کد خبر : 6022
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1395 - 9:16

شالیکاران خزانه های برنج خود را آماده کردند

دهقان نیوز / خزانه برنج قطعه زمین کوچک و محصوری است که در داخل زمین اصلی یا در قطعه ای از زمین در خارج مزرعه اصلی تعبیه ، شخم زده و کود دهی می شود .

دهقان نیوز / خزانه برنج که در گیلان به آن توم بیجار می گویند‏، قطعه زمین کوچک و محصوری است که در داخل زمین اصلی یا در قطعه ای از زمین در خارج مزرعه اصلی تعبیه ، شخم زده و کود دهی می شود .

 

معاون جهاد کشاورزی انزلی گفت : انزلی حدود هفت هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که پنج هزار و ۲۰ هکتار آن همه ساله به زیر کشت ارقام برنج هاشمی ، علی کاظمی و خزر می رود.
چنگیز شبرنگ اظهار کرد : شروع خزانه گیری برنج در اولین خزانه برنج حوزه شهرستان انزلی توسط بهنام عزیزان در سطح یک و نیم هکتار با رقم برنج اصلاح شده و پرمحصول خزر در تاریخ ۲۲ اسفند انجام شد.
وی تصریح کرد : خزانه برنج که در گیلان به آن توم بیجار می گویند‏، قطعه زمین کوچک و محصوری است که در داخل زمین اصلی یا در قطعه ای از زمین در خارج مزرعه اصلی تعبیه ، شخم زده و کود دهی می شود .
به گفته شبرنگ ، یکی از دستاوردهای این شهرستان در بخش کشت برنج اختصاص یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی به کشت ارقام پرمحصول برنج با برداشت شش هزار و ۶۳۰ کیلوگرم در هر هکتار و پرورش راتون در یک هزار هکتار با برداشت ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.
وی خاطرنشان کرد : شهرستان بندرانزلی همچنین یکی از مراکز تولید بذر گواهی شده برنج در استان گیلان است.
هم اکنون سالانه پنج هزار و ۲۰ هکتار از زمین های زراعی شهرستان انزلی زیر کشت برنج رفته و از این اراضی به طور متوسط چهار هزار و ۹۷۵ کیلوگرم در هر هکتار، برنج برداشت می شود.
این شهرستان از نظر عملکرد برنج در واحد سطح با چهار هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار، رتبه ممتازی را در استان به خود اختصاص داده است.
سالانه حدود ۲۳ هزار تن برنج، ۲۴۰ تن حبوبات ، ۸۵۰ تن سبزی و صیفی ، ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن محصولات جالیزی و حدود ۲۰۰ تن گیاهان علوفه ای در انزلی تولید می شود.
در اغلب نقاط استان های گیلان و مازندران، عملیات کاشت بذر در خزانه تا اواسط فروردین ماه ، عملیات نشاء کاری از اوایل تا اواسط اردیبهشت ماه و برداشت شلتوک برنج اواخر تابستان انجام می شود.
شهرستان ساحلی انزلی در ۴۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.