه، کشت کلزا فصل به فصل کاهش می‌یابد.

همانگونه که ذکر شد؛ در حال حاضر نرخ خرید تضمینی کلزا ۱۵ هزار تومان است، اما کشاورزان توقع دارند که این رقم دستکم تا دو برابر نرخ گندم افزایش یابد تا عایدی کلزاکار و گندمکار برابر باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.