کد خبر : 5591
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اسفند 1394 - 0:09

ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌ کشاورزی را به ۱۳۱ اطلاع دهید

دهقان نیوز / سازمان امور اراضی کشور طی اطلاعیه‌ای برای حفاظت از زمین‌های کشاورزی در ایام نوروز اعلام کرد، مردم ساخت و سازهای غیرمجاز را به شماره ۱۳۱ گزارش دهند.

دهقان نیوز / سازمان امور اراضی کشور طی اطلاعیه‌ای برای حفاظت از زمین‌های کشاورزی در ایام نوروز اعلام کرد، مردم ساخت و سازهای غیرمجاز را به شماره ۱۳۱ گزارش دهند.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از سازمان امور اراضی کشور در آستانه پایان سال ۱۳۹۴ و آغاز تعطیلات نوروزی، سازمان امور اراضی کشور طی اطلاعیه‌ای در مورد تبلیغات افراد سودجو برای خرید و فروش زمین‌های خارج از محدوده شهر و روستا و ساخت و ساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ ها هشدار داد و اعلام کرد: بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در مزارع و باغ‌ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است.

در این اطلاعیه آمده است که با متخلفان، طبق قانون برخورد می‌شود و حفظ اراضی کشاورزی شامل مزارع و باغ‌ها در سراسر ایران اسلامی به عنوان بستر تامین امنیت غذایی جامعه و بخشی از محیط زیست کشور یک وظیفه همگانی است و بر اساس آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی اسلامی و قوانین کشوری هرگونه تخریب و نابودی زمین ‌های کشاورزی امری ناپسند و خلاف قانون بوده و به فرموده مقام معظم رهبری تخریب و تغییر کاربری این عرصه‌ها خسارتی غیر قابل جبران و خلاف مصالح کشور است.

بنابراین، در اجرای این ماموریت مهم سازمان امور اراضی کشور صیانت از زمین‌های کشاورزی را به عنوان یک رسالت دینی، فرهنگی و قانونی وظیفه خود دانسته و با مشارکت تمامی شهروندان بر آن است تا در راستای حفظ منابع پایه و تامین امنیت غذایی جامعه از زمین های زراعی و باغ‌های سراسر کشور محافظت کنند.

در آستانه تعطیلات عید نوروز، با توجه به افزایش فعالیت دلالان و تبلیغات گسترده سودجویان در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی به‌ویژه در ایام نوروز، لازم است مردم شریف کشورمان ضمن حفظ هوشیاری به موارد و هشدارهای زیر توجه کنند:

۱٫ بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

۲٫ بی شک مشارکت و نظارت عمومی مردم شریف کشورمان بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از سرمایه های ملی کشور است. شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) و یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت های امور اراضی استان اطلاع دهند.

۳٫ گشت های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت زنی مستمر و حضور فعال در عرصه های کشاورزی و نیز دریافت گزارش های دریافتی توسط سامانه ۱۳۱ مزارع و باغها را رصد کرده و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهد کرد. یا به گشت های حفاظت اراضی کشاورزی محل وقوع تغییر کاربری اطلاع دهند.

۴٫ صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است و افراد و دستگاههای متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

بدیهی است هرگونه گواهی‌ احداث بنا یا دیوار کشی در اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه ها نیز هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

۵٫ تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

۶٫ از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش درخواست می‌شود، اگر قصد احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زارعی و باغی خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی ( ۱۳۱) و یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره نموده و برای دریافت مجوز اقدام کنند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.