کد خبر : 45814
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397 - 9:58

مشارکت تعاونی‌ روستایی با مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه / از اشتغالزایی تا جلوگیری از خالی شدن روستاها

تفاهم نامه همکاری مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه و تعاون روستایی امضا شد.

تفاهم نامه همکاری مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه و سازمان تعاون روستایی امضا شد.
تفاهم نامه همکار برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بین سازمان مرکزی تعاون روستایی و مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران در محل سازمان تعاون روستایی امضا شد.

این تفاهم نامه به امضای خضرالله حیدرزاده رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه و حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی و محروم شناسایی شده و با استفاده از توان تخصصی و مالی شرکت حامی سرمایه اقتصاد و با شناسایی نیروهای بومی، طرح‌های اشتغالزا شناسایی و اجرا شده و پس از پایداری، به بهره‌برداران محلی واگذار می‌شود.

این طرح‌ها شامل دامپروری، کشت دانه‌های روغنی،‌مدیریت آب در باغات، پرواربندی گوساله و اصلاح نژاد دام، طرح‌های شیلاتی مانند تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و پرورش ماهی تیلاپیا در مناطق کویری اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ۴.۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی و دامپروری عضو شبکه شرکت‌های تعاونی روستایی ایران هستند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، حسین شیرزاد در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت حامی سرمایه اقتصاد وابسته به مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل این سازمان، گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری جهت توسعه و عمران مناطق محروم و دورافتاده و حضور در طرح‌هایی که بخش خصوصی و تعاونی به علت کمبود سرمایه ناتوان از حضور در آن عرصه‌ها هستند، شرکت حامی سرمایه اقتصاد در این مناطق حاضر شده و با استفاده از دانش روز و توان کارشناسان اقدام به سرمایه‌گذاری با هدف ایجاد اشتغال پایدار در روستاها می‌کنند.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها در اراضی پایاب سدها و اراضی نوآباد جهت حمایت از کشاورزان خرده‌پا انجام می‌شود و با هدف انتقال دانش نوین و تأمین منابع مالی و کاهش ریسک‌های کشاورزی توسط شرکت حامی سرمایه اقتصاد سپاه انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: ۶ هزار شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی با داشتن ۴.۵ میلیون بهره‌بردار عضو و ۲۰۰ هزار عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی روستایی به عنوان آخرین حلقه‌های تولید در عرصه‌های روستایی حضور دارند و ۳.۵ میلیون هکتار عرصه کشاورزی برای تولید غلات در اختیار این شبکه قرار دارد.

شیرازد گفت: بزرگ شبکه توزیع کالای اساسی با داشتن ۳۰۰۰ فروشگاه عرضه کالای اساسی و مصرفی و ۱۸۰۰ شرکت توزیع سوخت مازوت، گازوئیل و ال ان جی و سی ان جی در سطح روستاها در اختیار این شبکه تعاونی قرار دارد و نیز ظرفیت ۲.۵ میلیون تن انبارداری در اختیار شبکه تعاون روستایی برای انجام خریدهای توافقی و تضمینی قرار دارد که اعضای این شرکت‌ها به عنوان مباشر در خریدها نقش ایفا می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی دارای سرمایه اندک و ناتوان از پذیرش ریسک‌های سرمایه‌گذاری است، بنابراین شرکت حامی سرمایه اقتصاد وابسته به مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران با تأمین مالی و ورود در عرصه‌های ریسکی سرمایه‌گذاری درواقع یک نظام الگویی ترویجی، تحقیقی و توسعه‌ای در سطح کشور اجرا می‌کند و با امضای این تفاهم‌نامه شبکه تعاونی‌های روستایی با داشتن زیرساخت‌های فیزیکی و نیروی کار می‌توانند، به صورت مشارکتی در این سرمایه‌گذاری‌ها حاضر شوند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه هدف شرکت حامی سرمایه اقتصاد سودآوری و منفعت‌طلبی نیست، گفت: با ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاها و ایجاد زنجیره تولید با مشارکت بهره‌برداران محلی، درآمد و اشتغال پایدار در این مناطق ایجاد می‌شود.

شیرزاد تأکید کرد: مشارکت تعاونی‌های روستایی با مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه به صورت مشارکت متناقصه و کاهنده مبتنی بر حمایت است، چون هدف شرکت حامی سرمایه اقتصاد سودآوری نیست، بلکه هدف حمایتی، ترویجی و اشتغال زایی و استفاده از حاشیه سود برای پایداری کسب و کار روستایی است.

به گفته وی در طرح زنجیره غذایی هم امنیت غذایی و هم سلامت و کیفیت غذا مدنظر است و روش سرمایه‌گذاری شرکت حامی منحصر به فرد بوده که بر پایه تأمین مالی خرد در کشور و توسعه کشت الگویی در بستر تعاونی‌های تولید انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: با این مشارکت نوعی انتقال تکنولوژی در شرکت‌های سهامی زراعی و کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های تعاونی و کاهش مخاطره و ریسک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که در جهت سیاست محرومیت‌زدایی، حفظ محیط زیست، اشتغال پایدار و جلوگیری از تخلیه روستاها انجام می‌شود.

به گفته شیرزاد ایجاد بازار تضمینی برای خرید محصولات این شرکت‌ها نقش مهمی در ایجاد پایداری این مشاغل دارد.

همچنین به گفته حیدرزاده رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه از محل اجرای این طرح‌ها که با همکاری تعاونی‌های روستایی در سراسر کشور و مناطق محروم اجرا خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود سالانه ۵۰ هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد شود.

وی گفت:‌ افراد متقاضی این طرح‌ها در سراسر کشور تا کنون ۴ هزار نفر برای پرورش دام و مشارکت در این طرح‌ها شرکت کردند و این طرح‌ها در ۱۸ استان کشور تاکنون اجرا شده و تاکنون ۲۰۰ خانوار روستایی با کمک مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه به پرورش گوساله روی آورده‌اند.

به گفته حیدرزاده اولویت این طرح‌ها ایجاد اشتغال، تولید محصول به منظور خودکفایی،‌محرومیت‌زدایی و ماندگاری در روستاها است که برای متقاضی کافی است ۶۰ تا۷۰ متر مربع جا برای پرورش گوساله داشته باشند و بقیه موارد به صورت رایگان توسط سپاه تامین می‌شود.

رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه افزود: این طرح‌ها به صورت زنجیره‌ای تعریف شده که دام پرواری با استفاده از کارشناسان تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار روستائیان قرار داده می‌شود و در تامین علوفه به آنها کمک می‌شود و هنگام خرید محصول به صورت تضمینی و به صورت زنجیره‌ای اقدام می‌شود و بعد از اینکه بهره‌بردار روستایی به پایداری در اشتغال و تولید رسید، آنگاه مستقل می‌شود.

وی به اجرای طرحی در استان یزد اشاره کرد و گفت: این طرح در ۱۵ هکتار زمین با مجوز سازمان محیط زیست اجرا شده و ظرفیت تولید ۲ هزار تن ماهی تیلاپیا دارد که هفته پیش کلنگ‌زنی شد و با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.

به گفته حیدرزاده شرکت‌های تعاونی به ویژه تعاونی‌های کشاورزی می‌توانند به صورت مشارکتی با مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه وارد تعامل شوند.

حیدرزاده به تفاهم نامه دیگری با قرارگاه سازندگی خاتم اشاره کرد که سال گذشته به امضا رسید و قرار بود ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت دانه‌های روغنی اختصاص دهند، اما این امر هنوز به صورت کامل محقق نشده وتنها ۶ هزار هکتار زمین برای این منظور اختصاص دادند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.