کد خبر : 40430
تاریخ انتشار : جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 13:25

نبود فرهنگ بیمه ؛ تشدید آسیب به کشاورزان

نبود فرهنگ بیمه، خیلی از کشاورزان را با خسارات روبرو کرده است.

نبود فرهنگ بیمه در بین خیلی از کشاورزان، این قشر زحمت کش را در مواقعی چون سرمازدگی محصولات با خسارات قابل توجه و جبران ناپذیری روبرو کرده است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، در پی وقوع بارش برف و سرمای کم سابقه هوا در برخی نقاط کشور در آخرین روزهای فروردین ماه امسال، خسارات قابل توجهی به محصولات کشاورزی بویژه در بخش باغات وارد شد که استان قزوین نیز از آن متاثر بود.
براساس اعلام کارشناسان، برآوردها نشان می دهد میزان خسارات وارد شده به کشاورزان قزوینی در پی این حادثه غیرمترقبه ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده و این درحالیست که ۸۰ درصد کشاورزان استان محصولات خود را بیمه نکرده اند.
با این حال فقدان پوشش بیمه ای بیشتر باغات موجب شده است تا راه مناسبی برای پرداخت خسارات به کشاورزان آسیب دیده قزوینی وجود نداشته باشد.
حادثه رخ داده بار دیگر لزوم گسترش فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را گوشزد کرد، البته در این میان مشکلاتی نیز چون بازپرداخت دیرهنگام خسارات ها از سوی بیمه ها وجود دارد که باید برای حل این مشکل راهکاری مناسب اتخاذ کرد.

**فرهنگ بیمه بین کشاورزان باید فراگیر شود
استاندار قزوین در خصوص بروز این حادثه و خسارت دیدن بیشتر باغات استان، گفت: سرمازدگی بیشتر محصولات باغی استان اتفاق تاسف باری است که البته محدود به استان ما نبوده و این مساله ۲۲ استان کشور را درگیر خود کرده و در مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورده است.
عبدالمحمد زاهدی با اشاره به حجم بالای آسیب های وارد شده به محصولات کشاورزی در پی این حادثه غیرمترقبه، افزود: این خسارت برای کشاورزان مانند داغ فرزند برای یک انسان به شمار می رود و از میان رفتن محصولات کشاورزی برای آنان بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است.
وی اضافه کرد: در نقاطی مانند تاکستان و الموت این خسارت ها بسیار سنگین بوده است و می توان اذعان کرد استان قزوین بیش از دیگر استان ها آسیب دیده است.
استاندار قزوین با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای گسترش پوشش بیمه برای محصولات کشاورزی،ادامه داد: متاسفانه انجام نشدن تعهدات بیمه موجب شده تا کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات خود کم رغبت شوند و این موضوع به خسارت بیشتر آنان بیانجامد.
وی اضافه کرد: ۸۰ درصد کشاورزان محصولات خود را بیمه نکرده اند بنابراین باید باغ های کشاورزان به صورت مجزا کارشناسی و مورد بررسی قرار گیرد تا در مورد جبران خسارت ها تصمیم گیری شود.
استاندار قزوین همچنین گفت: باید بخش ترویج جهاد کشاورزی با اقدامات مناسب برای افزایش پوشش بیمه محصولات کشاورزی اقدام کند و بی اعتمادی ها در این خصوص رفع شود.
وی ادامه داد: می توان با اقداماتی از قبیل استمهال بدهی ها،پرداخت تسهیلات جدید و بخشش جرایم دیرکرد برای کمک به کشاورزان خسارت دیده اقدام نمود.
استاندار قزوین همچنین گفت: باید همچنین تدابیری اندیشید تا با استفاده از فناوری های نوین در هنگام وقوع بلایای غیرمترقبه کمترین خسارت متوجه بخش کشاورزی شود.
وی اضافه کرد: باید همچنین تلاش کنیم کشاورزان استان برای پیشگیری از خسارات و حوادث غیر مترقبه از حالت تک محصولی خارج شوند که این مهم به آموزش و فرهنگ سازی نیازمند است.

