کد خبر : 39528
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1396 - 13:39

سردرگمی کشاورزان برای تهیه کود شیمیایی!

نبود کودهای کشاورزی در مراکز دولتی موجب سردرگمی کشاورزان شده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مساعد بودن شرایط جوی برای کودپاشی مزارع، اما نبود کودهای کشاورزی در مراکز دولتی و تهیه کود در بازار آزاد و به قیمت گزاف موجب سردرگمی و نارضایتی کشاورزان از این وضعیت شده است.
به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس از گرگان، اگر چه کشاورزی یکی از محورهای مهم اقتصادی در گلستان محسوب می‎شود و اقتصاد نیمی از جمعیت این استان به کشاورزی و شاخه‎های آن وابسته می‎باشد اما این بخش مهم همواره با مشکلات عدیده‎ای مواجه است.

در سال‎های گذشته یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان بحث تأمین نهاده‎ها در زمان‎هایی که زارع و زراعت به آن نیاز دارد است با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مساعد بودن شرایط جوی برای کودپاشی مزارع، اما نبود کودهای کشاورزی در مراکز دولتی و تهیه کود در بازار آزاد و به قیمت گزاف موجب سردرگمی و نارضایتی کشاورزان از این وضعیت شده است، از سویی دیگر به گفته بسیاری از کشاورزان توزیع کودهای تقلبی در بازار موجب کاهش عملکرد سطح در هکتار و در نتیجه متضرر شدن کشاورزان شده است.

*وارد شدن روزانه یک هزار تن کود به گلستان/ تقاضای زیاد کشاورزان علت کمبود کود در بازار

در همین رابطه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان یکی از دلایل کمبود کود در روزهای پایانی سال را افزایش تقاضای کشاورزان دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: تا بهمن ماه سال جاری کودهای کشاورزی در انبارهای استان موجود بود اما به دلیل افزایش تقاضای کود در اسفند با کمبود کود مواجه شده‎ایم.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: اکثر کشاورزان تمایل به کودپاشی مزارع خود در اسفند ماه دارند در حالیکه بسیاری از مزارع چنین ظرفیتی دارند که بعد از اسفندماه از کود استفاده کنند بنابراین از کشاورزان درخواست می‎کنیم دو ماه قبل از اسفند کودهای خود را از مراکز خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خریداری و در انبارهای خود ذخیره کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر روزانه یک هزار تن کود وارد استان می‎شود، افزود: نسبت به سهمیه‌بندی ابلاغیه بیش از ۱۱۵ درصد کود «ازته» تأمین و برای استان تدارک دیده‎ایم.

عباسی ادامه داد: توزیع کود یارانه‎ای در بازار آزاد و بر خلاف قیمت مصوب، کالای قاچاق محسوب می‎شود و تعزیرات با آن برخورد خواهد کرد، کودی که از طریق کانال و سهمیه‌بندی ابلاغ می‎شود اجازه فروش در مراکز خدمات حمایتی با قیمت مصوب را دارند.

*برای سال آینده افزایش قیمت کود نداریم

وی تعداد مراکز خرید و فروش کودشیمیایی مجاز در استان را ۱۱۰ مرکز عنوان کرد و گفت: تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای کودهای شیمیایی نداریم، در هیئت دولت نیز با رایزنی‎های انجام شده تصمیم بر آن است که در سال آینده نیز شاهد افزایش قیمت در کودهای شیمیایی نباشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص توزیع کودهای تقلبی در بازار گفت: در تمام مشاغل و صنوف همیشه تعدادی افراد سودجو وجود دارد اما مصرف کننده باید این آگاهی را داشته باشد که هر کالا را مصرف نکند و حتمأ کودهایی که دارای استاندارد و مجوز بر روی کیسه‎های آنها وجود دارد را از مراکز مجاز خریداری کنند.

*کمبود کود و سوءاستفاده دلالان برای توزیع کودهای تقلبی در بازار

در حالیکه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاوری گلستان می‎گوید برای جلوگیری از مصرف کودهای تقلبی، کشاورز باید تنها از مراکز مجاز و با توجه به اطلاعات روی کیسه‎ کودهای شیمیایی خرید انجام دهد اما دبیر خانه کشاورز گلستان معتقد است اطلاعات روی کیسه‎های کود در مراکز مجاز با محتویات درون کیسه بسیار متفاوت است.

علیقلی ایمانی با بیان اینکه باید نظارت‎های بیشتری در بازار نهاده‎های کشاورزی توسط مسوولان انجام شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کمبود کود در بازار و نیاز کشاورزان موجب شده تا برخی دلالان از این فرصت سوءاستفاده کرده و کودهای بی‎کیفیت را در کیسه‎های دارای مجوز و استاندارد در بازار به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: باید جلوی این سوءاستفاده‎ها گرفته شود تا کشاورزان برای تهیه کود دچار سردرگمی نشوند در واقع دستگاه‌های نظارتی باید علاج واقعه را قبل از وقوع داشته باشند و چنین اتفاقاتی را نباید در کارگزاری‎های مجاز شاهد باشیم.

دبیر خانه کشاورز گلستان، نقش کود در تغذیه گیاهی و عملکرد زراعت را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: کود تحولی عظیم در عملکرد و تولید محصولات کشاورزی در تمام دنیا ایجاد کرده است در واقع برای افزایش عملکرد در واحد سطح باید از این ماده شیمیایی و معدنی استفاده شود.

ایمانی ادامه داد: در حالیکه اسفندماه فصل پیک مصرف کود شیمیایی است اما حدود یک ماهی می‎شود در ورود کود به استان تعلل شده و این امر نارضایتی و دغدغه کشاورزان را موجب شده است از طرفی تا چند روز دیگر تردد کامیون‎ها به استان تا هفدهم فروردین ماه ممنوع می‎شود بنابراین کشاورزان از مصرف کود در زمانی که بر عملکرد و تولید تأثیر بسزایی دارد، محروم خواهند شد.

وی بیان کرد: کشاورزان مجبور هستند کودهایی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند در بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه کنند متأسفانه یکسری مواد در کودهای تقلبی اختلاط شده که برای خاک ما مضر است اما به دلیل نیاز کشاورز به کود، شاهد عرضه این کودها در بازار هستیم که علاوه بر ایجاد آلودگی در مزارع موجب متضرر شدن کشاورز نیز می‎شود.

دبیرخانه کشاورز گلستان اذعان کرد: سطوح کشت در استان و نیاز به کود مشخص است بنابراین باید تدارک لازم برای تهیه کود را داشته باشیم تا در مواقع پیک مصرف، کشاورز دچار دغدغه و چالش نشود.

براساس این گزارش، در حالیکه کود نقش مهمی در تغذیه و رشد زراعت را به عهده دارد اما در زمان پیک مصرف کود، شاهد کمبود این نهاده مهم در استان و توزیع کودهای تقلبی در بازار آزاد هستیم. بدون تردید مصرف این کودها موجب آلودگی‎های زیادی در خاک و گیاه خواهد شد که این امر خسارت‎های جبران‌ناپذیری را علاوه بر اقتصاد زارع به سلامتی مردم وارد خواهد کرد بنابراین مسوولانی که همیشه دغدغه رفع مشکلات در بخش کشاورزی را دارند لازم است در کنار این دغدغه‎ها کمی وارد میدان شده و شعارهای خود را تنها با کمی نظارت در بازار نهاده‎های کشاورزی و برخورد جدی با عاملان توزیع کننده کود تقلبی تبدیل به عمل کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.