تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 6:49

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران:

متأسفانه بخش دولتی عادت نکرده که بخش خصوصی را در کنار خود ببیند / کشت قراردادی باید در اختیار نظام مهندسی باشد / بیمه محصولات کشاورزی نباید دست چند نفر در یک اتاق اداری سپرده شود

متأسفانه بخش دولتی عادت نکرده که بخش خصوصی را در کنار خود ببیند / کشت قراردادی باید در اختیار نظام مهندسی باشد / بیمه محصولات کشاورزی نباید دست چند نفر در یک اتاق اداری سپرده شود
کشت قراردادی در اختیار نظام مهندسی باشد.

کشت قراردادی در اختیار نظام مهندسی باشد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران گفت: کشت قراردادی باید در اختیار نظام مهندسی باشد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، عطاالله هاشمی درباره نقش کود و بهره‌وری در کشت گندم گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته کیفیت آب کشور کاهش پیدا کرده میزان نمک رسوب کرده در خاک باعث عدم بهره‌وری خاک شده است؛ از این رو توانایی خاک کشاورزی افت زیادی داشته است.

وی افزود: عوامل افزایش بهره‌وری خاک فقط به کود منتهی نمی‌شود این مساله الزاماتی دارد که باید دیده شود؛ همچون بحث مکانیزاسیون، تأمین به‌موقع نهاده‌ها، همراهی کشاورزان. بنابراین برای آماده سازی زمین زراعی تمام این عوامل نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی اظهار کرد: کشت قراردادی باید در اختیار نظام مهندسی باشد چرا که این مساله باید تحت نظارت یک عنصر سازمان‌مند و عالم باشد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران تصریح کرد: مساله کود دهی شهرستان به شهرستان، حتی باید بگویم زمین به زمین متفاوت است چرا که هر زمین استعداد خاکی متفاوتی داشته و برای همه نمی‌توان یک نسخه پیچید.

هاشمی گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بضاعت کمی دارد و بعضاً عدم همکاری نهادهایی همچون پتروشیمی باعث شده که این شرکت نتواند به نحو احسن بر فرآیند تأمین نهاده‌ها تأثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: نیازهای تحقیقاتی باید از گروه‌های مردمی و کشاورزان در مؤسسه آب و خاک ایجاد شود. اگر مؤسسه تحقیقات آب و خاک بخواهد از دریچه نگاه خود به مسائل بپردازد مشکلات پژوهشی کشاورزان رفع نخواهد شد.

وی بیان کرد: متأسفانه بخش دولتی عادت نکرده که یک بخش خصوصی را در کنار خود برتابد و همیشه به این مجموعه‌های خصوصی و مردمی به عنوان رقیب نگاه شده است.

به گفته رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران سه مؤلفه حمایت، هدایت و نظارت برای سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها جهت اثر گذاری ضروری است. همچنین بیمه محصولات کشاورزی نباید به دست چند نفر که در یک اتاق اداری نشسته‌اند، سپرده شود بلکه کارگزاری بیمه محصولات کشاورزی باید به تشکل‌ها و کشاورزان که یک رکن از خود این فرآیند هستند سپرده شود.

هاشمی گفت: یکی از مشکلات دیر رسیدن کود به کشاورزان نقدینگی کارگزاران است از این رو پیشنهاد می‌کنم توزیع و تأمین نهاده‌ها نیز به دست خود تشکل‌های مردمی سپرده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 8 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.