کد خبر : 4538
تاریخ انتشار : جمعه 30 بهمن 1394 - 13:12

نباید کشاورزان از تکنولوژی های جدید محروم باشند / باید امکانات بالقوه به بالفعل تبدیل شوند

دهقان نیوز / طبق اعلام مراجع رسمی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۲۰ درصد منابع تجدیدپذیر خود را استفاده کند زیرا به محیط زیست آسیب وارد می شود.

دهقان نیوز / طبق اعلام مراجع رسمی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۲۰ درصد منابع تجدیدپذیر خود را استفاده کند زیرا به محیط زیست آسیب وارد می شود.

عیسی کلانتری در همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار در یزد با بیان اینکه برداشت سالانه آب در کشور ۵۲ میلیارد متر مکعب است، تاکید کرد: طبق اعلام مراجع رسمی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۲۰ درصد منابع تجدیدپذیر خود را استفاده کند زیرا به محیط زیست آسیب وارد می شود.
دبیر کل خانه کشاور اضافه کرد: برداشت از آب های زیر زمینی کشور ۶۰٫۵ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۴۶ میلیارد متر مکعب از طریق چاهها و مابقی از چشمه ها و قنات ها است.
وی ادامه داد: این در حالی است که تزریق آب های زیر زمینی در سال ۳۳٫۵ میلیارد مترمکعب است و چنانچه این روند ادامه پیدا کند، نگران کننده بوده و آینده سختی را پیش روی خواهیم داشت.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری عمق متوسط خاک های زراعی کشور را ۲۳ سانتی متر اعلام و خاطر نشان کرد: این رقم در جهان حدود دو متر است.
دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه آمارها نشان دهنده این است که عمر خاک های زراعی ایران یک نهم متوسط جهانی است، تصریح کرد: همچنین مقدار مواد آلی خاک های کشور زیر چهار دهم درصد است.
کلانتری با بیان اینکه میزان بارش در کشور از ۲۴۷ میلی متر به ۱۹۹ میلی متر رسیده است نیز اظهار کرد: این در حالی است متوسط جهانی بارش ۸۳۰ میلی متر می باشد.
وی متوسط تبخیر سالانه در جهان را ۹۵۰ میلیمتر و در ایران برابر با ۲۵۰۰ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این مسائل نشان می دهد که محدودیت و کمبود منابع آبی در ایران نسبت به جهان بسیار حاد و جدی تر است.
دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه آب های کشور قدرت حل کردن عناصری چون کلسیم، منیزیم، آهن و روی را ندارد، اظهار کرد: به همین دلیل از کودهای کربنی برای گیاهان استفاده و هزینه های گزافی بر کشاورزان تحمیل می شود.
وی با بیان اینکه باید امکانات بالقوه به بالفعل تبدیل شوند و نیاز به سرمایه گذاری در این بخش است افزود: بالاترین میزان سرمایه گذاری در این حوزه مربوط به سال ۵۶ است.
کلانتری اظهار کرد: اینکه می خواهیم بخش کشاورزی ما توان رقابت با کشورهای دیگر را داشته باشد، درصورتی که از آب، کیفیت مناسب خاک، مواد آلی، عمق مناسب خاک برخوردار نیست و همچنین کشاورز از دانش روز بی بهره است، امکان پذیر نخواهد بود.
مشاور معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه کاهش کیفیت آب موجب کاهش تولید می شود، تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی می تواند ضمن افزایش بهره وری بخش کشاورزی از مشکلات و تبعات مصرف سموم پیشگیری کند و نباید کشاورزان از تکنولوژی های جدید محروم باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه محیط زیست کشور آسیب جدی دیده است، گفت: بیماری زغالی آسیب فراوان به جنگل های زاگرس وارد کرده و این امر موجب از دست دادن حوضه آبخیز آن می شود.
وی اظهار امیدواری کرد با استفاده از تکنولوژی های نوین، محیط زیستی که توسط انسانهای خود خواه به این روز دچار شده است، را نجات دهیم.
همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار با حضور بیش از یکصد نفر از دانشجویان رشته های مخلتف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ژنتیک در سالن همایش باقرالعلوم یزد برگزار شد.
همایش یاد شده با هدف تبیین راهکارهای تامین امنیت غذایی و تولید غذای سالم برپا شد و لزوم دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار، فواید زیست محیطی محصولات تراریخته، آخرین وضعیت جهانی این محصولات و استانداردهای محصولات ترار یخته از محورهای این همایش بود.
تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آنها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد کرده و یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول، ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.
۲۰۸۸/۸۰۶۸/۱۶۴۸

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.