کد خبر : 36468
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:55

فروش آب بهتر از کشاورزی به شیوه فعلی است

فرآورده‌های تولیدی در کشاورزی، حتی هزینه نهاده‌ها را نیز برگشت نمی‌دهد.

فرآورده‌های تولیدی در کشاورزی، حتی هزینه نهاده‌ها را نیز برگشت نمی‌دهد.

معاون اقتصادی و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران گفت: با توجه به مصرف زیاد آب در کشاورزی و در نظر گرفتن ۸۰ سنت به‌عنوان قیمت هر مترمکعب آب، به نظر می‌رسد خود آب فروخته شود بهتر است تا کشاورزی به شیوه فعلی انجام شود، چون فرآورده‌های تولیدی در کشاورزی، حتی هزینه نهاده‌ها را نیز برگشت نمی‌دهد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، «مرتضی الله‌داد» در نشست بحث و تبادل نظر پیرامون ارزش واقعی آب در کرمان گفت: این مرکز حاضر است به بحث «آب» به‌عنوان یک موضوع ملی و اساسی بپردازد و مسائل را پیگیری کند.

الله‌داد افزود: باید به مردم آگاهی داد که قیمت واقعی مصرف یک مترمکعب آب چقدر است و نتیجه مصرف زیاد آب، مواجه با بی آبی و در نهایت مهاجرت خواهد بود.

وی با بیان این‌که مردم باید بدانند هنگامی که آب نباشد چه تلاش‌هایی را فقط برای زنده ماندن باید انجام دهند، تصریح کرد: باید مقالاتی در رابطه با این مسائل و آگاهی دادن به مردم در رسانه‌های استان به چاپ برسد تا حساسیت و توجه بیشتری را به خود جلب کند و در واقع آینده بدون آب را تصور کنند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران خاطرنشان کرد: با توجه به مصرف زیاد آب در کشاورزی و در نظر گرفتن ۸۰ سنت به‌عنوان قیمت هر مترمکعب آب، به نظر می‌رسد خود آب فروخته شود بهتر است تا کشاورزی به شیوه فعلی انجام شود، چون فرآورده‌های تولیدی در کشاورزی، حتی هزینه نهاده‌ها را نیز برگشت نمی‌دهد.

«سیداحمد علوی»، رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران نیز در این جلسه اظهار کرد: از حدود سه سال گذشته تاکنون راستی آزمایی اجرای طرح همیاران آب در کرمان به اندیشکده سپرده شد که پیشنهاد نامگذاری آن با عنوان «افزایش بهره‌وری» و «پایداری سفره‌های آب زیرزمینی» مطرح شد.

وی یادآور شد: دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب با اجرای این طرح برآورد شده اما اجرای آن تاکنون در زمینه ذخیره آب تأثیرگذاری چندانی نداشته است ضمن آن‌که اجرای این طرح با هدف افزایش بهره‌وری از آب بسیار موفق و عالی بوده اما قابل اجرا برای پایداری آب نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.