کد خبر : 1095
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 - 10:45

توسعه آبیاری نوین ؛ راه برون رفت از بحران کم آبی

اعتبارات آبیاری نوین برای بخش کشاورزی محدودیتی ندارد و تا هر میزان که کشاورزان اراده به اجرای این سیستم در مزارع کنند در اختیار آنها قرار می گیرد.

دهقان نیوز:
[ad_1]

در این مسیر استان فارس با اجرای طرح آبیاری نوین در سالجاری در سطح هشت هزار و ۳۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی مقام نخست اجرایی این طرح در کشور را کسب کرده است.
صاحبنظران این بخش معتقدند : برای مقابله با بحران کم آبی در فارس ، باید به تدابیر ملی ، فرهنگ سازی و گذر از شیوه سنتی کشاورزی به صنعتی دست یافت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:این استان وابسته به کشاورزی است وبحران کم آبی این بخش را به شدت تحت تاثیر گذاشته است .
محمد مهدی قاسمی اظهار کرد: اجرای آبیاری های نوین ، تغییر الگوی کشت ، کشت های مناسب و مقاوم به کم آبی ، توسعه کشت گلخانه ای و زیر پلاستیکی می تواند در این مسیر راهگشا باشد.
وی افزود: اعتبارات آبیاری نوین برای بخش کشاورزی فارس محدودیتی ندارد و تا هر میزان که کشاورزان اراده به اجرای این سیستم در مزارع کنند در اختیار آنها قرار می گیرد.
قاسمی اضافه کرد: به منظور بهینه سازی سیستم کشاورزی و جلوگیری از بحران خشکسالی ، دولت سقف بهره گیری از تسهیلات آبیاری های نوین در فارس را باز گذاشته است .
وی بیان داشت: امسال استان فارس در اجرای طرح آبیاری نوین بوسیله سازمان جهاد کشاورزی رتبه نخست در کشور را کسب کرده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون در هشت هزار و ۳۸۲ هکتار از اراضی استان با صرف ۵۸۹ میلیارد ریال طرحهای ابیاری نوین اجرایی شده است.
بگفته وی ، از این میزان اعتبار ۴۴۲ میلیارد ریال سهم مشارکت دولت بوده و مابقی توسط بهره برداران سرمایه گذاری شده است.
ریئس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: امسال در کل کشور ۴۷ هزار و ۴۱۵ هکتار تجهیز آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اجرایی شده که ۱۷/۶ درصد آن در استان فارس بوده است.
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی در چهار هزار و ۱۸۶ هکتار از اراضی کشاورزی طرح آبیاری نوین اجرا شده که پس از استان فارس رتبه دوم کسب کرده و در واقع استان فارس دو برابر این میزان را انجام داده است.
قاسمی افزود: استان فارس در اقلیم خشک و کم آب واقع شده از این رو مدیریت منابع آب استان در افزایش توان مقابله با پدیده خشکسالی بسیار اثرگذار است.
وی بیان داشت : در راستای مدیریت منابع آب و برون رفت از بحران کم آبی توسعه کشت نشایی در سطح ۲۰ هزار هکتار و کشت زیر پلاستیکی در سطح ۲۵ هزار هکتار اجرایی شده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی فارس گفت: بحران کم آبی یکی از عمده ترین چالشهای مهم استان بویژه بخش کشاورزی است.
حمید زارع قنات نویی افزود: استان فارس در زمینه آب زراعی با وضعیت نگران کننده ای مواجه است که مقابله با این مهم نیاز به تدابیر و برنامه ریزی های اساسی و اصولی دارد.
وی ادامه داد: در پی خشکسالی های متوالی اغلب دشت های حاصل خیز فارس با بیلان منفی سفره های آب زیرزمین مواجه شده و اغلب چاههای کشاورزی به خشکی رسیده اند.
وی اضافه کرد: از سویی اقتصاد این استان وابسته به بخش کشاورزی است و باید راهکارهایی مناسب اندیشیده شود تا بهره برداران این بخش با مشکلات ناشی از خروج اراضی از زیر کشت محصولات دست به گریبان نشوند.
زارع قنات نویی بیان کرد: استان فارس یک سوم متوسط بارندگی دنیا را داراست در حالی که میزان تبخیر در این استان سه برابر مقیاس جهانی است و ۷۵ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تامین می شود.
بگفته وی ، سفره های آب زیرزمینی فارس در چند دهه اخیر به مرور افت بیشتری پیدا کرده در حالی که این منابع تجدید پذیر نیستند ، بنابراین بهره گیری از دانسته های علمی تجربی تنها راهکار است.
وی ادامه داد: اجرای طرحهای آبیاری نوین یکی از راههای مقابله با بحران کم آبی در استان است که خوشبختانه با استقبال کشاورزان و حمایت جهاد کشاورزی این مهم در حال پوشش بیشتر اراضی کشاورزی است.
وی ، توسعه آبخیزداری ، حفظ ، احیا و توسعه منابع طبیعی ، آبخوان داری و اجرای الگوی کشت را در بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک استان اثرگذار دانست.ک/۴
۶۱۱۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*

[ad_2]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.