**۸۰ درصد محصولات کشاورزی استان آسیب دیده اند
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این خصوص به ایرنا گفت: در پی سرمازدگی کم سابقه محصولات باغی استان، تیم کارشناسی سازمان جهادکشاورزی از سی ام فروردین ماه در تمامی باغ های استان وارد عمل شد تا میزان دقیق خسارات و آسیب ها را ارزیابی کنند.
فاطمه خمسه با اشاره به قابل توجه بودن میزان آسیب دیدگی محصولات کشاورزی،ادامه داد: در حوزه باغی محصولاتی چون گردو ۹۰ درصد،زردآلو ۸۵ درصد، انگور و آلبالو ۸۰ درصد و گلابی ۷۰ درصد خسارت دیده اند و می توان اذعان کرد به صورت میانگین ۸۰ درصد به محصولات باغ های استان آسیب وارد شده است.
وی افزود: با این وضعیت امیدی به باردهی برخی از محصولات در سال آینده نیز وجود ندارد و باید محققان موسسه تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی وارد منطقه شده و مطالعه جدی بر روی تنه های درختان آسیب دیده برای اقدامات پیشگیرانه و آینده نگر داشته باشند.
خمسه ادامه داد: قزوین بیشترین آسیب را در میان استان های کشور از این پدیده بی سابقه اخیر داشته و باید دید هیات دولت چه تصمیمی برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده اتخاذ خواهد کرد.
خمسه همچنین گفت: تیم کارشناسی استان چهارم اردیبهشت ماه با حضور اعضای بیمه صندوق محصولات کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیشتر مناطق استان حضور یافت و از نزدیک به بررسی خسارات وارد شده پرداخت.
وی ادامه داد: اکنون بیشتر کشاورزان که تک محصولی بوده اند آسیب بسیار جدی دیده اند چرا که از نظر معیشتی ضربه سنگینی به آنها وارد شده است.
خمسه با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای بیمه محصولات کشاورزی،افزود: متاسفانه کشاورزان به فلسفه بیمه برای تضمین حمایت از محصولات کشاورزی واقف نیستند و با وجود تمامی اقدام های صورت گرفته آنان رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود به دلیل طولانی شدن زمان پرداخت غرامت ها ندارند.
وی افزود: چون این بحران در ۲۱ استان کشور اتفاق افتاده، رخدادی ملی است و امیدواریم مصوبه ای از هیات دولت برای حمایت از باغداران خسارت دیده به تصویب برسد.

**رمزگشایی از علت خسارت سنگین به محصولات باغی قزوین
مسئول مدیریت هوشمند کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین نیز در این خصوص گفت: طی هشت سال گذشته همه ساله مشکل خشکسالی در استان وجود داشته است اما سرمازدگی به جز سال ۹۶ در هفت سال اخیر به کشاورزان استان خسارت وارد کرده است.
مهدی مهرپویان افزود: سردی هوا و یخبندان به واسطه بروز سرما در فروردین ماه اغلب باعث مشکل نیست بلکه عامل اصلی بروز خسارات به محصولات، دماهای غیرطبیعی اواخر اسفندماه است که موجب تحریک درختان و شکوفایی پیش از موعد و زودهنگام آنها می شود.
وی ادامه داد: تعداد روزهای دارای یخبندان در ماه فروردین در قزوین طی ۱۰ سال گذشته بین پنج تا ۹ روز بوده است و در سال ۹۳ با ۱۲ روز بیشترین روزهای یخبندان در ماه فروردین را داشته ایم.
مهرپویا افزود: اسفندماه سال گذشته بسیار گرم بود و میانگین دمایی بالایی داشت به همین دلیل بیشتر درختان زودتر از موعد شکوفا شدند.
وی ادامه داد: از طریق سازمان جهاد کشاورزی پیشداری ها، هشدار ها و کلاس های آموزشی برای کشاورزان برگزار شده است تا برای مقابله با سرما اقدام شود اما شدت افت دما و طولانی شدن یخبندان و حساسیت محصولات موجب این خسارت قابل توجه شده است.
مهرپویا افزود: بیشتر سرمازدگی ها در دوره های اخیر از ۱۵ اسفند به بعد شروع شده اند و احتمال دوره یخبندان از ۱۰ فرودین تا حداکثر ۵ ادریبهشت در استان در سال های اخیر می رود.

