کد خبر : 27909
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1395 - 12:11

نباید کل ایران را گندم کاشت / قیمت گندم ۱۸۰۰ تومان منطقی است / واردات گندم ضرر دارد

حداقل قیمت هر کیلو گندم در ایران ۱۸۰۰ تومان اعلام شود.

 

حداقل قیمت هر کیلو گندم در ایران ۱۸۰۰ تومان اعلام شود.

نماینده لرستان در شورای مرکزی خانه کشاورز در خصوص قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم با نرخ هر کیلو ۱۳۰۰ تومان گفت: چون در ایران هزینه های تولید بالاست بنابراین قیمت اعلام شده اصلا منطقی نیست و باید در آن تجدید نظر شود.

dsc_0021_1علی کُردی در گفتگو با دهقان نیوز افزود: اگر چه قیمت اعلام شده با قیمت جهانی همخوانی ندارد ولی با توجه به افزایش هزینه های تولید در ایران ، قیمت ۱۳۰۰ تومان منطقی نیست و حداقل قیمت هر کیلو گندم در ایران باید در سال زراعی جدید ۱۸۰۰ تومان اعلام شود.

وی از جمله ضررهای واردات گندم به ایران را خروج ارز از کشور، هزینه حمل و نقل، نگهداری، نوسانات قیمتها و همچنین مشکلات ناشی از تحریم برشمرد.

نماینده لرستان در شورای مرکزی خانه کشاورز با تاکید بر اینکه نباید تمام کشور را گندم کاشت پیشنهاد داد: دولت برنامه ریزی کند تا گندم بر اساس نیاز و در استان هایی که دارای مزیت تولید هستند کشت شود تا مازاد تولید نداشته باشیم و محدودیت های منابع مالی دولت برای پرداخت وجه گندمکاران هم کمتر شود. از سویی کیفیت گندم داخلی هم باید افزایش یابد و در حد استانداردهای جهانی برسد.

کُردی در ادامه از جمله مشکلات بخش کشاورزی ایران را کمبود سرمایه گذاری، عدم توجه به زیرساختها، عدم اجرای قوانین، نامناسب بودن فضای کسب و کار، رفتارهای سلیقه مدیران و همچنین همراه نبودن با تکنولوژی روز دنیا در بخش کشاورزی برشمرد.

وی عملکرد بانکها در زمینه حمایت از بخش کشاورزی را ضعیف برشمرد و گفت: بنظر می رسد بانکها بیش از آنکه به فکر حمایت از کشاورز باشند به فکر منابع مالی بانک هستند.

وی با تبریک خودکفا شدن کشور در زمینه تولید گندم در سالجاری گفت: این خودکفایی در سالجاری رخ داده و حاصل برنامه ریزی های کوتاه مدت است اما اگر می خواهیم این خودکفایی در سالهای بعد هم تداوم داشته باشد نیازمند برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت از سوی متولیان هستیم. از سویی باید در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

رییس نظام صنفی کشاورزی بروجرد با اشاره به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی طی سالهای اخیر به دهقان نیوز گفت: اگر چه افزایش قیمت نهاده ها اعمال شده ولی تاکنون ۳۰ درصدی که قرار بود از محل هدفمندی یارانه ها به بخش تولید کمک شود عملی نشده است.

کُردی با اشاره به جایگاه ارزشمند کشاورزان در عرصه تولید و امنیت غذایی کشور گفت: کشاورزان نیازمند حمایت هستند. اگر کشاورز مورد حمایت قرار نگیرد نسبت به کار کشاورزی بی انگیزه می شود و نتیجه آن هم بیکاری، مهاجرت به شهر و روی آوردن به شغل های کاذب است که در بلند مدت تبدیل به ناهنجاری های اجتماعی می شوند و برای دولت هزینه های زیادی دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

گودرزی پنجشنبه , ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴

نظرات کارشناسی جناب آقای کردی سهم بزرگی در اطلاع رسانی و آگاه سازی کشاورزان خصوصا دولت دارد به همین منظور ضمن تایید کلیه مطالب ایشان مهم ترین چالش کنونی بی برنامه گی در بخش کشاورزی و بدهی های معوقه کشاورزان است
پیشنهاد می شود دولت به مصوبات قانونی در خصوص پرداخت ۳۰ درصد کمک به تولید از محل طرح هدفمندی یارانه ها اقدام نماید و حداقل بدهی کشاورزان را با بانکها برای یک بار پایاپای نماید