کد خبر : 20818
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1395 - 14:35

سالانه چند درصد محصولات کشاورزی به هدر می رود؟

در ایران آمار پژوهشی و قابل استناد از میزان ضایعات در دسترس نیست. با سرمایه گذاری های مناسب می توان میزان ضایعات محصولات کشاورزی در کشور را کاهش داد.

در ایران آمار پژوهشی و قابل استناد از میزان ضایعات در دسترس نیست.

دبیر کل خانه کشاورز گفت: اگر تولید ناخالص داخلی کشاورزی را ۴۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، میزان ضایعات محصولات کشاورزی، سالانه به ۱۵ میلیارد دلار کاهش می یابد.

عیسی کلانتری دبیر کل خانه کشاورز در خصوص ضایعات محصولات کشاورزی اظهار داشت: ضایعات محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته حداقل ۱۰ درصد  از مزرعه تا مصرف است اما در ایران آمار پژوهشی و قابل استناد از میزان ضایعات در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا مصرف در ایران ۱۰ الی ۳۰ درصد است، گفت: در کشورهای پیشرفته به سبب حمل و نقل مناسب، شرایط مساعد نگه داری محصولات کشاورزی و نیز وجود ماشین آلات پیشرفته، ضایعات این بخش قابل توجه نیست.

کلانتری ادامه داد: با سرمایه گذاری های مناسب می توان میزان ضایعات محصولات کشاورزی در کشور را کاهش داد اما ۱۰ درصد ضایعات این بخش از مزرعه تا مصرف اجتناب ناپذیر است.

دبیر کل خانه کشاورز در خصوص ارزش ریالی ضایعات این محصولات نیز بیان کرد: اگر تولید ناخالص داخلی کشاورزی را ۴۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، میزان سالانه ضایعات محصولات کشاورزی ۱۵ میلیارد دلار است که با سرمایه گذاری های مناسب در بخش های مختلف کشاورزی می توان ۶ میلیارد دلار در درآمد نا خالص داخلی و ۱۰ میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.