کد خبر : 42838
تاریخ انتشار : جمعه 5 مرداد 1397 - 0:02

مزارع و باغات را شبانه آبیاری کنید

آبیاری اراضی زراعی و باغی را در ساعات خنک به خصوص شب‌ها انجام دهید.

با توجه به گرمی هوا و بحران کنونی آب به کشاورزان توصیه می‌شود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به صورت نوار تیپ در کشت‌های زراعی و سبزی صیفی حداکثر استفاده را از آب موجود داشته باشند تا بتوانیم تبخیر آب را با این روش به حداقل ممکن برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: با توجه به گرمی هوا و بحران کنونی آب به کشاورزان توصیه می‌شود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به صورت نوار تیپ در کشت‌های زراعی و سبزی صیفی حداکثر استفاده را از آب موجود داشته باشند تا بتوانیم تبخیر آب را با این روش به حداقل ممکن برسانیم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، سید مجید موسوی در خصوص تاثیر تغییرات اقلیمی در فعالیت‌های بخش کشاورزی استان گفت: با توجه به اینکه استان البرز دارای تنوع اقلیمی مناطق کوهستانی در شهرستان ساوجبلاغ تا منطقه دشت بیابانی اشتهارد است و دارای تولید محصولات زراعی پائیزه مانند گندم و جو و کلزا و همچنین محصولات بهاره و تابستانه مانند ذرت علوفه‌ای، سبزی و صیفی و نباتات صنعتی مانند پنبه است؛ بنابراین تولیدات محصولات کشاورزی استان بسیار متاثر از تغییرات اقلیمی در حوزه زراعت و باغات ( مناطق معتدل و نیمه سردسیر و نیمه گرمسیر) است.

موسوی افزود: به طوری که در بعضی از سال‌ها مانند سال جاری تغییر اقلیم بهاره و افت شدید دما تا ۱۰ درجه زیر صفر باعث بروز خسارات میلیاردی در محصولات زراعی و باغی شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر افزایش غیر نرمال دما در ماه‌های تابستان که اوج مصرف آب کشاورزی است؛ باعث محدود شدن منابع آبی و شدت تبخیر و تعرق در سطح مزارع شده و تاثیر خود را بر روی کمیت و کیفیت محصول می‌گذارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: به منظور کاهش اثر خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی به کشاورزان، جهاد کشاورزی به کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی اقدام به بیمه کلیه محصولات زراعی پائیزه مانند ذرت و پنبه و همچنین باغات موجود در استان در طول سال زراعی می کند.

وی ادامه داد:  به طوری که سالانه ۱۵ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی تحت حمایت صندوق بیمه قرار گرفته و سال به سال با همایش‌های آموزشی برگزار شده توسط ترویج و صندوق بیمه، این سطح افزایش می یابد تا تعداد کشاورزان بیشتری تحت حمایت این صندوق قرار گیرد.

موسوی اضافه کرد: با توجه به گرمی هوا و بحران کنونی آب  به کشاورزان توصیه می‌شود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به صورت نوار تیپ در کشت‌های زراعی و سبزی صیفی حداکثر استفاده را از آب موجود داشته باشند تا بتوانیم تبخیر آب را با این روش به حداقل ممکن برسانیم.

 وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد آبیاری اراضی زراعی و باغی را در ساعات خنک به خصوص شب‌ها انجام دهند.

موسوی در پایان اعلام کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان با توصیه‌های فنی در خصوص بکارگیری ارقام مختلف بذر محصولات زراعی و استفاده از نهال‌های سازگار با اقلیم متنوع استان،کشاورزان را در جهت مدیریت پیشگیری از خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی و عوامل قهری حمایت می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.