کد خبر : 36604
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1396 - 22:39

شب یلدا ؛ روند صعودی قیمت میوه و خشکبار و سوء استفاده برخی کسبه !

قیمت انواع میوه در هفته اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، آیین سنتی و ایرانی شب یلدا یا چله با خرید میوه و خشکبار آغاز و با شب نشینی و دورهمی فامیل و خانواده ها تا پاسی از شب ادامه می یابد و سرانجام با فال حافظ ختم می شود اما در این میان افزایش قیمتها در روزهای پایانی فصل پاییز گاها ناشی از سوء استفاده برخی کسبه از گرمی بازار و افزایش تقاضای مصرف برخی اقلام از جمله انار، هندوانه، آجیل و شیرینی در این روزها است.
طبق آیین باستانی ایران زمین شب یلدا یا شب چلّه که یکی از طولانی ترین شب های سال است خانواده ها با جمع شدن و تناول انواع خوراکی های رنگین این شب طولانی را سپری می کنند.
براساس قیمت های بازار، سفره شب یلدا شامل فقط میوه و خشکبار برای یک خانواده چهارنفره حداقل نزدیک ۲۵۰ هزارتومان هزینه دارد، حال اگر به سنت پیشینیان بزرگان فامیل بخواهند محفل یلدایی برای دیگر اعضای فامیل تدارک ببینند این ارقام به صورت تصاعدی بالا می رود.
یاداوری این نکته خارج از لطف نیست که بسیاری از خانواده های ایرانی در اقصی نقاط کشور برای نو عروسان باید سفره یلدایی و هدیه ویژه شب یلدا تدارک ببینند که هزینه های بیشتری را به خانواده ها تحمیل می کند.

‘مریم حیدری’ یکی از خریداران میوه در گفت و گو با ایرنا ضمن گلایه از بالا بودن قیمت های میوه و خشکبار در آستانه شب یلدا گفت: قیمت انواع میوه در هفته اخیر به شدت افزایش پیدا کرده به طوری که دو تا سه برابر شده است.
وی اظهارداشت: این درحالیست که میوه ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و اگر اندکی کیفی باشد دارای قیمت های بالاست به طور مثال انار بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزارریال، هندوانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزارریال، پرتقال از ۳۵ تا ۸۰ هزارریال، نارنگی بین ۵۰ تا ۶۰هزارریال، انار به ۱۳۸ هزارریال سیب درختی به ۵۰ تا ۶۰ هزارریال رسیده است.
وی اضافه کرد: قیمت هرکیلوگرم آجیل شیرین نیز بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزارریال به فروش می رسد.

‘طهورا شهریاری’ یکی از خریداران آجیل شب یلدا گفت: متاسفانه همزمان با برگزاری چنین ایامی برخی فروشندگان با سودجو اقدام به عرضه محصولات غیرکیفی با قیمت های بالا می کنند.
وی افزود: برخی می گویند آجیل به دلیل کیفیت شامل قیمت های متفاوت می شود اما آیا میوه نیز از کیفیت های متفاوت برخوردار است که دارای قیمت های نجومی است.
این مصرف کننده عدم نظارت دستگاه های نظارتی همچون سازمان تعزیرات، اتاق اصناف و اتحادیه را ناشی از این سواستفاده های فروشندگان در خرده فروشی ها دانست و افزود: متاسفانه به دلیل نبود نظارت و کنترل قیمت ها هر فروشنده ای به هر قیمتی که می خواهد اجناس خود را می فروشد حتی با اتیکت( فاکتور یا برچسب) قیمت که این امر نشان می دهد خرده فروشی ها ترسی از ناظرین قیمت ها ندارند.

‘هنگامه همتی’ یکی از مشتریان خرید شب یلدا گفت: در حال حاضر برخی رستوران ها و کافی شاپ ها در این شب اقدام به ارایه بسته های یلدایی در این آیین می کنند که برای هر نفر حداقل نزدیک ۳۰۰ هزارتومان تمام می شود.

با این وجود به نظر می رسد براساس قانون و مقررات نظام صنفی، کمیسیون نظارت استان ها با همکاری اتحادیه و مجامع امور صنفی باید برای شب چله نیز محصولات فروشی دارای نرخ منطقی و برچسب قیمت باشند.

