کد خبر : 10129
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 خرداد 1395 - 14:24

مدل‌ قدیمی تحقیقات کشاورزی جواب نمی‌دهد / کشور با بی‌آبی روبروست / برخی بدلیل منافع خود از فناوری‌ جدید واهمه دارند !

دهقان نیوز / مدل‌های قدیمی تحقیقات کشاورزی در دنیا جواب نمی‌دهد و کشوری که با بی‌آبی مفرط روبروست دیگر از روش‌های قدیمی اصلاح نباتات معمولی به دلیل آنکه پاسخگوی نیاز جامعه نیست، نمی‌تواند استفاده کند.

 

دهقان نیوز / مدل‌های قدیمی تحقیقات کشاورزی در دنیا جواب نمی‌دهد و کشوری که با بی‌آبی مفرط روبروست دیگر از روش‌های قدیمی اصلاح نباتات معمولی به دلیل آنکه پاسخگوی نیاز جامعه نیست، نمی‌تواند استفاده کند.

 

دبیر کل خانه کشاورز با بیان اینکه در ۳۰ سال اخیر سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است، گفت: سطح آب‌های زیرزمینی در ۵ سال آینده به کمتر از ۸۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

در حالی است که مدت‌ها موضوع تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته در کشور به یکی از مطالب مهم رسانه‌ها تبدیل شده، در خانه کشاورز نشستی پیرامون این موضوع با حضور عیسی کلانتری دبیر کل خانه کشاورز و بهزاد قره یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی برگزار شد.

 

عیسی کلانتری با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی پرداختن به محصولات تراریخته حفظ محیط زیست است، گفت: امروز مدل‌های قدیمی تحقیقات کشاورزی در دنیا جواب نمی‌دهد و کشوری که با بی‌آبی مفرط روبروست دیگر از روش‌های قدیمی اصلاح نباتات معمولی به دلیل آنکه پاسخگوی نیاز جامعه نیست، نمی‌تواند استفاده کند.

 

وی افزود: ما مجبوریم از دستاوردهای علمی به خاطر حفظ منابع ملی و امنیت قضایی و حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی استفاده کنیم.

 

دبیر کل خانه کشاورز تصریح کرد: برخی از دولتی‌ها و برخی از افراد به دلیل منافع خود از فناوری‌های جدید واهمه دارند.

 

کلانتری بیان داشت: سی سال پیش منابع آب تجدیدپذیر کشور ۱۳۲ میلیارد متر مکعب بود، اما امروز به ۸۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

 

دبیر کل خانه کشاورز تصریح کرد: علی‌رغم این وضعیت هنوز سیاست‌های تولیدی، تحقیقاتی و اجرایی بر مبنای ۱۳۲ میلیارد متر مکعب است.

 

وی بیان داشت: ظرف ۵ سال آینده منابع تجدیدپذیر آب به کمتر از ۸۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد، بنابراین با این شرایط ما نباید جامعه را از تکنولوژی‌های جدید بترسانیم.

 

دبیرکل خانه کشاورز افزود: علی‌رغم مخالفت‌ها با تکنولوژی تراریخته از هزاران دستاورد بایوتکنولوژی حتی یک دستاورد هم ثابت نشده که مخل محیط زیست است.

 

وی با اشاره به واردات ۳ تا ۴ میلیارد دلاری محصولات تراریخته اظهار داشت: هیچ کس نمی‌گوید چرا ۹۰ درصد واردات ما محصولات تراریخته است.

 

دبیر کل خانه کشاورز با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند کشت محصولات تراریخته باعث می‌شود تا گرده این گیاهان با باد تمام مناطق کشور را منتقل می‌شود، گفت: در حال حاضر در سطح حدود ۲۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا به زیر کشت محصولات تراریخته رفته است، بنابراین کشت این محصولات عالم‌گیر شده و باز هم گرده آنها را پراکنده می‌کند.

 

وی افزود: آنهایی که طرفدار محیط زیست هستند، چرا نسبت به شور شدن آب‌های شیرین و تمام شدن آب‌های زیرزمینی چیزی نمی‌گویند.

 

دبیر کل خانه کشاورز تصریح کرد: از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین فسیلی ۱۴۰ میلیارد مترمکعب را مصرف کرده‌ایم.

 

وی گفت: آب‌های شیرین سهم نفت‌های آینده است و بنده یکی از طرفداران سرسخت توسعه پایدار در کشور و بلکه در جهان هستم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.