کد خبر : 59439
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 7:22

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان:

فصل کاشت گندم بیست روز دیگر آغاز می‌شود / کشاورزان دستشان خالی است / پرداخت نشدن پول گندم همه را ناامید می‌کند / کشاورزان سهم خود را در رسیدن به خودکفایی بخوبی انجام دادند

فصل کاشت گندم بیست روز دیگر آغاز می‌شود / کشاورزان دستشان خالی است / پرداخت نشدن پول گندم همه را ناامید می‌کند / کشاورزان سهم خود را در رسیدن به خودکفایی بخوبی انجام دادند
کشاورزان دستشان خالی است

کشاورزان گندمکار معتقدند پرداخت نشدن به موقع پول گندم‌های تحویل داده شده به شرکت بازرگانی دولتی به هر دلیلی، بر معیشت و عزم کشاورز اثر می‌گذارد و می‌تواند روند رو به رشد تولید این محصول راهبردی و تامین امنیت غذایی جامعه را تهدید کند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: در حالی که فصل کاشت گندم در مناطق سردسیر از بیست روز دیگر آغاز می‌شود، کشاورزان دستشان خالی است.

هاشمی تصریح کرد: کشاورز قبل از شروع فصل کاشت باید نهاد‌ه هایی از جمله بذر و کود و همچنین سایر ملزومات کاشت مانند تجهیزات و سوخت و کارگر را فراهم کند و همه این‌ها به نقدینگی نیاز دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تاکیداتی که مسئولان بر لزوم افزایش تولید محصولات راهبردی مانند گندم داشتند و با عنایت خداوند، امسال تولید گندم بیشتر از سال‌های گذشته بوده و به مرز خودکفایی رسیده ایم و این بدان معنی است که کشاورزان سهم خود را در رسیدن به خودکفایی و تامین امنیت غذایی کشور به خوبی انجام داده اند، اما متاسفانه پرداخت نشدن پول گندم همه را ناامید می‌کند.

هم اکنون بیش از ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندم خریداری و پول ۴۲ درصد از آن‌ها پرداخت شده، اما ۵۸ درصد از پول گندم‌ها هنوز پرداخت نشده است.

این درحالی است که طبق قانون، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی می‌بایست تا ۲۴ ساعت پس از تحویل گرفتن گندم، پول آن را به کشاورز پرداخت کنند.

راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه تاخیر در پرداخت پول گندم هر سال رخ می‌دهد، گفت: این موضوع دیر یا زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که تاخیر در پرداخت پول گندم با توجه به اثر منفی که بر معیشت کشاورز و امید و عزم او می‌گذارد، می‌تواند سوخت و سوز هم داشته باشد و ناظر بر رخداد‌های دو سال اخیر در بازار جهانی و جنگ اوکراین، امنیت غذایی جامعه را نیز تهدید کند.

با توجه به این شرایط، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران، این امر را وظیفه ضروری دولت خواند و به سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سایر نهاد‌های ذیربط دستور داد که در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.