کد خبر : 26313
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1395 - 23:34

زنگ خطر برای بخش کشاورزی / تلاقی خشکسالی و سرما

بارش های اندک در سال های اخیر و بویژه سال آبی جاری، زنجیره کم آبی را به گفته بسیاری از کارشناسان به سمت بی آبی در این استان سوق داده است.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، در یک دهه اخیر خشکسالی خسارت های فراوانی را به کشاورزان و دامداران استان یزد وارد کرده و در روزهای اخیر نیز با ورود موج سرما به استان و بروز پدیده یخبندان که امروز تا ۴ درجه زیرصفرهم پیش بینی شده، سرمازدگی به باغ های استان خساراتی را وارد می کند.
استان یزد با شرایط اقلیمی خشک و کویری است که ۹۰ درصد نزولات جوی آن تبخیر می شود، در طول ۲ دهه گذشته در تندباد خشکسالی های متوالی با معضل بزرگ بی آبی مواجه شده است.
بارش های اندک در سال های اخیر و بویژه سال آبی جاری، زنجیره کم آبی را به گفته بسیاری از کارشناسان به سمت بی آبی در این استان سوق داده و در این روزها با ورود موج سرمای شدید پاییزی، بخش کشاورزی استان تفتیده یزد علاوه بر تازیانه خشکسالی، با سیلی سرمازدگی نیز مواجه شده است.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این خصوص گفت: براساس گزارش اداره کل هواشناسی، استان یزد با ۴۴ درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بارندگی کشور، کمترین میزان بارش را داشته است.
محمدرضا عابدی با بیان اینکه مجموع بارندگی سال زراعی گذشته استان (۹۵ – ۹۴) در استان ۶۹ میلیمتر گزارش شده، افزود: درصد کاهش بارندگی در بخش کشاورزی استان از ۲۵ تا ۷۵ درصد بسته به مناطق مختلف استانن متغییر بوده است.
وی میزان برآورد خسارت خشکسالی و مخاطرات دیگر به بخش کشاورزی استان یزد را ۱۱هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان ۳ هزار میلیارد ریال به بخش منابع طبیعی و ۸ هزار میلیارد ریال به حوزه کشاورزی استان خسارت وارد شده است.
عابدی یادآور شد: ۷۰ درصد خسارات منابع طبیعی و بخش کشاورزی استان ناشی از خشکسالی و ۳۰ درصد باقیمانده مربوط به مخاطرات دیگر از جمله سرمازدگی، آفت زدگی، طوفان و غیره بوده است.
مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی استان یزد درباره سرما و یخبندان این روزهای استان نیز گفت: با توجه به کاهش دما و تداوم سرما و یخبندان و بارش برف در برخی نقاط استان باغداران و مرغداران باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب و خسارت به محصولات و تولیدات را مورد توجه قرار دهند.
وی به باغداران استان توصیه کرد تا از انجام آبیاری وشخم عمیق خودداری و اجازه دهند درختان به استقبال خزان بروند و برای نابودی کانون های آفات و بیماری ها، نسبت به رعایت بهداشت در باغات اقدام کنند.
عابدی اضافه کرد: با توجه به کاهش درجه حرارت هوا در تمامی باغ ها در این فصل از انجام عملیات هرس خودداری شده و برداشت کامل گیاهان دارویی همچون به لیمو به صورت کامل و در صورت امکان روی بوته ها با کاه و کلش پوشیده شود.
وی به صاحبان مزارع زعفران نیز توصیه کرد تا با برداشت کامل گل ها، نسبت به آبیاری اقدام و در صورت لزوم عملیات مبارزه با علف های هرز را نیز انجام دهند.
این کارشناس درباره وضعیت باغ های انار اظهار کرد: باغداران باید برای کاهش جمعیت و خسارت کرم گلوگاه انار و نیز مگس مدیترانه ای نسبت به جمع آوری و از بین بردن انارهای آفت زده کف باغ و روی درختان اقدام کنند.
مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی استان یزد به باغداران پسته نیز توصیه کرد با توجه به سرد شدن هوا و فعالیت نداشتن حشرات بالغ و پوره های پسیل از هر گونه سمپاشی باغات پسته خودداری کنند.
عابدی با تاکید بر اجتناب از آبیاری مزارع گندم در هفته آینده به دلیل پیش بینی سرمای زیاد گفت: به منظور جلوگیری از کاهش عملکرد محصول گندم و جو و منداب هرچه سریعتر کاشت صورت گیرد و از سوی دیگر برای برداشت سریعتر ذرت دانه ای و پنبه نیز اقدام شود.
وی افزود: در این مدت به منظور جلوگیری از خسارت سرمازدگی در مزارع کلزا از مصرف کودهای ازته در این مدت خودداری شده و برای جلوگیری از کاهش دمای خاک در مزارع واقع در مناطق کوهستانی، قبل از کاشت همزمان با استفاده از کود حیوانی از کود سرک نیز استفاده شود.
وی به صاحبان مرغداری ها نیز توصیه کرد تا نسبت به سرویس وسایل گرمایش و اطمینان از سالم بودن این وسایل اطمینان حاصل و در صورت امکان نسبت به تهیه مشعل اضافه اقدام کنند.
عابدی تصریح کرد : با توجه به بارش باران و سرما ممکن است بستر مرغداری ها کیکی شود بنابر این با افزایش جریان هوای گرم، تعویض نقاط خیس و چنکگ زدن از بروز این مشکل جلوگیری شود.
مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی استان یادآورد شد: لازم است سالن های مرغداری به سیستم تهویه تجهیز و در صورت افت دما به کمتر از ۲۸ درجه از سیستم تهویه انتقالی و کمتر از ۱۸ درجه از سیستم تهویه حداقلی استفاده شود.
وی درباره وضعیت دامداری ها در این فصل نیز اظهار کرد: با توجه به سرد شدن هوا نسبت به خشک کردن گوساله ها و بره ها بلافاصله بعد از تولد اقدام و دام ها در هنگام شب در داخل آغل و با تراکم بیشتر نگهداری شوند.
به گفته عابدی پرورش دهندگان ماهی نیز باید در صورت عدم تمایل ماهیان سردآبی به مصرف غذا در روزهای بسیار سرد، از تغذیه آنها خودداری کرده و در استخرهای ماهیان قزل آلای رنگین کمان به منظور متعادل کردن دمای آب و تامین اکسیژن لازم، دستگاه های هواده نصب و آب ورودی به استخر باز شود.
با توجه به کم آبی های سال های اخیر فعالیت های خوبی در بخش محصولات گلخانه ای در این استان صورت گرفته و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ، این استان هم اکنون در تولید این نوع محصولات در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
عابدی به گلخانه داران استان ینز توصیه کرد که با توجه به کاهش دمای شبانه برای پیشگیری از طغیان و خسارت بیماری های قارچی نسبت به کنترل رطوبت در گلخانه، بوسیله هوادهی مخصوصا بعد از اذان صبح اقدام و نسبت به پوشش گلخانه ها و نیز سیستم گرمایشی را کنترل و در صورت امکان سازه های گلخانه ای را به سیستم گرمایشی دوگانه سوز (نفت و گاز) تجهیز کنند.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم اکنون این استان در تولید محصول روناس کشور رتبه نخست، در تولید محصولات گلخانه‌‌ای رتبه دوم، در تولید پسته و زعفران رتبه سوم، در تولید انار رتبه چهارم و در تولید زردآلو و قیسی رتبه پنجم کشور را دارد.
سیدجمال سجادی پور با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۷ درصد اراضی استان زیرکشت محصولات زراعی و ۶۳ درصد محصولات باغی است، افزود: بیش از ۱۳ درصد جمعیت استان یزد در بخش کشاورزی اشتغال دارند و از مجموع ۱۵۸هزار و ۵۶۵ هکتار اراضی قابل کشت استان، ۱۱۸ هزار و ۲۵۵ هکتار محصولات زیرکشت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.