کد خبر : 6907
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1395 - 21:48

نامه سرگشاده تشکلهای دانشجویی پیرامون مشکلات کشاورزان

دهقان نیوز / مقام معظم رهبری همواره با در نظر گرفتن و بیان محدودیت های منابع آبی کشور اعتقاد دارند که اگر از روشهای علمی در عرصه تولید استفاده شود و مدیریت صحیح اعمال شود، می توان نتیجه اصولی در تولید و کشت را حاصل کرد.

دهقان نیوز / مقام معظم رهبری همواره با در نظر گرفتن و بیان محدودیت های منابع آبی کشور اعتقاد دارند که اگر از روشهای علمی در عرصه تولید استفاده شود و مدیریت صحیح اعمال شود، می توان نتیجه اصولی در تولید و کشت را حاصل کرد.

در این نامه آمده است: مقام معظم رهبری همواره با در نظر گرفتن و بیان محدودیت های منابع آبی کشور اعتقاد دارند که اگر از روشهای علمی در عرصه تولید استفاده شود و مدیریت صحیح اعمال شود، می توان نتیجه اصولی در تولید و کشت را حاصل کرد.
امروز وضعیت منابع آب استان مرکزی در شرایطً اسفناک است به طوری و استان مرکزی از نظر وضعیت منابع آبی به بحران رسیده وتمامی دشت های آن ممنوعه استو استمرار این رویه با افت شدید منابع برای ادامه حیات کشاورزی ، امکان پذیر نیست.
نامه می افزاید: بیش از ۶۵ درصد آب مورد نیاز در استان مرکزی از طریق ذخایر منابع زیر زمینی تامین می شود و افت شدید سطح سفره ها بر کیفیت آب اثر جدی داشته و از طرفی کوتاهی در برابر مدیریت منابع آب استان چالش آب آشامیدنی و کشاورزی را در این خطه حتمی کرده است.
سال های سال است که مقوله هدررفت آب درحوزه کشاورزی مطرح است اما راهکار اجرایی که بتواند در کوتاه مدت مدیریت اصولی آب را در کشاورزی محقق کند از سوی متولیان این حوزه در استان مرکزی و همچنین آب منطقه ای استان ارائه نشده است.
در کنار تمام مشکلات موجود در حوزه منابع آبی استان مرکزی در سالیان اخیر گسترش کشت محصولات آب بر نظیر هندوانه نیز یکی دیگر از مواردی است که معضلات کم آبی را دامن زده و به عنوان سیاست به تارج گذاشتن منابع آبی استان مطرح است.
در ادامه این نامه آمده است: از آنجا که کشت هایی نظیر هندوانه محصول استراتژیک و نیاز اساسی کشور محسوب نمی شود،هدررفت آب استان برای کشت فاقد توجیه اقتصادی باید متوقف شود و این منابع ارزشمند با الگوی کشت محصولات کم آب بر برای محصولاتی بنیادی صرف شود.
نامه می افزاید: روش های کشت محصولات و میزان کودهای شیمیایی به کار رفته در مراحل کاشت در حال حاضر آسیب های فراوانی را سلامت محیط زیست استان می زند که به عنوان مثال می توان به گسترش سقط جنین احشام موجود در این مناطق و یا آلودگی آب های زیرزمینی به آلاینده های سمی و عناصری چون نیترات اشاره کرد.
در بخشی از این نامه تاکید شده است: بر اساس آمار دستگاه های متولی استان، اکثر هندوانه کاران استان غیربومی هستند و در زمین های اجاره ای آب استان را هدر داده و سود به جیب می زنند و در قبال آلودگی محیط زیست استان نیز پاسخگو نیستند.
نامه می افزاید: از آنجایی که آب مورد نیاز اکثر زمین هایی که زیر کشت هندوانه می روند از طریق لوله های انتقال از چاه های دوردست تامین می شود و باعث می شود که برخی سودجویان اجاره کار غیر بومی حتی زمین های دیم استان را نیز به زیرکشت جالیزی خود ببرند که باید مطابق ماده ۲۷ قانون توزیع عادلانه آب کشور با آنها برخورد شود.
در ادامه این نامه آمده است: استفاده از ظرفیت های قانونی و جدیت مدیریت ارشد و شورای تامین استان مرکزی در مدیریت منابع آب کشاورزی برای جلوگیری از تضییع حق کشاورزان و استفاده بهینه از اب ضروری است.
در بسیاری از موارد کشاورزان به دلیل بی اطلاعی از قوانین حوزه آب، اسیر سوء استفاده های افراد منفعت طلب می شوند که نیاز است جهاد کشاورزی و آب منطقهای استان امسال حلقه آموزش و اطلاع رسانی را تقویت کنند و با جدیت به تکلیف خود عمل کنند.
نامه می افزاید: هدف اصلی ما دانشجویان دانشگاه های استان مرکزی از نگارش این نامه حمایت اساسی از بخش کشاورزی است و مبادا تصمیمی گرفته شود که موجب ناراحتی و برآشفتگی کشاورزان به عنوان سرمایه های اصلی انقلاب اسلامی شود.
خواست حوزه کشاورزی ترسیم الگوی کشت مناسب هر منطقه را اولویت اصلی استان مرکزی در بخش کشاورزی است.
سالانه به طور میانگین ۱۶ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می شود که سهم استان مرکزی از این رقم حدود ۴۳۰ هزار تن است.
انگور، انار، پسته، کشمش، محصولات سردرختی، سبزی و صیفی از جمله مهمترین تولیدات حوزه باغی استان مرکزی محسوب می شود که برخی از این محصولات به خاطر کیفیت قابل قبول روانه بازار خارجی می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.