کد خبر : 25751
تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1395 - 20:23

عشایر تسهیلات ویژه می گیرند / ثبت نام عشایر برای پنل خورشیدی

جامعه عشایری و روستایی از بسیاری از امکانات شهرنشینان محروم هستند.

جامعه عشایری و روستایی از بسیاری از امکانات شهرنشینان محروم هستند.

عشایر استان اردبیل تسهیلات ویژه می گیرند

قادر هنرمند در نشستی با فرماندار بیله سوار بر لزوم افزایش اعتبارات به قشر مولد و محروم تاکید کرد و افزود: جامعه عشایری و روستایی از بسیاری از امکانات شهرنشینان محروم هستند و با توجه به این موضوع برای کمک و حمایت از آنها در شورای برنامه ریزی استان و سازمان امور عشایر کشور پیشنهادهایی در قالب سند چشم انداز مطرح شده است.
وی گفت: از آن جمله این طرح ها می توان به برنامه ریزی برای تدوین قانون ساماندهی جامعه عشایری اشاره کرد.
او همچنین از ارائه خودروی جدید به امور عشایری بیله سوار خبر داد و افزود: در دولت تدبیر و امید امور عشایری استان عملکرد قابل قبولی داشته و توانستیم بسیاری از مشکلات و کاستی های این قشر زحمتکش را برطرف کنیم.
او اظهار کرد: امسال ۸۰ نفر از عشایر بیله سوار برای برخورداری از پنل خورشیدی ثبت نام کردند که تاکنون برای ۵۰ نفر از این افراد دستگاه پنل خورشیدی ارائه شده و بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین شرکت برق و امور عشایر استان ۸۵ درصد از این هزینه توسط این شرکت و ۱۵ درصد نیز به عنوان خودیاری توسط متقاضیان تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه عشایر باید مورد حمایت قرار بگیرند تشریح کرد: در واگذاری پنل خورشیدی اولویت اول با عشایری است که در هیچ یک از مناطق اسکان آنها (سردسیری و گرمسیری) برق وجود ندارد و در مرحله بعد به عشایری که در یکی از مناطق اسکان خود فاقد برق هستند نیروگاه خورشیدی قابل حمل واگذار می‌شود.
وی گفت: در راستای آبرسانی به عشایر بیله سوار سالانه ۱۷میلیون لیتر آب از طریق تانکرهای سیار امور عشایری برای
مناطق عشایر نشین این شهرستان ارائه خدمات می شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، فرماندار بیله سوار هم گفت: با هدف حمایت از خانوارهای عشایری که دام‌ هایشان در اثر بیماری تب برفکی و حوادث طبیعی و همچنین تلفات جاده ای هنگام کوچ آسیب دیده‌ و از بین رفته
تسهیلات بانکی با مدت بازپرداخت پنج ساله با بهره چهار درصد پرداخت می‌شود.
آرام حلیم افزود: امسال مرحله اول پرداخت تسهیلات با اعتبار پنج میلیارد ریال آغاز شده و تاکنون برای ۸۰ نفر از عشایر این شهرستان نیز تسهیلات کم بهره باسه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده و مابقی نیز در حال ارائه به عشایر است.
وی تشریح کرد: امروز عشایر منطقه خط مقدم دفاع ملت در مقابل جنگ اقتصادی هستند و مفهوم کامل اقتصاد مقاومتی را باید به عینه در زندگی قشر عشایر جستجو کرد و عشایر از تمام طبیعت بهره می‌گیرند و در دورترین نقاط و با سخت ترین شرایط و سختی‌ ها تولید را برپا نگه می دارند و بخش عظیمی از مواد غذایی که مردم ما از آن بهرمند هستند به دست عشایر تولید می‌شود.
حلیم با اشاره به اینکه ۵۰ درصد راههای عشایری این شهرستان نیاز به بازسازی و شن ریزی دارد افزود: بیله سوار از لحاظ تعداد قشلاقات عشایری و هم از لحاظ راههای عشایری که ۷۲۰ کیلومتر است در سطح استان اردبیل جز اولین شهرستان ها است و این آمار ارزش فعالیت این اداره را در شهرستان پر اهمیت تر کرده است.
عشایر شاهسون در قالب ۱۵ هزار خانوار و جمعیتی بیش از ۸۰ هزار نفر حدود شش درصد از جمعیت استان اردبیل را تشکیل می دهند.
عشایر استان اردبیل به پرورش بیش از ۱٫۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند که نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات سبلان و کوههای باغرو و بزغوش سپری می کنند.
عشایر استان اردبیل با تولید سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲ هزار تن گوشت ، یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع انواع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.