***برای کمک به باغداران خسارت دیده طرحی در مجلس تهیه شده است
رییس مجمع نمایندگان استان قزوین و نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در پی سرمازدگی اخیر ۲۲ استان کشور از پنج تا ۱۰۰ درصد صدمه دیده اند و حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی وارد شده است.
بهمن طاهرخانی افزود: با جدیت به دنبال اتخاذ راهکارهایی هستیم تا خسارات کشاورزان را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع با تهیه طرح و دریافت امضا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام کرده ایم تا دولت با جدیت بیشتر برای کمک به باغداران خسارت دیده اقدام کند.
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ۱۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی موضوعی را امضا کنند به عنوان یک بحران ملی در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت و پیگیری خواهد شد.

**اعتبارات مقابله با سرمازدگی محصولات باید پیش بینی شود
نماینده مردم قزوین،البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: با توجه به بحران های اخیر احتمال می رود که کشاورزان قزوینی سه سال بدون برداشت را در آینده سپری کنند که در این صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
سیده حمیده زرآبادی افزود: با توجه به تغییر اقلیم می توانیم از دولت کمک هایی را برای مقابله با سرمازدگی داشته باشیم و در این خصوص اعتباراتی پیش بینی شود تا با کار در حوزه پیشگیری از خسارات احتمالی آینده جلوگیری کنیم.
وی همچنین گفت: خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی در کل استان اتفاق افتاده و نباید آن را تنها به یک شهرستان محدود ساخت.
زرآبادی افزود: متاسفانه کشاورزان به دلیل بی اعتمادی ایجاد شده رغبتی به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود ندارند و باید فرهنگ سازی در این زمینه با اجرای تعهدات داده شده انجام شود.

**بیشترین خسارت سرمازدگی کشور به استان قزوین وارد شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز گفت: استقرار توده هوای سرد در سراسر کشور در هفته گذشته موجب بروز خسارت به بخش کشاورزی در ۲۳ استان کشور شد که به چهار استان از جمله قزوین بیشترین آسیب ها تحمیل شد.
ایرج زاهدپور افزود: ستاد مدیریت بحران کشور در رابطه با اتفاق پیش آمده فعالیت های خوبی داشته است و امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به کاهش خسارات به بخش کشاورزی کشور در آینده شود.

**اقدام جدی برای جبران خسارت باغداران ضروری است
نماینده باغداران استان قزوین نیز گفت: همیشه باغداران با این نوع مشکلات مواجه بوده اند ولی اقدام جدی برای جبران خسارات آنها صورت نگرفته است.
حسین کاکاوند با اشاره به بی سابقه بودن خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان،افزود: سال ۸۳ سرمازدگی در ۱۸ استان داشته ایم ولی مانند امسال وسیع نبود.
وی ادامه داد: متاسفانه میزان غرامت پرداختی به کشاورزان مشخص نیست و مکانیزم مشخصی در این رابطه تعیین نشده است درحالی که کوچک ترین میزان خسارت به یک خودرو در هنگام سانحه بلافاصله تعیین و پرداخت می شود.
کاکاوند ادامه داد: پرداخت وام های کم بهره و بخشش جرایم دیرکرد بازپرداخت تسهیلات از جمله درخواست های کشاورزان خسارت دیده است که امیدواریم برای اجرایی شدن آنها اقدام شود.
استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این رقم ۷۲ هزار هکتار را باغات تشکیل می دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.