کد خبر : 39392
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:21

مدیرانی به کشاورزی بیایند که تبحر و تخصص داشته باشند / مدیر غیر مرتبط با کشاورزی موفق نیست

مدیر غیر مرتبط با موضوع کشاورزی قطعاً موفق نخواهد بود.

باید مدیرانی بر سر کار کشاورزی بیایند که تبحر و تخصص داشته باشند وقتی مدیر غیر مرتبط با موضوع کشاورزی بر مسند مسوولیت قرار می‎گیرد قطعاً موفق نخواهد بود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با بیان اینکه در بخش محصولات کشاورزی ۳۰ درصد ضایعات داریم، گفت: از ۱۲۱ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور ۳۰ درصد ضایعات داریم که این رقم سنگینی است.

علی‎قلی ایمانی امروز با حضور در خبرگزاری فارس استان گلستان در خصوص مسائل و مشکلات بخش کشاورزی بر لزوم دانش‎بنیان شدن بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: استان گلستان با عقب‎افتادگی تاریخی در سرمایه‎گذاری بخش کشاورزی مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: گلستان یک استان کشاورزی است و بخش اعظمی از مردم استان مستقیماً درگیر کار کشاورزی هستند و بخش دیگری از مردم به نوعی اقتصادشان وابسته به کشاورزی است.

ایمانی با اشاره به وابستگی بازار به بخش کشاورزی تصریح کرد: اگر وضعیت کشاورزان خوب نباشد بازار حالت رکود پیدا می‌کند ما در کشاورزی هیچ راهی جز حرکت به سمت دانش، علم، فناوری و تکنولوژی نداریم، امروز کشاورزی با شرایط فعلی و به روش سنتی پاسخگوی نیازها نیست.

*هزینه بالای تولید، کشاورزی سنتی مزیت رقابتی محصولات کشاورزی را گرفته است/ برخی بذرهای گندم با وجود ۷ تن عملکرد تولید در هکتار ولی در سطح زاعت ۳ تن محصول می‌دهد

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با بیان اینکه در هیچ یک از محصولات کشاورزی مزیت رقابتی نداریم، افزود: اگر دولت بخواهد حمایت‌هایش را بردارد در بازار جهانی اصلا نمی‎توانیم ورود کنیم چراکه هزینه‌های تولید بالاست و کشاورزان به روش سنتی فعالیت می کنند.

ایمانی با تاکید بر اینکه باید بحث آموزش بهره‎برداران در دستور کار مدیران قرار بگیرد، ابراز کرد: از طرفی باید مدیرانی بر سر کار کشاورزی بیایند که تبحر و تخصص داشته باشند وقتی مدیر غیر مرتبط با موضوع کشاورزی بر مسند مسوولیت قرار می‎گیرد قطعاً موفق نخواهد بود.

وی بر لزوم دانش‎بنیان شدن بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: استان گلستان با عقب‎افتادگی تاریخی در سرمایه‎گذاری بخش کشاورزی مواجه است، از ۱۶ درصد درآمد ناخالص در بخش کشاورزی در خوشبینانه‌ترین حالت حدود پنج درصد به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود تا کشاورزی ارتقاء عملکرد داشته باشد و به روز شود که این سرمایه‌گذاری جواب نمی‌دهد.

*سرمایه‎گذاری در بخش توسعه ناوگان برداشت و حمل و نقل در بخش کشاورزی ضایعات بخش کشاورزی را کاهش می‌دهد

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به مشکلات آب در بخش کشاورزی بیان کرد: در زمینه انتقال آب مشکل داریم، در عملکردها نیز متاسفانه ضعف‎های زیادی وجود دارد.

ایمانی با بیان اینکه پژوهش‎ها باید کاربردی و عملیاتی باشد، گفت: محققان کشاورزی می‌گویند برخی از بذور گندم ۷ تن در هکتار عملکرد دارد اما در سطح زراعت ۳ تن محصول می‌دهد که این خلاء باید جبران شود تا هزینه‎های تولید کاهش پیدا کند و عملکرد بالا برود تا تولید اقتصادی شود.

وی با اشاره به ضایعات بخش کشاورزی بیان کرد: در بخش محصولات کشاورزی ۳۰ درصد ضایعات داریم، از ۱۲۱ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور ۳۰ درصد ضایعات داریم که این رقم سنگینی است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ابراز کرد: اگر ضایعات را کاهش دهیم باعث می‌شود سود آن به جیب کشاورزی برگردد و کشاورز را راضی کند که این نیازمند سرمایه‎گذاری در بخش توسعه ناوگان برداشت و حمل و نقل در بخش کشاورزی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.