کد خبر : 43254
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1397 - 22:38

رونمایی از سایت بازار مجازی روستا

در این سایت خدماتی که می‌توانیم در اختیار روستاها و دهیاری‌ها قرار بدهیم، به شکل شبکه به هم متصل می‌شوند.

در این سایت خدماتی که می‌توانیم در اختیار روستاها و دهیاری‌ها قرار بدهیم، به شکل شبکه به هم متصل  می‌شوند.

معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد کل تعاونی‌های دهیاری در کشور را ۸۵۰ تعاونی ذکر کرد و گفت: این تعاونی‌ها بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ روستا و دهیاری را پوشش می‌دهد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، سید حمید کلانتری در نخستین همایش تعاونی‌های دهیاری گفت: تعاونی‌های دهیاری می‌توانند کانالهای‌ توسعه روستایی و برنامه‌ریزی اقتصادی باشند و از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کنند و منابع اقتصادی را در روستاها به گردش درآورند.

وی ادامه داد: تعاونی‌های دهیاری می‌توانند در راستای ماده ۲۶ قانون برنامه ششم که به دولت اجازه داده شده فعالیت‌های عمرانی، خدماتی، اجتماعی و فرهنگی را به تعاونی‌ها ارایه کند بخش اعظمی از این فعالیت‌ها را عهده دار شوند.

معاون امور تعاونی‌های وزیر تعاون از جمله این فعالیت ها را بهسازی روستاها، آب و برق روستایی، کشاورزی، دامداری و شیلات عنوان کرد.

کلانتری با تاکید بر مردمی کردن اقتصاد ابراز امیدواری کرد با توسعه تعاونی‌های دهیاری به سمت اقتصاد مقاومتی و عدالت‌گرایی دراقتصاد حرکت کنیم.

به اعتقاد وی اگر روستاهای آبادی داشته باشیم، اشتغال را از روستاها شروع کنیم و مبنای تولید را در روستاها و متناسب با نیازهای روستایی اعم از پوشاک، صنایع دستی، بوم گردی، گردشگری و خدمات ICT قرار بدهیم، شاهد رونق اقتصادی روستاها و اشتعالزایی در آنها خواهیم بود.

معاون وزیر تعاون در ادامه از رونمایی سایت بازار مجازی روستا خبر داد و گفت: در این سایت خدماتی که می‌توانیم در اختیار روستاها و دهیاری‌ها قرار بدهیم، به شکل شبکه به هم متصل  می‌شوند. این شبکه می‌تواند تعامل فعال با گردشگری روستایی داشته باشد و در بحث صنایع دستی روستایی ارایه خدمات کند.

به گفته کلانتری این سایت تمام اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان اعم از کسانی که در زمینه تولید کالاهای واسطه‌ای فعالند، خدماتی که در روستاها و تعاونی‌ها در حال انجام است و نحوه استفاده از آن و قیمت‌ها را به نمایش می‌گذارد.

وی در پایان با بیان اینکه تعاونی‌های دهیاری متعلق به جامعه روستایی است و پشتوانه روستاییان را به همراه دارد، اظهار کرد: برای رشد و توسعه روستاها نیازمند برنامه ریزی و شناخت ظرفیت‌های مناطق روستایی و استعدادهای موجود هستیم و باید از نقش اصلی تعاونی‌ها که جلب مشارکت مردم، کاهش فقر و ایجاد اشتغال است به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

همچنین ابوالفضل رضوی از پیش‌بینی معافیت مالیاتی در مناطق روستایی خبر داد و گفت: کلیه واحدهای مناطق روستایی تا پنج سال مالیاتشان بر اساس صفر درصد محاسبه می‌شود که امتیاز بزرگی برای واحدهای اشتغالزا به شمار می‌آید.

وی جمع‌باوری را یکی از عوامل پویایی اقتصاد ذکر کرد و گفت امکان ندارد در قالب فردگرایی به نتیجه برسیم. انقلاب با حمایت جمعی به ثمر رسید و پیروزی زمانی حاصل شد که اراده جمعی به وجود آمد.

رضوی ادامه داد: تعاونی‌ها انگیزه خدمت به جمع دارند و اگر شرط تعقل و علم را نداشته باشند، محال است به نتیجه مطلوب برسند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر ۳۴ هزار دهیاری در کشور داریم که ۳۶ درصد آن زنان و ۹۳ درصد مردان هستند.

رضوی از پرداخت ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: مبلغ ۸ میلیارد تومان هم به استان خراسان جنوبی بدون کارمزد پرداخت شده است و از استان‌ها می‌خواهیم خود را از وام با کارمزد ۴ درصد محروم نگه ندارند.

به اعتقاد وی تعاونی‌ها بازوان توانمند اقتصاد هستند و بدون مشارکت مردم توسعه مطلوب محقق نمی‌شود.

همچنین سرپرست وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین همایش تعاونی‌های دهیاری، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب ۵۰ درصد جمعیت مولد ما در روستاها زندگی می‌کردند، به نحوی که بر اساس سرشماری سال ۹۷، ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در روستاها ساکن بودند ولی بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که ۷۶ درصد کسانی که دچار فقر شده‌اند، در روستاها سکونت دارند و به دلایل مختلفی از جمله نبود زمینه‌های اشتغال مهاجرت به شهرها را در پیش گرفته‌اند.

محسنی بندپی افزود: در کشورهای توسعه یافته به صورت ریشه‌ای و اساسی به موضوع ماندگاری روستاها پرداخته شده است، به نحوی که در کانادا ۳۳ درصد اشتغال مربوط به تعاونی‌ها است و در آمریکا از هر ۱۰ نفر چهار نفر در تعاونی‌ها شاغل‌اند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد در سازمان بهزیستی با بانک کشاورزی طرح تامین مالی خرد را در روستاها آغاز کردیم و گروه‌های همیار را با همکاری زنان توسعه دادیم تا با ارتقای دانش و آموزش و بکارگیری ظرفیت‌های موجود توانستیم ۴۷ هزار شغل در این طرح ایجاد کنیم.

وی افزود: امروز پیوند بین ظرفیت‌های کاری و اشتغال در روستاها در زمینه‌های فنی و تولید فرآورده‌های غذایی تا صنایع دستی با همکاری چند وزارتخانه به وجود آمده است و امیدواریم نتایج حاصله به ماندگاری روستاییان در روستاها، رفع فقر و بیکاری و جلوگیری از مهاجرت به شهرها بینجامد.

محسنی بندپی در پایان مبارزه با فقر و آسیب‌های اجتماعی را از کارکردهای اشتغال عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها اهرم مناسبی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی به ویژه در مناطق روستایی و بخش کشاوری هستند که با استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها می‌توان بهره وری در مناطق روستایی را افزایش داد.

به گزارش ایسنا نخستین همایش تعاونیهای دهیاری با حضور معاون توسعه رییس جمهوری، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور تعاون وزیر کار و جمعی از مقامات و مسوولان وزارت تعاون و تعاونی‌های دهیاری در مجموعه تلاش برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.