کد خبر : 769
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آبان 1394 - 23:17

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بزرگترین طرح آبی و خاکی ایران است

دهقان نیوز / معاون رییس جمهور در سفر به خوزستان گفت: ممکن است همه طرح‌های ما با مشکلات مالی مواجه شود اما طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام تنها طرحی است که هیچ مشکلی ندارد.

دهقان نیوز / معاون رییس جمهور در سفر به خوزستان گفت: ممکن است همه طرح‌های ما با مشکلات مالی مواجه شود اما طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام تنها طرحی است که هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش خبرنگار دهقان نیوز در اهواز، محمد باقر نوبخت در نخستین همایش بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های خوزستان و ایلام که در اهواز برگزار شد گفت: این همایش پیرامون طرحی است که بزرگترین طرح آبی و خاکی ایران است و همین افتخار بس است که نخستین سفر استانی رییس جمهور از خوزستان شروع و این طرح بزرگ پیگیری شد و وی تکمیل این طرح بزرگ را جزو تعهدات سفر خود دانستند.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۶۰ هزار هکتار زمین از این طرح آماده و تحویل شده و به همین میزان نیز در دست اقدام است افزود: به هیچ وجه نباید دغدغه اجرای مابقی طرح آماده سازی اراضی کشاورزی خوزستان در جامعه وجود داشته باشد زیرا این یک طرح ملی است و دولت متعهد است که آن را به اجرا برساند و هیچی منعی برای آن وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی هیچ تردیدی وجود ندارد گفت: برای این طرح عرصه و اعتبارات مهیا است و همچنین ۱۰ هزار نیروی کار و ۷۰ شرکت در این طرح فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت این طرح در سطح ملی و استانی به صورت گسترده فعال است گفت: حمایت اجتماعی به نحوه شایسته از این طرح وجود دارد و استان به خوبی دانسته که چه طرحی در حال اجرا است؛ همچنین روحانیت استان و علما از ریز طرح مطلع هستند و این به معنای این است که مردم استان از این طرح خبر دارند و برای آن‌ها اهمیت دارد و این بسیار خوب است.

وزیر جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طرح منحصر به فرد کشور است، گفت: این طرح، قبل از آنکه اقتصادی باشد، اجتماعی است و حضور موثر مردم قبل از اجرا و در زمان اجرا را می‌طلبد و همکاری آن‌ها بعد از اجرا نیز لازم است.

 محمود حجتی اظهار کرد: اگر حمایت دهیاران، فرمانداران، مسئولان و نمایندگان استانی نبود، قطعا به این دستاوردها دست پیدا نمی‌کردیم.

وی افزود: پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان راهنمای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان بودند و باید از آن‌ها تقدیر شود.

حجتی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، حیات مجددی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بخشید، تصریح کرد: پس از روی کار آمدن دولت تولدی جدید در این طرح ایجاد شد زیرا این طرح متوقف شده بود و هیچ اعتباراتی برای این طرح نداشتیم اما اکنون یک میلیون دلار برای این طرح اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهداف بسیاری دنبال می‌شود که از جمله این اهداف طرح یکپارچه سازی اراضی منقطع با تفاهم با مردم و اجرای طرح‌های زهکشی به صورت اصولی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انتقال آب در برخی مناطق کشور به صورت تحت فشار و کم فشار انجام می‌شود، گفت: در برخی طرح‌های انتقال آب به زمین‌های کشاورزی، حتی تجدید نظر هم شده است و باید آب ها را از سد‌ها با لوله منتقل کنیم و شبکه های آبرسانی را نیز تغییر دهیم.

حجتی گفت: امروز مهمترین راندمان تسطیح اراضی را داریم که هم موجب ارتقای کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب است. طرح‌ها در حال انجام است و تسطیح به صورت لیزری انجام می‌شود.

وی در خصوص عدم اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتار از طرح کشاورزی خوزستان بیان کرد: یکی از مشکلات ما عدم اختصاص آب ۲۲۰ هزار هکتار از این طرح است و در این خصوص کم دقتی می‌شود. در وزارت نیرو اطلاع کافی وجود نداشت و با توجه به اطلاعاتی که داریم این مقدار زمین تحت قرارداد آب و برق خوزستان است و کشت می‌شود اما در مرکز محدودنگری می‌شود و باید در مرکز در مورد اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتار به تفاهم برسیم.

وزیر کشاورزی ادامه داد: ما در مورد عدم اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتار از طرح کشاورزی زمان را از دست دادیم و ۲ سال عقب هستیم و متعهدیم که نسبت به بیانات رییس جمهور در مجامع عمومی عمل کنیم.

حجتی با بیان اینکه ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی آماده و تحویل مردم شد، اظهار کرد: در همان روزهای اول دولت ماموریت بهره برداری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را به موسسه جهاد نصر استان واگذار کردیم و باید دستگاه‌های محلی با مردم تفاهم داشته باشند و یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح افزودن ۹ میلیون تن به محصولات کشاورزی کشور است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان هم با اشاره به اهمیت تامین آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در اراضی خوزستان و ایلام گفت: اتمام طرح نیاز به تخصیص آب دارد و از وزارت نیرو می‌خواهیم در این خصوص تلاش کند.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری اظهار کرد: در بارش‌های اخیر در استان آب‌های پشت سدها افزایش پیدا کرده و این به معنای این است که تا حدودی کمبود آب برطرف شده است.

