کد خبر : 2480
تاریخ انتشار : شنبه 19 دی 1394 - 0:05

واردات بی رویه سموم باعث کاهش اشتغالزایی شده است / کارگرهای خودمان بیکارند اما سبب اشتغالزایی کارگرهای چینی و هندی شده ایم !

دهقان نیوز / واردات بی رویه سموم مشابه تولید داخل علاوه بر خروج ارز، به کاهش اشتغالزایی در کشور منجر شده بگونه ای که کارگرهای خودمان بیکار هستند اما سبب اشتغالزایی کارگرهای چینی و هندی شده ایم. سم های تولید داخل از لحاظ کیفیت نه تنها از سم های چینی بهتر است بلکه با سم های هندی قابلیت رقابت دارد.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

 

دهقان نیوز / واردات بی رویه سموم مشابه تولید داخل علاوه بر خروج ارز، به کاهش اشتغالزایی در کشور منجر شده بگونه ای که کارگرهای خودمان بیکار هستند اما سبب اشتغالزایی کارگرهای چینی و هندی شده ایم. سم های تولید داخل از لحاظ کیفیت نه تنها از سم های چینی بهتر است بلکه با سم های هندی قابلیت رقابت دارد.

 

علی محمد عرب، نیاز سم مصرفی بخش کشاورزی کشور را در سال حدود ۳۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: سالانه بیش از ۲۰ هزار تن انواع سم در کشور تولید و به بازار عرضه می شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت اسمی کارخانجات تولیدی کشور است.
به گفته وی، سم تولید داخل مواد اولیه (تکنیکال) آن از خارج وارد و بقیه مواد، همراه در داخل به آن اضافه می شود؛ بنابراین سازنده این نوع سم ها تولیدکنندگان داخلی هستند اما سم های آماده که وارد کشور می شوند به سم های وارداتی موسوم هستند.
وی اظهارداشت: در حال حاضر نزدیک ۲۰۰ نوع سم به جزء ارقامی که ما اجازه تولید آنان را بدلیل این که پتنت(حق امتیاز) دارند و حق تولید آنها فقط با کمپانی های اصلی است، در کشور تولید می شود.
وی درباره کیفیت سموم تولید داخل نیز گفت: با وجود اینکه وضعیت سمومی که از چین و هند وارد می شود مشابه سموم تولید داخلی است اما هر ساله به حجم واردات این محصولات اضافه می شود به طوری که هم اکنون بیش از ۳۵ درصد سموم آماده کشور از طریق واردات و با ارز بری ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی انجام می شود.
وی تصریح کرد: واردات بی رویه سموم مشابه تولید داخل علاوه بر خروج ارز، به کاهش اشتغالزایی در کشور منجر شده بگونه ای که کارگرهای خودمان بیکار هستند اما سبب اشتغالزایی کارگرهای چینی و هندی شده ایم.
وی گفت: سم های تولید داخل از لحاظ کیفیت نه تنها از سم های چینی بهتر است بلکه با سم های هندی قابلیت رقابت دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان افزود: با خروج کمپانی های ژاپنی و اروپایی از کشورمان بدلیل تحریم ها – که تولیدکنندگان اصلی سم در دنیا هستند- ناچار شدیم بخش عمده سم مورد نیاز خود را از چین و هند تامین کنیم.
وی اظهار داشت: بطور تقریبی قیمت ارازن سموم وارداتی از هند و چین نیز در واردات بی رویه بی تاثیر نبود، زیرا قیمت آن بیش از ۱۰۰ درصد با سموم وارداتی از کشورهای اروپایی تفاوت دارد.

