کد خبر : 3100
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 دی 1394 - 16:43

رودخانه های کشور آسیب پذیر شده اند

دهقان نیوز / در کشور با بحران آب های زیر زمینی و در استانی مانند خوزستان با بحران آب های سطحی روبه رو هستیم.

دهقان نیوز:
[ad_1]

دهقان نیوز / در کشور با بحران آب های زیر زمینی و در استانی مانند خوزستان با بحران آب های سطحی روبه رو هستیم.

 

محمد حاج رسولی ها در دهمین همایش بین المللی مهندسی رودخانه در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: مشکلات در زمینه رودخانه های خوزستان و وجود تیم علمی برگزار کننده این همایش، باعث شد تا این همایش با استقبال روبه رو شود.
وی با اشاره به چالش های مدیریت آب کشور افزود: متوسط بارندگی کشور از ۲۵۰ میلی متر به ۲۰۵ میلی متر رسیده و از سوی دیگر منابع آب تجدید پذیر نیز از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته،به این معنی که ۸۰ درصد منابع آبی خود را مصرف کرده ایم.
حاج رسولی ها افزایش جمعیت، تغییر اقلیم و خشکسالی را از عوامل ایجاد بحران در کشور دانست و ادامه داد: در کشور با بحران آب های زیر زمینی و در استانی مانند خوزستان با بحران آب های سطحی روبه رو هستیم.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور با اشاره به گزارشی که سه سال پیش به رهبر معظم انقلاب ارائه شد اظهار کرد: راهکار رهبری، احیای شورای عالی آب کشور برای رسیدگی به این مشکلات بوده است.
وی گفت: شورای عالی آب کشور برای مدیریت حوضه های آبریز از ابتدای حوضه تا انتها با در نظر گرفتن تمام کسانی که در آن نفع دارند تشکیل شده است.
حاج رسولی ها اظهارکرد: مباحث کمی و کیفی رودخانه های کشور جز برنامه های این شورا است.
مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: مدیریت حوضه ای ۱۸ رودخانه مهم کشور که بیشتر آنها به تالابها منتهی می شود به عنوان محورهای اصلی مدیریت حوضه آبریز انتخاب شده است.
وی افزود: برای نخستین بار در کشور در شورای عالی آب سهم تالاب ها تعیین و ابلاغ شده است که اکنون وظیفه ما عملیاتی کردن این مصوبه است.
به گفته حاج رسولی ها، رودخانه های کارون، جراحی، زهره و کرخه نیز جزو برنامه های شورای عالی آب است.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور اظهار کرد: برگزاری این همایش به ما کمک می کند در طول ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه های کشور، برنامه های مهندسی خود را پیاده کنیم.
وی با اشاره به کمبود آب در خوزستان گفت: سال آبی گذشته با ۱۸ درصد کاهش بارندگی در کشور روبه رو بوده اما در حوضه خلیج فارس و دریای عمان که خوزستان جزو آن است با کاهش ۳۸ درصدی بارندگی روبه رو بودیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با افزایش کم سابقه بارندگی در سال آبی جاری روبه رو بودیم که وقوع ۳۰ سیلاب مخرب در غرب کشور از جمله آن بوده است.
مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مباحث مهندسی رودخانه باید بتواند به این مسائل رسیدگی کند، اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم رودخانه های دائمی کشور باید تعیین حریم و بستر شود.
حاج رسولی ها گفت: اهمیت رودخانه ها از لحاظ مدیریت کمیت آب نیز حائز اهمیت است و در این راستا هدفی که از ابتدای سال تعریف کردیم تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی بوده و تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب به کشاورزان تحویل داده شده است.
وی انجام کارهای اجتماعی مانند تامین خسارت سیل و بیمه خسارت سیل را در کنار مسائل فنی و مهندسی رودخانه ها ضروری دانست.
همایش مهندسی رودخانه از ۲۹ دی تا یکم بهمن در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه دارد.
۷۱۵۱/۳۰۰۴/ ۶۰۳۷

انتهای پیام /*

[ad_2]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.