وی افزود: طبق آیات قرآن تمام نیازهای انسان در زمین قرار داده شده است که استفاده از مزیت‌های زمین موجب تجدید حیات می‌شود؛ در همین راستا رهبر انقلاب در سفر به خوزستان تاکید داشتند که نباید زمین‌های خوزستان لم یزرع باشد.

آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: وقتی منابع آبی بسیار در استان باشد، با کمی کار و تلاش می‌توان از زمین‌های موجود استفاده بسیاری کرد و رضایت رهبری از مسئولان در این است که زمین‌های خوزستان تحت کشت قرار بگیرند و در گذشته این طرح در انزوا قرار گرفت تا آنکه دولت تدبیر و امید به این امر اهتمام کرد و این طرح را سرلوحه فعالیت خود قرار داد.

امام جمعه اهواز عنوان کرد: دولت در زمانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را در اولویت خود قرار داد که کشور در شرایط اقتصادی نامناسبی قرار داشت و تحت فشار اقتصادی و یا بعضا بحران اقتصادی هم بود و این نشان از اهتمام دولت به این طرح و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۳۰۰ هزار شغل برای بیکاران محروم استان خوزستان ایجاد می‌کند و همچنین بیش از ۹ میلیون تن بر تولیدات کشاورزی کشور افزوده شود و نیاز است که این طرح در تمام زمینه‌ها اجرا شود.

استاندار خوزستان هم با بیان اینکه خوزستان ملی ترین استان کشور است و تا وقتی نبض خوزستان بزند نبض کشور می‌زند، گفت:  طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موجب اشتغال ۱۰ هزار نفر شده است و اینکه این طرح این تعداد اشتغال ایجاد کرده، از افتخارات دولت است.

عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: در طرح کشاورزی خوزستان مهم این است که موضوعاتی که موفق تلقی می‌شود را شناسایی کنیم.

 وی افزود: در استان ۶۸ طرح و پروژه را به عنوان وظایف ذاتی تعریف کردیم که یکی از این طرح‌ها همایش بررسی ابعاد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است و مهمترین بخش همایش نیز این است که این طرح را می‌توان ارزیابی علمی کرد.

مقتدایی تصریح کرد: در طول تاریخ باید به نظرات کارشناسی و علمی احترام گذاشت و طرح احیای اراضی خوزستان پس از دستور مقام معظم رهبری در دولت‌ها بررسی شد اما هنر دولت یازدهم بود که آن را اجرا کرد.

 وی عنوان کرد: خوزستان برای این طرح ظرفیت و قابلیت لازم را داشته و این طرح، طرحی کارشناسی و علمی است و بحث با وزارت نیرو در مورد اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتاری یا عدم آن، حل شدنی است و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تمام شده حساب می‌شود.

 مقتدایی خاطرنشان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان تنها طرحی در استان است که اجرای آن بدون یک معارض بوده و اینکه این طرح با این عظمت و گستردگی حتی یک مورد مراجعه برای شکایت نداشته، از افتخارات است.

استاندار خوزستان ادامه داد: از افتخارات دیگر این طرح این است که همه ارکان نظام در این طرح دخیل و نگاه به آن مثبت است و علت آن نیز مردمی بودن طرح است.

وی با اشاره به لزوم مدیریت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان عنوان کرد: در کنار آموزش بهره برداران در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باید این طرح در آینده مدیریت شود و نباید پس از اتمام آن رها شود زیرا ما در استان تجربه طرح توسعه نیشکر را داریم که پس از اتمام رها شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان و دبیر همایش بررسی ابعاد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام هم گفت: از چندین ماه گذشته برگزاری همایش بررسی ابعاد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان مورد تاکید بوده که در این همایش هفت محور اصلی و ۶۷ زیرمحور تعریف شده است.

امید حاجتی اظهار کرد: منابع آب مورد نیاز، مسایل تخصصی کشاورزی، الزامات زیست محیطی، مدیریت زه‌آب‌ها، ملاحظات اقتصادی، مسایل فنی مهندسی و مسایل اجتماعی و فرهنگی این طرح محورهای این همایش است.

وی افزود: ۲۶۵ مقاله به دست ما رسیده که ۱۶۸ مقاله از این تعداد پذیرفته شده است.

حاجتی تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ مقاله مربوط به منابع آب، ۳۴ مقاله به کشاورزی، ۳۲ مقاله به موضوع زهکشی، ۴۰ مقاله به ابعاد اقتصادی، ۳۹ مقاله، ۴۰ مقاله به ابعاد فنی مهندسی، ۱۰ مقاله در محور محیط زیست و ۴۲ مقاله در محور اجتماعی و فرهنگی این طرح مربوط بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی از توانمندی‌های ماشین آلات و ابرازهای فنی طرح با حضور ۳۲ شرکت برگزار شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: امیدواریم برگزاری این همایش بتواند موجب پیوند موثر علم و عمل و موفقیت کامل اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.