** سموم تولید داخل کیفی و استاندارد است
وی با بیان اینکه سم تولید داخل با استانداردهای فائو مطابقت دارد اضافه کرد: همه کشورهای دنیا برای تولید سموم بخش کشاورزی از استاندارد جهانی فائو تبعیت می کنند که کشورما نیز از این موضوع مستثنی نیست و حتی مسئولیت نظارت برکنترل سموم تولید داخل و واردات مواد اولیه (تکنیکال) نیز با سازمان حفظ نباتات کشور است.
وی ادامه داد: در واقع در هر بخش پنج تنی سم توسط سازمان حفظ نباتات کشور نمونه برداری و آزمایش می شود و در صورت رعایت استاندارد تائید و به بازار عرضه می شود و اینگونه نیست که هر ماده اولیه ای وارد کشور ویا به بازار عرضه شود.
عرب افزود: به طور مثال سم «دلامترین» برای مبارزه با آفت سن زدگی گندم سالانه در ۲ میلیون هکتار مورد مصرف قرار می گیرد که ۹۵ درصد آن مربوط به تولید داخل است و وارداتی نیست؛ بنابراین خسارت این آفت طبق گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کمتر از یک درصد است که همین امر بیانگر کیفی و استاندارد بودن سموم تولید داخل است.
وی گفت: استانداردهای تولید سمومی که کمپانی های اتحادیه اروپا، امریکا و ژاپن استفاده می کنند همین استانداردهایی است که در داخل کشور رعایت می کنیم اما در فرمولاسیون و بکارگیری مواد همراه ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد که همین امر موجب کیفی شدن سموم تولیدی کشورهای پیشرفته می شود اما به طور قطع فرمول هر سم در دنیا یکی است زیرا اگر فرمول تغییر کند ماهیت سم نیز تغییر می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تولید کنندگان سموم گفت: در حال حاضر حدود ۱۴۰ شرکت تولیدکننده و واردکننده سم در کشور فعال است که انواع سموم مختلف توسط این شرکت ها وارد و تولید می شود؛ بنابراین احتمال این که تعداد محدودی سم از لحاظ کیفی دچار مشکل باشد، وجود دارد اما نباید این موضوع را به همه سموم و یا شرکت ها تعمیم دهیم.
وی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خواست در صورت برخورد با هرگونه مورد غیراستاندارد و یا تخلفی، نام سم و کارخانه سازنده آن را اعلام کنند تا علاوه بر برخورد قانونی با شرکت متخلف، دیگر شرکت ها و کارخانجات تولیدکننده و واردکننده نیز دچار مشکل نشوند.
عرب درخصوص نگرانی بهره برداران از کاهش تاثیر سموم تولید داخل و وارداتی گفت: برای تاثیر یک سم فاکتورهای زیادی از جمله نوع سم انتخابی، سمپاش مناسب، زمان دقیق سمپاشی، نحوه سمپاشی و شرایط آب وهوایی و عوامل دیگر تاثیر گذار است و یکی از آن عوامل سم است.
وی اضافه کرد: بیشتر صدمه بخش کشاورزی از سایر عوامل تاثیرگذار موثر بر سموم است، به طور مثال کشاورز ما باید برای مصرف یک نوع سم، سمپاش ۴۰۰ لیتری استفاده کند اما به دلیل نبود امکانات لازم این عملیات را با سمپاش ۲۰ لیتری انجام می دهد، که به طور قطع سبب کاهش تاثیر سم در بخش کشاورزی می شود.

** برنامه واردات نسل جدید سموم از کمپانی های اصلی در پساتحریم ها
وی اظهارداشت: البته نقش سموم کیفی از کمپانی های اصلی اروپایی و ژاپنی در تاثیرگذاری سم در بخش کشاورزی امری اجتناب ناپذیراست درهمین زمینه توصیه می شود تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد تکنیکال و سموم آماده مورد نیاز را از سموم کیفی تر تامین کنند بنابراین انتظار می رود در پساتحریم ها این مهم عملیاتی و گشایشی در واردات محصولات کیفی انجام شود.
عرب گفت: امیدواریم با ایجاد بستر مناسب همکاری ها با کشورهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی بتوانیم از مواد تکنیکال و سموم آماده نسل جدید بهره مند شویم که با جایگزینی آنها به جای سموم قدیمی می توان علاوه بر افزایش عملکرد در هکتار، از کاهش دفعات و دز مصرف سموم و آثار زیست محیطی آن بهره جست؛ به طور مثال اگر اکنون در ایران ۱۰ گرم سم برای هر هکتار مصرف می شود در کشورهای پیشرفته ۳۰ گرم برای هر هکتار مصرف می کنند که درکاهش مصرف آن رقم قابل توجهی است.
وی درباره ترویج سموم کشاورزی به بهره برداران نیز گفت: به طور معمول هر شرکت تولیدکننده داخلی بزرگ، تیمی از کارشناسان فنی دار که همه موارد مصرف سم را به صورت مراجعه حضوری، سمینارها، نمایشگاه های تخصصی و آموزش های صحرایی ارائه می دهند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر حدود ۱۴۰ شرکت تولیدکننده و وارد کننده سم در کشور فعال اند. ۴۲ شرکت با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن تولید در سال عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشور هستند.
معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات، چندی پیش در گفت وگو با ایرنا، میزان مصرف سم در ایران را یک دهم اروپا اعلام کرد و گفت: سالانه بین ۲۴ تا ۲۸ هزار تن سم در کشور عرضه می شود که چهار هزار تن آن در سبد صادراتی قرار می گیرد.
یحیی ابطالی افزود: در هفت ماه نخست امسال، ۲ هزار تن از این سموم به کشورهای هدف صادر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.