** انار شب یلدا تامین است/قیمت منطقی هر کیلو انار درجه یک ۷۰ هزارریال
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تولید انار امسال را ۸۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش تولید انار ساوه به دلیل سرمازدگی، انار مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.
‘ابوالقاسم حسن پور’ افزود: طبق اعلام سازمان میادین میوه و تره بار هر کیلوگرم انار درجه یک برای شب یلدا ۳۹ هزار تا ۴۱ هزار ریال و در خرده فروشی ها ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار ریال قیمتگذاری شده و نرخ های بیش از این اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.
حسن پور گفت: تشدید نظارت های دستگاه های نظارتی می تواند قیمت ها را در بازار شب یلدا کنترل کند.

** عرضه ۱۱۰ هزار تن هندوانه برای سفره یلدا آماده است
«حسین اصغری» مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با تاکید بر اینکه کمبودی در تامین هندوانه شب یلدا نداریم، گفت: از اواخر آذرماه و برای شب یلدا ١١٠ هزارتن هندوانه به بازار عرضه خواهد شد.
وی پیش بینی کرد: تولید هندوانه در فصل پاییز امسال بیش از ١٣٧ هزارتن در سطح زیر کشت ۴ هزار و ٩٨٧ هکتار باشد که بیشترین عمده تولید مربوط به استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس است.
به گفته وی، البته بخشی از هندوانه ها نیز مربوط به سردخانه ها است که در بازار شب یلدا عرضه خواهد شد.

** قیمت شیرینی خشک یلدایی ۱۸۰ هزارریال
«علی بهره مند» رییس اتحادیه قنادان تهران گفت: نرخ شیرینی شب یلدا طبق نرخ مصوب اردیبهشت ماه سالجاری به شرط خالص فروشی عرضه می شود و با وجود افزایش قیمت تخم مرغ، هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر اجرای خالص فروشی در قنادی ها افزود: قیمت انواع مختلف شیرینی براساس کیفیت تعیین می شود، به طوری که قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه ای درجه یک به شرط خالص فروشی ۲۱۵ هزارریال، شیرینی زبان و پاپیونی ۱۸۰ هزارریال، شیرینی برنجی ۱۸۰ هزارریال، شیرینی دانمارکی یا گل محمدی ۱۷۵ هزارریال و کیک یزدی ۱۳۰ هزار ریال تعیین شده است.
وی تصریح کرد: این نرخ گذاری در صورت خالص فروشی انواع شیرینی به ویژه کیک یزدی است که باید بدون احتساب قیمت جعبه محاسبه شود.
وی با اشاره به این که قیمت انواع باسلوق به دلیل نوع کیفیت قیمت ثابتی ندارد، اظهارداشت: قیمت هر کیلوگرم باسلق لوله ای ساده و باسلق لقمه ای گردویی بستگی به نوع مواد اولیه، استفاده از گردو و کیفیت تولید آن متغیر است.

** قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا ۴۲ تا ۶۰ هزار تومان اعلام شد
«مصطفی احمدی»رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان این که آجیل نرخ مصوبی ندارد، گفت: قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با احتساب ۱۰ درصد افزایش برای خرده فروشی ها و با توجه به کیفیت محصول بین ۴۲۰ تا ۶۰۰ هزارریال است.
وی با بیان این که هیچ کمبودی در زمینه آجیل و خشکبار شب یلدا نداریم ،افزود: طبق نظر کارشناسی قیمت عمده فروشی آجیل شب یلدا بین ۳۸۰ تا ۵۵۰ هزارریال تعیین شده که برای خرده فروشی ها با ۱۰ درصد افزایش نرخ محاسبه می شود.

مسئولان حوزه اصناف نیز اعلام کرده اند که بازرسان آنها به همراه بازرسان هر اتحادیه صنفی مربوطه تا آنجا که امکان دارد، بر عرضه محصولات و قیمت های صنفی نظارت دارند، اما با این حال برخی کسبه در این روزها سواستفاده کرده و برخی اقلام خود را گران می کنند.
اصناف تاکید دارد که مردم باید در این مواقع با پل ارتباطی ۱۲۴ سامانه دریافت شکایت‌های اصناف و اتحادیه‌ها در مورد گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب، عدم صدور فاکتور و درج قیمت تماس بگیرند تا امکان پیگیری شکایت وجود داتشته باشد.
مصرف هر میوه در آیین باستانی شب یلدا بیانگر نمادی است به طوری که هندوانه به عنوان یکی از میوه های سفره شب یلدا، یادآور گرمای تابستان و حرارت است به طوری که باور مردم باستان بر این بود اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورند در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C است، مطابقت دارد.
انار در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است که به دلیل داشتن ویتامین ث و آهن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی و خون سازی در بدن می شود.
آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در برخی مناطق کشور میوه های خشک، به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالا، انواع ویتامین های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیوم، ویتامین A و پروتئین است که باعث افزایش قدرت می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.